به گزارش «دنیای اقتصاد» در این مراسم که با حضور معاونان رئیس‌جمهوری، وزیر صنعت،معدن و تجارت و مقامات اقتصادی کشور برگزار شد، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری گفت: آینده اقتصاد کشور از آن شرکت‌های دانش‌بنیان است و سیستم‌های سنتی فعلی محکوم به شکست است. وی افزود: امروز شاهد آمارها و ارقام و تحلیل‌هایی غلط درباره دلایل مهاجرت هستیم، در چند سال گذشته به مدلی رسیدیم که چگونه بتوان آموزش را به اقتصاد تبدیل کرد و ثمره آن جوان‌هایی هستند که استارت‌آپ‌های خود را ایجاد و به بهره‌برداری رسانده‌اند.  وی یادآور شد: در چند سال گذشته شاهد بازگشت جوانان خلاق ایرانی از شرکت‌هایی مانند گوگل و اپل به ایران بودیم که با وجود حقوق‌های چند صد هزار دلاری کار در استارت‌آپ‌های خود در وطن را برگزیده و بسیار موفق بوده‌اند.وی خطاب به شرکت‌های سنتی و دولتی که می‌خواهند مانع فعالیت این جوانان شوند، گفت: «شما محکوم به شکستید و نمی‌توانید مانع این افراد شوید.» وی گفت: استارت‌آپ‌هایی که امروز در حوزه آموزش وارد شده‌اند، اتفاقات جدیدی را در جهان رقم زده‌اند و با اطمینان می‌توان گفت بسیاری از سیستم‌های سنتی تولید، توزیع و مال‌ها باعث در اختیار گرفتن تولیدات و محصولات با هزینه‌های کمتر و در دسترس‌تر می‌شوند و در این زمینه‌ها نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم. معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین به گزارش سال 2016 آنکتاد اشاره کرد که ایران را در معیار نیروی انسانی در اقتصاد دانش‌بنیان در ردیف چهارم کشورهای برتر جهان قرار داده است و بر این اساس تصریح کرد: فرزندان ما در آینده می‌توانند اتفاقات بزرگی در زمینه آموزش، خدمات و فناوری کشور رقم بزنند.به گفته وی، امروز تعداد دانشجویان ایرانی نسبت به دوره پیش از انقلاب حدود ۱۶ برابر شده، اما هیچ تاثیری در تولید ناخالص داخلی کشور نداشته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم گفت: امروز اقتصاد ایران برای توسعه نیازمند کیفیت است و تسخیر بازارهای بین‌المللی جز با محصولات و تولیدات باکیفیت میسر نیست. محمد شریعتمداری افزود: در بندهای (۸) و (۲۴) سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بر الگوی مصرف مناسب، افزایش کیفیت محصولات و گسترش سطح استاندارد تاکید شده و در بند(۳۰ ) قانون برنامه ششم توسعه نیز موضوع استاندارد مورد توجه قرار گرفته است. وی جایزه ملی کیفیت را ابزاری مهم برای دستیابی به این هدف دانست و افزود: فشار بر افزایش کیفیت صحیح است، اما به موازات آن باید به نوسازی صنعتی و معدنی نیز توجه شود.شریعتمداری یادآور شد: ۸۵ هزار واحد صنعتی در کشور وجود دارد که بسیاری از آنها در دهه‌ها و سال‌های اخیر بر پایه سیاست جایگزینی واردات ساخته شده‌اند، اما می‌خواهیم واحدهای جدید صنعتی بر پایه صادرات‌گرا بودن بنیان شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در این رویکرد به دنبال واردات مواد اولیه از خارج کشور هستیم تا بتوانیم با فناوری بالا و استفاده از نیروی کار بومی تحصیلکرده به صادرات محصولات تولیدی بپردازیم که جز با ارتقای کیفیت امکان‌پذیر نمی‌شود.

نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران نیز در این مراسم افزود: با اینکه در زمینه طراحی مهندسان خوبی با برخورداری از آموزش‌های مناسب آکادمیک داریم و استانداردها، آیین‌نامه‌ها و مقررات فنی خوبی هم پیش‌بینی شده است، اما همچنان در کیفیت ساخت و سازها با مشکلات عدیده‌ای مواجهیم. این مقام مسوول اظهار کرد: در ساختمان‌های قدیمی یا روستایی نقص در پایه‌ریزی اولیه است، اما امروز به سمت فناوری‌های نوین ساخت و ساز رفته‌ایم. وی یادآور شد: در فرآیند ساخت عوامل متعددی از جمله سرمایه، مصالح ساختمانی، نیروی انسانی، ماشین‌آلات و شیوه‌های ساخت و تولید دخیل هستند که مهم‌ترین آنها نیروی انسانی و برخورداری آنها از آموزش است. پیروزبخت ادامه داد: مهندسان ما فقط از آموزش آکادمیک برخوردارند و کارگران بخش‌های مختلف ساختمانی از آموزش‌ها و گواهی‌نامه‌های مختلف برخوردار نیستند. وی تصریح کرد: اگر در حوزه ساختمان و آموزش و پرورش توجه کافی به مقوله کیفیت داشته باشیم، جای امیدواری است که بسیاری از مشکلات برطرف شوند. معاون رئیس‌جمهوری با تکذیب برخی ادعاها درباره بی‌کیفیت بودن مصالح ساختمانی گفت: مصالح ساختمانی موجود در بازار از کیفیت لازم برخوردارند، اما در کنار مصالح سایر مولفه‌های موثر در حوزه ساختمان به‌ویژه منابع انسانی نیازمند ارتقای کیفیت هستند.

وی خواستار آن شد که تمرکز اصلی روز ملی کیفیت بر صنعت ساختمان‌سازی باشد که در آن نه فقط از تولیدکنندگان کیفی برتر، بلکه از ناظران، بازرسان، طراحان و محاسبان برتر ساختمان‌ها نیز تقدیر شود.

حامد سلطانی‌نژاد مدیر عامل بورس کالای ایران نیز در این مراسم گفت: یکی از زیرساخت‌های بورس کالا برای گسترش مقوله استاندارد توجه ویژه به زیرساخت‌های انبارداری است. دبیر جایزه ملی کیفیت ایران نیز در این مراسم تاکید کرد: کشورهایی امروز دارای استراتژی ملی کیفیت هستند که هدفشان استقرار نظام کیفیت در تمامی بنگاه‌های تولیدی است که این امربه منزله یکی از ابزارهای انگیزشی است. جهانبخش سنجابی شیرازی خاطرنشان کرد: امسال برای نخستین بار جایزه ملی کیفیت برای نظام آموزشی با همکاری آموزش‌وپرورش برگزار می‌شود. بر اساس این گزارش به ۱۰ تن از مدیران نظام آموزشی لوح اهتمام کیفیت مدارس اهدا شد. به گفته وی، برای سال آینده سه تغییر در نظام‌نامه جایزه ملی کیفیت در راستای ارتقای دستگاه‌ها و جوایز دستگاهی ایجاد خواهد شد. دبیر جایزه ملی کیفیت ایران افزود: سال آینده جهت‌گیری شورای سیاست‌گذاری جایزه ملی کیفیت ورود به مقوله خدمات است و دولت یکی از بزرگ‌ترین دستگاه‌های خدماتی محسوب می‌شود، از این رو در سال آینده در این مراسم دستگاه‌های برتر دولتی معرفی خواهند شد. فرزین انتصاریان رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران نیز در این همایش افزود: بسیاری از کشورها در مسیر درست آموزش قرار دارند از جمله هلند که می‌تواند الگویی مناسب برای آینده نظام آموزشی باشد. وی تصریح کرد: متاسفانه نظام آموزش کشور ما متعلق به بیش از صد سال گذشته است و تاکنون در به‌روزکردن این نظام موفق نبوده اما باید به این سمت برود. به گفته وی، برای اینکه کیفیت مناسب برای مصرف را مدیریت کنیم باید انواع رویکرد‌ها از جمله نتیجه‌گرایی، رویکرد فرآیندی، سیستمی، مشتری‌مداری، رضایت متوازن ذی‌نفعان، بهینه‌کاوی، خلاقیت و نوآوری، بهبود مداوم، کار گروهی و نقص صفر مد نظر قرارگیرد.

همچنین در اختتامیه چهاردهمین دوره جایزه ملی کیفیت، از ۳۳ بنگاه بخشی و فرابخشی در سطوح اهتمام و اشتهار به کیفیت قدردانی شد.