از سوی دیگر در حاشیه این مراسم، از طرح دیگر وزارت نیرو به‌منظور تامین آب شرب نیز رونمایی شد؛ طرحی که در سه سناریوی سبز، زرد و قرمز و به دلیل وقوع خشکسالی‌های اخیر تعریف شده است. به‌گفته متولیان وزارت نیرو، این طرح در مرحله نخست، محدودیتی برای مشترکان خانگی ایجاد نمی‌کند و از قطع کردن موقت آب هم خبری نخواهد بود. البته به‌گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، اگر مشترکی آب را بی‌منطق مصرف کند، همانند سال ۹۳ قطعی‌های موقت دوباره کلید خواهد خورد. وی اما نسبت به خلأهای قانونی در برخورد با مشترکان پرمصرف آب انتقاد کرد.  صبح روز گذشته، هجدهمین دوره مراسم بنیاد جهانی انرژی در سالن اجلاس سران با حضور ۷۰ کشور عضو برگزار شد. بنیاد جهانی انرژی که در ۶ حوزه آب، خاک، هوا، انرژی، پروژه‌های اجتماعی و پلاستیک پایدار در حال فعالیت است،نشست‌‌های سالانه خود را با تمرکز بر موضوعات یاد شده در کشورهای مختلف دنیا برگزار می‌کند که در این میان ایران، برای دومین بار میزبان این گردهمایی بود. وزیر نیرو در این مراسم یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی که بشر امروز و وضعیت طبیعی کره‌خاکی را تهدید می‌کند، تغییرات اقلیمی ناشی از الگوی زندگی دانست که به‌خصوص پس از انقلاب صنعتی بر جامعه بشری حاکم شده است، به‌گونه‌ای که دانشمندان علوم زمین عصر امروز را به‌عنوان یک عصر جدید نشات گرفته از فعالیت‌های انسانی نامیده‌اند.

به‌گفته رضا اردکانیان، در جهانی که منابع‌ طبیعی آن محدود است و در بسیاری از موارد، پاسخگوی الگوی مصرف اسراف‌کارانه بشر امروز نیست و در جهانی که مرزهای اکولوژیک آن یکی‌ پس‌ از دیگری درحال فروشکستن است، قطعا پرداختن به‌ هریک از موضوعات آب، خاک، هوا، انرژی، جوانان و پسماند که محورهای اساسی فعالیت‌های بنیاد جهانی انرژی را تشکیل می‌دهند، ضروری است. وی افزود: موارد دیگری چون فقر و نابرابری، ایمنی، بهداشت و سلامت، غذا، تغییر اقلیم، رشد جمعیت، چالش‌های اجتماعی - اقتصادی و صلح و امنیت جهانی نیز در پایداری توسعه کشورها و تاب ‌آوری جامعه جهانی نقشی کلیدی دارند. اردکانیان با اشاره به اینکه بیشتر مولفه‌های هدف‌گذاری شده از سوی بنیاد جهانی انرژی بر یکدیگر تاثیرات متقابل دارند، گفت: شناسایی این هم ‌بست‌‌ها و تاکید بر استفاده از هم‌افزایی‌های مثبت و اجتناب از هم‌افزایی‌های منفی، یکی از راهبردهای کلیدی تدوین برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها و توفیق در رسیدن به اهدافی است که امروزه سازمان‌های بزرگ بین‌المللی، بسیاری از کشورها، بنگاه‌های خصوصی و سازمان‌های مردم‌ نهادی چون بنیاد جهانی انرژی به آن پرداخته‌اند. وی افزود: وزارت نیروی ایران به‌عنوان یک سازمان دولتی که تامین‌کننده خدمات مرتبط با برق و انرژی و آب و فاضلاب برای جمعیت بیش از ۸۰ میلیون نفری ایران و برخی از کشورهای همسایه است، در جایگاه وظایف حاکمیتی خود، بر پایداری در برنامه‌های توسعه و ارتباط تنگاتنگ همه‌ ابعاد آن با دو مولفه آب و انرژی معتقد و واقف است.

وی اظهار کرد: در واقع دسترسی پایدار به آب باکیفیت و خدمات بهداشتی مرتبط با آب و همین‌طور دسترسی به انرژی پایدار برای همگان بر عهده وزارت نیرو است. به‌گفته وزیر نیرو، تحقق این اهداف ارتباط مستقیمی با تغییر الگوی زندگی و مصرف ما در سطوح فردی، سازمانی، ملی و بین‌المللی دارد. وی ادامه داد: دقیقا در همین راستاست که وزارت نیرو با همکاری بنیاد جهانی انرژی، پروژه داوطلبانه‌ای را برای الگوسازی در سطح جامعه با دو موضوع محاسبه، پایش و کاهش ردپای آب و کربن در ساختمان ستادی وزارت نیرو آغاز کرده است. به‌گفته اردکانیان، بررسی‌های اولیه نشانگر آن است که در میان مدت امکان کاهش ۳۲ درصدی ردپای آب (از جمله آب مجازی) و کاهش ۳۷ درصدی ردپای انرژی در این ستاد وجود دارد. وی ادامه داد: وزارت نیرو با اجرای طرح‌هایی در سطح ملی، پروژه‌های افزایش بهره‌وری انرژی را در سطوح بالادستی، میان‌دستی و پایین‌دستی برق در دست اجرا دارد که در هر بخش در چارچوب اهداف ملی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در راستای مقابله با آثار تغییر اقلیم و همچنین سازگاری با آن، اهداف مشخصی را برنامه‌ریزی کرده و درحال اجرای آنهاست. وی افزود: در بخش آب نیز در راستای کاهش تنش‌های ناشی‌ از ازدیاد جمعیت و تغییر اقلیم، نه‌تنها برنامه‌های جلوگیری از هدررفت آب و افزایش بهره‌وری در مصرف آن را دنبال می‌‌کند، بلکه اجرای پروژه‌هایی که در آن استفاده از هم‌افزایی‌های مثبت در هم‌ بست‌های آب، انرژی و محیط‌زیست تقویت می‌شود را نیز مدنظر دارد.

برنامه‌ تامین آب شرب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در حاشیه مراسم بنیاد جهانی انرژی، برنامه‌های تامین آب شرب را تشریح کرد. به‌گفته محمد پرورش، مجوزهای قانونی که مجموعه آب و فاضلاب براساس آن بتواند به‌طور مستقیم با مشترکان پرمصرف برخورد کند، تاکنون تدوین نشده است. وی افزود: در سال ۹۳ که با مشکل کم‌آبی مواجه بودیم، گردش میزان مصرف مشترکان را ثبت و ضبط و در اختیار دبیرخانه شورای تامین استان تهران قرار دادیم و آنها مجوز قطع موردی را صادر کردند. پرورش ادامه داد: امیدواریم با اطلاع‌رسانی و بدون نگران کردن مردم، مشترکان مصرف خود را مدیریت کنند. با این حال اگر قرار باشد یک مشترک آب را بی‌منطق مصرف کند، مانند سال ۹۳ ورود پیدا می‌کنیم و قطعی‌های موقت را خواهیم داشت. مدیرعامل شرکت آب‌ و فاضلاب استان تهران افزود: اکنون قطع کردن موقت آب در دستور کار نیست و امیدواریم مصارف از سوی مشترکان مدیریت شود. پرورش در ارتباط با خشک و کم بارش بودن امسال و برنامه مجموعه آب و فاضلاب برای تامین آب شرب مورد نیاز هم گفت: وظیفه داریم خدماتمان را با کمیت و کیفیت مناسب به مشترکان ارائه کنیم. پرورش ادامه داد: به این منظور با شرکت آب منطقه‌ای تهران سه سناریوی سبز، زرد و قرمز را برای شرایط مختلف تدوین کرده‌ایم. وی افزود: بنا نیست در مرحله اول محدودیتی برای مشترکان خانگی اعمال کنیم؛ در سال ۹۳، خدمات آبرسانی را به‌گونه‌ای ارائه کردیم که مشترکان خانگی متوجه محدودیت‌‌ها نشدند. وی اظهار امیدواری کرد که با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی، سال نرمالی را از نظر بارندگی داشته باشیم. پرورش در این باره افزود: اگرچه تا امروز پیش‌بینی‌ها عملا اتفاق نیفتاده است، اما امیدواریم در بهمن و اسفند این وضعیت جبران شود.