صنعت دام از زیر فشار خارج شده است

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: موضوع مهم این است که گفته می‌شود باید جلوی واردات گوشت گرفته شود! اما مساله اینجاست که واردات گوشت برای تنظیم بازار است و مازاد نیست؛ یعنی واردات باعث شده است که ثبات قیمت و کمیت در دل بازار اتفاق بیفتد و همچنین شاهد تنوع گوشتی باشیم. مساله مهم این است که کارخانه‌های سوسیس و کالباس اصولا اصلی‌‌‌ترین مصرف‌کنندگان گوشت وارداتی هستند و بنابراین اگر این بخش از گوشت از طریق واردات تامین نشود به تولید داخل ضربه می‌‌‌زند و قطعا باز هم شاهد خواهیم بود که دام مولد برای کشتارهای صنعتی به کشتارگاه‌‌‌ها خواهد رفت بنابراین با مدیریت واردات قطعا فشار روی دام مولد کم خواهد شد. پوریان افزود: به عبارت ساده‌تر اگر واردات گوشت به هر دلیلی قطع شود فشار بر بازار مصرف داخلی و مصرف خانگی وارد می‌شود و موجب پرش قیمت خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه الان صنعت دام از زیر فشار خارج شده است، گفت: اکنون تولید ما در این بخش تولید مناسبی است با وجود این وقتی برای تنظیم بازار واردات انجام می‌شود باید اجازه صادرات هم داده شود چرا که تنها در این شرایط است که شاهد ثبات قیمت خواهیم بود.

مدیریت در تولید سبب شد شاهد ثبات در تولید شویم

پوریان در خصوص بحث تامین نهاده نیز گفت: نهاده به عنوان یک پایه و اساس در تولید بسیار مهم است در صورتی که اوایل سال به صورت مدت‌‌‌دار در اختیار دامدار قرار گرفت و موجب احیای برخی دامداری‌‌‌ها شد؛ در واقع مدیریت درست سبب شد شاهد ثبات در تولید شویم.

وی افزود: همان‌طور که می‌‌‌دانید در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ بازار دچار التهاب شد اما در سال ۱۴۰۳ این التهابات و نوسانات در بخش تولید رفع شد و ۳۰‌درصد افزایش تولید در بخش گوساله رقم خورد و شاهد جمعیت ۷۰ میلیون راسی در بخش سبک بوده‌‌‌ایم. رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور با اشاره به میزان مصرف گوشت قرمز در کشور گفت: ما در حقیقت بازار پرمصرفی هستیم به طوری که طبق آمارها نیاز بازار یک میلیون تا یک میلیون و صد‌هزار تن است و تولید نیز ۹۰۰‌هزار تن است. به این ترتیب از نظر مصرف گوشت در خاورمیانه جایگاه سوم را بعد از مصر و پاکستان داریم.

وی ادامه داد: نکته قابل تامل اینکه طبق آمارها سالانه ۹۰۰‌هزار تن تولید داریم که تولید گوشت ناخالص است بنابراین کسری ما بین ۲۵۰‌هزار تن تا ۳۰۰‌هزار تن در سال است و باید از طریق واردات تامین شود. پوریان تاکید کرد: اگر روند فعلی در وزارت جهاد کشاورزی ادامه یابد قول می‌‌‌دهیم می‌توانیم صادرات را کنار واردات داشته باشیم. جالب است بدانید در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ گوشت‌گیری لاشه‌ها ضعیف بود اما در سال ۱۴۰۳ اتفاق خوبی که افتاد این است که دام‌‌‌هایی که کشتار می‌شود گوشت‌‌‌گیری شده است و گوشت بسیار خوبی دارد و این یک حُسن محسوب می‌شود به‌خصوص اینکه همان‌طور که می‌‌‌دانید کمیت غالبا به وزن است؛ یعنی میزان گوشتی که لاشه‌‌‌ها می‌دهند الان بسیار تغییر کرده است و این موجب شده بازار تامین شود.

ایالات متحده، برزیل و چین؛ بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشت قرمز

گفتنی است طبق آمارهای منتشر شده بیشترین تولید گوشت قرمز در جهان به چند کشور خاص مربوط می‌شود. به طوری که بر اساس داده‌‌‌ها و آمارهای اخیر، کشورهایی که بیشترین تولید گوشت قرمز را دارند عبارتند از ایالات متحده که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشت گاو و گوشت خوک محسوب می‌شود. همچنین داده‌های آماری نشان می‌دهد برزیل نیز تولیدکننده بزرگ گوشت گاو و همچنین گوشت مرغ در جهان است و چین نیز بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشت خوک در جهان محسوب می‌شود. این در حالی است که آرژانتین نیز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشت قرمز معروف به تولید گوشت گاو با کیفیت بالاست و  استرالیا غالبا تولیدکننده بزرگ گوشت گاو و گوشت بره است.

این در حالی است که طبق آمارها در بخش صادرات گوشت قرمز نام کشورهایی همچون برزیل، آرژانتین، استرالیا، ایالات‌متحده و کانادا در صدر قرار دارد. به طوری که گزارش‌های جهانی حاکی از این است که آرژانتین غالبا در زمینه صادرات گوشت گاو شهرت زیادی دارد و در کنار آن استرالیا نیز صادر‌کننده مهم گوشت گاو به بازارهای بین‌المللی است و در مجموع این  پنج کشور بخش قابل‌توجهی از صادرات گوشت قرمز را رقم می‌زنند و به نوعی بر بازار صادراتی گوشت قرمز تسلط دارند.