رشد 41درصدی مبادلات تجاری ایران  و قطر

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، عباس عبدالخانی، رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در قطر، از رشد مبادلات تجاری ایران و قطر در دو ماه نخست سال جاری خبر داد و گفت: بنا به گزارش آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، آمار مبادلات تجاری فی مابین جمهوری اسلامی ایران و قطر طی دو ماه نخست۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۱درصد رشد را تجربه کرده است.

 به گفته وی، محصولات کشاورزی، مواد غذایی، آبزیان، خشکبار، فرش، مصالح ساختمانی و مواد معدنی در دسته مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به قطر جای می‌گیرند.

عبدالخانی با تاکید بر توسعه و گسترش سطح روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور افزود: روابط سیاسی پایدار و دور از تنش بین ایران و قطر بستر مناسبی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری فراهم کرده است که می‌توان از آن به عنوان فرصتی جهت هم‌افزایی و تعمیق روابط تجاری بهره‌برداری کرد؛ از آنجا‌ که رهبران سیاسی دو کشور بر لزوم تقویت روابط تجاری تاکید دارند، این حمایت‌ها می‌تواند زمینه‌های همکاری‌های اقتصادی بین بخش‌های خصوصی ایران و قطر را ایجاد کند و شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران دو کشور با اطمینان بیشتری به فعالیت‌های تجاری مشترک بپردازند.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در قطر با اشاره به مزیت همجواری و نزدیکی دو کشور تصریح کرد: نزدیکی جغرافیایی می‌تواند هزینه‌های حمل‌ونقل را کاهش و زمان رسیدن کالاها به مقصد را کوتاه‌ کند و درنتیجه، تبادل کالاها بین دو کشور سریع‌تر و اقتصادی‌تر انجام می‌شود.

 عبدالخانی ضمن برشمردن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالای ایران در زمینه مواد غذایی و محصولات کشاورزی توضیح داد: بازار قطر به این محصولات نیاز دارد و ایران می‌تواند به‌عنوان یک تامین‌کننده مطمئن و پایدار وارد عمل شود. محصولات کشاورزی ایران به‌دلیل کیفیت بالا و نزدیکی مسافت، می‌تواند به راحتی سهم قابل توجهی از بازار قطر را تصاحب کنند و وابستگی این کشور به واردات از دیگر کشورها را تقلیل دهد.

 وی در پایان بیان کرد: به نظر می‌رسد توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین ایران و قطر می‌تواند به تنوع‌بخشی اقتصاد دو کشور کمک ‌کند. ایران با تنوع منابع طبیعی و تولیدات کشاورزی و قطر با داشتن بازار مصرفی پویا می‌توانند مکمل یکدیگر در توسعه و گسترش روابط اقتصادی و تجاری باشند. از این رو، تلاش برای تعمیق و گسترش این روابط باید به‌عنوان یکی از اولویت‌های استراتژیک دو کشور در نظر گرفته شود.