اتاق قزاقستان copy

صمد حسن‌‌‌زاده، در نشست با اونتالاپ اونالبایف، سفیر قزاقستان در ایران ادامه داد: حجم تجارت 300 میلیون دلاری ایران و قزاقستان متناسب با امکانات و ظرفیت‌‌‌های دو کشور نیست و همه باید تلاش کنیم تا هدف‌‌‌گذاری 3میلیارد دلاری تجارت ایران و قزاقستان در موافقت‌‌‌نامه همکاری‌‌‌های مشترک محقق شود. وی با اشاره به توافق‌نامه لجستیکی میان ایران، قزاقستان و روسیه افزود: باید بتوانیم از این فرصت مناسب در حوزه حمل‌‌‌ونقل برای ارتقای تجارت با کشورهای منطقه استفاده کنیم.

رئیس اتاق ایران با دعوت از رئیس اتاق قزاقستان و هیات تجاری این کشور برای سفر به ایران اظهار کرد: با توجه به توانمندی‌‌‌های ایران در حوزه‌‌‌های خدمات فنی و مهندسی، ایجاد نیروگاه، توسعه صنایع پتروشیمی، صنایع غذایی، کشاورزی و دامی، ساختمان‌‌‌سازی، داروسازی و پزشکی، گردشگری، صنایع‌‌‌دستی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و تولیدات دانش‌‌‌بنیان، می‌توانیم همکاری‌‌‌های خوبی میان بخش‌‌‌های خصوصی دو کشور شکل دهیم. وی به سرمایه‌گذاری‌‌‌های بخش‌خصوصی ایران در قزاقستان اشاره کرد و گفت: انتظار ما حمایت بیشتر دولت قزاقستان از بخش خصوصی ایران است. حسن‌‌‌زاده تاکید کرد: با توجه به حل مسائل بانکی میان ایران و قزاقستان، به‌ویژه در حوزه‌‌‌های کشاورزی و دامی زمینه بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری‌‌‌های مشترک وجود دارد که باید از این فرصت استفاده کرد.

صادرات ایران و قزاقستان مبتنی بر سرمایه‌گذاری مشترک باشد

قدیر قیافه، نایب‌‌‌رئیس اتاق ایران نیز با بیان اینکه بخش فنی مهندسی ایران حضور جدی در قزاقستان دارد، گفت: با توجه به وجود معادن غنی در قزاقستان از جمله مس و آهن، ایجاد کارخانه‌‌‌های کنسانتره و گندله سنگ‌آهن و همچنین تولید فولاد سبز، تکنولوژی تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی، محصولات کشاورزی و محصولات دامی از زمینه‌‌‌های بسیار خوب همکاری میان دو کشور است. وی تاکید کرد: صادرات دو کشور باید مبتنی بر سرمایه‌گذاری مشترک باشد. در این صورت صادرات دو کشور افزایش خواهد یافت.

باید مکانیزم بانکی میان ایران و قزاقستان به تجار اطلاع‌‌‌رسانی شود

اونتالاپ اونالبایف، سفیر قزاقستان در ایران نیز در این نشست با اشاره به همکاری‌‌‌های خوب سیاسی و اقتصادی دو کشور در سازمان‌های منطقه‌‌‌ای، گفت: در زمینه ترانزیت بار و حمل‌‌‌ونقل دریایی، ریلی و زمینی همکاری‌‌‌های خوبی میان دو کشور انجام شده و در حال شکل‌‌‌گیری است که باید تداوم پیدا کند. وی افزود: حدود 70‌درصد از حجم تجارت 302 میلیون دلاری دو کشور در سال گذشته مربوط به صادرات ایران به قزاقستان بوده است. در حالی که می‌توان در حوزه‌‌‌های تولید و تامین گوشت و محصولات کشاورزی، پتروشیمی و مصالح ساختمانی همکاری‌‌‌های خوبی را رقم زد که هم به افزایش این حجم تجارت و هم موازنه بیشتر آن منجر شود.

اونالبایف به مکانیزم‌‌‌های پولی و بانکی میان دو کشور اشاره کرد و گفت: هنوز بخش‌‌‌های خصوصی دو کشور آن‌طور که باید، در جریان روند رفع موانع بانکی قرار ندارند که باید اطلاع‌‌‌رسانی شود. پیشنهاد می‌‌‌کنم هر چه زودتر بین دو اتاق و مسوولان مربوطه، در یک نشست آنلاین تجار را در جریان جزئیات این مکانیزم بانکی قرار دهند. وی خواستار اجرایی شدن هر چه سریع‌‌‌تر موافقت‌‌‌نامه همکاری‌‌‌های مشترک ایران و قزاقستان شده و ادامه داد: در این موافقت‌‌‌نامه، مسوولیت‌‌‌هایی برای اتاق‌‌‌های دو کشور از جمله ایجاد شورای همکاری تجاری بین ایران و قزاقستان تعیین شده است. پیشنهاد من این است که نقشه راهی برای اجرایی شدن وظایف تعیین شده با همکاری اتاق‌‌‌های دو کشور و سفارتخانه‌‌‌ها تدوین شود. وی با بیان اینکه دو طرف باید لیست کالاهای مشمول تجارت آزاد خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند، اظهار کرد: ما از حضور شرکت‌های ایرانی در قزاقستان به‌ویژه در پروژه‌‌‌های زیربنایی از جمله سدسازی و همچنین صنایع غذایی استقبال می‌‌‌کنیم.

فرصت کشت فراسرزمینی در قزاقستان را از دست ندهیم

امیر عابدی، رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان نیز یکی از ظرفیت‌‌‌های خوب همکاری میان دو کشور را خدمات فنی و مهندسی برشمرد و ادامه داد: در حال حاضر پروژه‌‌‌هایی بالغ بر 150 میلیون دلار از سوی شرکت‌های ایرانی در قزاقستان در حال اجراست. وی با بیان اینکه قزاقستان در حوزه نهاده‌‌‌های کشاورزی و معادن ظرفیت بالایی دارد، ادامه داد: پیشنهاد می‌‌‌کنم، با همراهی اتاق ایران، پاویون ایران را در سه ماه آینده در نمایشگاه بین‌المللی صنایع غذایی آلماتی برگزار کنیم. اتاق گرکان و اتاق مشترک قصد دارند محصولات غذایی و صنایع بسته‌‌‌بندی ایران را در این نمایشگاه معرفی کنند.

عابدی با اشاره به تجارت 135 میلیارد دلاری قزاقستان با دنیا، گفت: ما باید سهم خود را از این حجم تجارت افزایش دهیم. برای رسیدن به هدف‌‌‌گذاری 3میلیارد دلاری باید کمیته و گروهی را تعیین کنیم تا موانع را از سر راه برداشته و فرصت‌‌‌های سرمایه‌گذاری را به تجار دو طرف معرفی کند.وی با بیان اینکه اتاق مشترک، به زودی دفتر خدمات بازاریابی را در آلماتی ایجاد خواهد کرد، گفت: در حوزه کشاورزی و کشت فراسرزمینی به‌ویژه در کشت برنج فرصت‌‌‌های فوق‌‌‌العاده‌‌‌ای وجود دارد که باید از آنها استفاده کرد. حامد عسگری، معاون بین‌الملل اتاق ایران نیز گفت: قزاقستان از حیث پهناوری و وسعت و برخورداری از منابع آبی بهترین فرصت برای کشت فراسرزمینی است، اما مشکلاتی در این مسیر وجود دارد که باید حل‌‌‌وفصل شده و مدل مناسبی برای آن تعریف کنیم.