روندی که می‌توان آن را نشانه‌ای از بهبود وضعیت تولید در مدت‌زمان مورد نظر ارزیابی کرد. براساس آمارهای جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت، کالاهای «منتخب شیمیایی و پتروشیمی» در این دوره زمانی، گوی سبقت را در رشد تولید از سایر بخش‌ها ربوده و با ثبت تنها یک نمره منفی از میان ۱۳ کالای موردارزیابی، توانسته بهترین عملکرد را ثبت کند.

آمار اعلام شده همچنین از بازگشت رونق تولید به محصولات منتخب «معدنی و صنایع معدنی» حکایت دارد. این گروه سال گذشته را با افت تولید در بیشتر محصولات منتخب سپری کرد و حال با توجه به آمار اعلام شده می‌توان گفت از مجموع ۱۳ محصول منتخب، ۸ محصول معدنی و صنایع معدنی رشد تولید را در مدت زمان مذکور ثبت کرده‌اند و با این شرایط می‌توان گفت این گروه نیز پس از طی کردن یک دوره طولانی رکود، مجددا توانسته طعم رونق را بچشد. از سوی دیگر، تصویر رسمی اعلام شده از وضعیت واحدهای تولیدی بخش صنعت نیز حکایت از آن دارد که از میان ۳۰ محصول منتخب صنعتی در مدت زمان مورد بررسی، در مجموع ۱۹ محصول رشد مثبت را ثبت کرده‌اند.

تسهیل در روند دسترسی تولیدکنندگان به مواد اولیه عمده دلیلی است که فعالان صنعتی بهبود روند تولید در بخش صنعت را به آن نسبت می‌دهند و معتقدند، با گذشت زمان و با توجه به رفع برخی چالش‌های این بخش، شاهد بهبود بیش از پیش روند تولید خواهیم بود. در بخش معدن و صنایع معدنی، رشد تولید به باز شدن گره‌های صادراتی بستگی داشت که به گفته فعالان این بخش با توجه به تفاهم‌نامه‌هایی که برای صادرات محصولات معدنی صورت گرفت، این چالش نیز در حال برطرف شدن است و این امر رشد تولید در گروه محصولات معدنی را به همراه داشته است.

محصولات منتخب با رشد مثبت

براساس آمار اعلام شده در پنج ماه منتهی به مردادماه سال‌جاری، «کمباین»، «اتوبوس و مینی‌بوس و ون»، «دوده»، «ماشین لباسشویی» و «تراکتور» بیشترین رشد تولید را ثبت کرده‌اند. آمار اعلام‌شده حکایت از آن دارد که در مدت زمان موردبررسی «کمباین» بیشترین رشد تولید را در میان محصولات منتخب صنعتی ثبت کرده، به‌طوری که در پنج ماه منتهی به مرداد ماه سال‌جاری در مجموع ۳۲۲ دستگاه کمباین در کشور تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵/ ۹۷ درصدی داشته است. پس از کمباین در دوره زمانی مورد بررسی تولید «اتوبوس و مینی‌بوس و ون» با رشد بیش از ۸۲ درصد جایگاه دوم را در میان محصولات منتخب به خود اختصاص داده است، در این دوره زمانی در مجموع ۱۳۹۵ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس و ون در کشور تولید شده است. «دوده» تولید شده در این مدت نیز برابر با ۵۲ هزار و ۵۰۰ تن بوده که این محصول با این میزان تولید توانست رشد ۵/ ۳۲ درصدی را در مدت زمان مذکور ثبت کند. تولید «ماشین لباسشویی» نیز در این مدت برابر با ۳۱۲ هزار و ۸۰۰ دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی ۵/ ۲۹ درصدی داشته و توانسته جایگاه چهارم را در میان محصولات منتخب با رشد مثبت به خود اختصاص دهد. «تراکتور» تولید شده در پنج ماه منتهی به مرداد ماه سال‌جاری برابر با ۶ هزار و ۴۲۷ دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی نزدیک به ۲۸ درصد داشته است.

محصولات منتخب با رشد منفی

آمار اعلام شده همچنین بیانگر آن است که در مدت زمان مورد بررسی«کولرآبی»، «وانت»، «نئوپان»، «داروی انسانی» و «انواع تلویزیون» بیشترین افت تولید را در میان ۳۰ محصول صنعتی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته‌اند. در کنار محصولاتی که در مدت زمان مورد بررسی افت تولید را تجربه کرده‌اند می‌توان به دو محصول «دی.ام.تی» و «الیاف اکریلیک» نیز اشاره کرد که در این دوره توقف کامل تولید داشته‌اند. روند توقف تولید «دی.ام.تی» از سال گذشته آغاز شد و بعد از گذشت چندماه در حال‌حاضر شاهد توقف کامل تولید این محصول هستیم و در کنار «دی. ام.تی» از ابتدای سال‌جاری توقف کامل تولید «الیاف اکریلیک» در کشور نیز ثبت شده است.

در میان محصولاتی که بیشترین افت تولید را در مدت زمان مورد بررسی تجربه کرده‌اند، می‌توان به «کولرآبی» اشاره کرد، روند تولید این محصول بیانگر افت نزدیک به ۲۶ درصدی این محصول در مدت زمان مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال قبل است. کولر آبی تولیدشده در کشور در مدت زمان مورد بررسی برابر با ۳۳۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه بوده است. از میان محصولاتی که بیشترین افت را در این دوره تجربه کرده، می‌توان به «وانت» اشاره کرد. براساس آمار اعلام شده تولید این محصول در پنج ماه منتهی به مرداد، افت نزدیک به ۲۴درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. در دوره زمانی مورد بررسی در مجموع ۲۵ هزار و ۱۰۰ دستگاه وانت در کشور تولید شده است. از سوی دیگر، براساس داده‌های اعلام‌شده تولید «نئوپان» نیز برابر با ۲۸۲ هزار و ۶۰۰ مترمکعب بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افت بیش از ۱۸ درصدی داشته است. اما تولید «داروی انسانی» نیز دراین مدت افتی بیش از ۹ درصد داشته است. ‌براساس آمار اعلام شده مجموع تولید داروی انسانی در کشور برابر با ۴/ ۱۴ میلیارد عدد بوده است.

از سوی دیگر براساس آمار اعلام شده تولید «انواع تلویزیون» نیز در این مدت برابر با ۳۶۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه بوده که افتی نزدیک به ۸ درصد را تجربه کرده

 سایر محصولات منتخب

از سوی دیگر وضعیت تولیدات محصولات منتخب معدنی و صنایع معدنی نیز در مدت زمان مورد بررسی بیانگر آن است که از میان ۱۳ محصول منتخب، ۸ محصول در مدت زمان مذکور با رشد تولید مواجه بودند. اما در بخش محصولات پتروشیمی به تفکیک محصولات شیمیایی و پلیمری نیز از میان ۱۳ محصول منتخب در مجموع ۱۲ محصول منتخب رشد تولید را تجربه کرده‌اند که در این میان ۹ محصول پلیمری و سه محصول شیمیایی رشد تولید داشته‌اند. براساس آمار مذکور می‌توان گفت در مدت زمان مورد بررسی از میان محصولات منتخب معدنی و صنایع معدنی «کاتد مس»، «ظروف شیشه‌ای»، «شمش آلومینیوم»، «سیمان» و «ظروف چینی» افت تولید را تجربه کرده‌اند و در مقابل «شیشه جام»، «چینی بهداشتی»، «کنسانتره زغال‌سنگ»، «کاشی» و «محصولات فولادی» بیشترین رشد تولید را داشته‌اند.

تولید «شیشه جام» در مدت زمان مورد بررسی برابر با ۳۹۹ هزار و ۶۰۰ تن بوده است که در مقایسه با تولید ۲۹۴ هزار و ۹۰۰ تنی این محصول در مدت مشابه سال قبل، رشد ۵/ ۳۵ درصدی را ثبت کرده است. اما درخصوص دومین محصولی که در این مدت بیشترین رشد تولید را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته می‌توان به «چینی بهداشتی» با رشد نزدیک به ۲۳ درصد اشاره کرد. تولید «کنسانتره زغال‌سنگ» نیز در دوره مورد بررسی رشدی نزدیک به ۲۲ درصد داشته است. تولید «کاشی» نیز در این مدت رشدی نزدیک به ۲۱ درصد داشته است؛ «محصولات فولادی» نیز در این مدت رشدی ۱۲ درصدی را تجربه کرده‌اند.  از سوی دیگر در مدت زمان مورد بررسی و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تولید «کاتد مس» افتی ۲۶ درصدی داشته و «ظروف شیشه‌ای» نیز افتی نزدیک به ۱۷ درصد را تجربه کرده است. اما در این دوره زمانی «شمش آلومینیوم» نیز افتی بیش از ۵ درصد را نسبت به دوره مشابه سال قبل داشته است.

درخصوص محصولات منتخب پتروشیمی نیز آمار اعلام شده بیانگر آن است که در کالاهای منتخب شیمیایی و پتروشیمی تنها یک محصول «اکریلونیتریل بوتادین استارین » (ABS) افت تولید داشته‌ است و سایر محصولات این گروه توانسته‌اند رشد تولید را تجربه کنند. براساس آمار اعلام شده مجموع محصولات پلیمری در این مدت رشدی نزدیک به ۱۶ درصد و مجموع محصولات شیمیایی نیز رشدی بیش از ۴ درصد داشته‌اند. آمار اعلام شده بیانگر آن است که «پلی استایرن» (PS) در این مدت با تولید ۱۲۵ هزار و ۱۰۰ تن بیشترین رشد را در میان محصولات پلیمری ثبت کرد، به‌طوری که این محصول رشدی نزدیک به ۶۱ درصد را در دوره مورد بررسی تجربه کرده است. «پلی کربنات» (PC) تولید شده در این مدت نیز برابر با ۴ هزار و ۶۰۰ تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی بیش از ۴۸ درصد داشته است.

«پلی وینیل کلراید» (PVC) نیز رشدی نزدیک به ۳۱ درصد را تجربه کرده، مجموع تولید این محصول پلیمری برابر با ۲۴۰ هزار و ۸۰۰ تن بوده است.  اما برای «پلی‌اتیلن ترفتالات» (PET) نیز با تولید ۲۴۰هزار و ۸۰۰ تن، رشد ۲۲ درصدی ثبت شده است. از سوی دیگر، درخصوص کالاهای منتخب شیمیایی نیز آمار اعلام شده بیانگر آن است که در این دوره زمانی تولید «آمونیاک» بیش از یک میلیون و ۷۲۵ هزار تن بوده که به واسطه آن در مقایسه با مدت مشابه سال قبل این محصول رشدی بیش از ۶ درصد در پنج ماه منتهی به مرداد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. «اوره» نیز با تولید بیش از ۲ میلیون و ۲۲۹ هزار تنی، توانست رشد بیش از ۵ درصدی را کسب کند. اما تولید سایر محصولات شیمیایی نیز در این دوره برابر با بیش از ۱۵ میلیون و ۷۹۲ هزار تن بوده و به این طریق رشدی بیش از ۴ درصدی برای این محصولات ثبت شده است.

 

03-01