فعالیت افراد واجد شرایط تحت عنوان برند؛ به زودی

جواد عباسی، عضو مجمع شورای ملی زیتون ایران و نایب‌رئیس انجمن زیتون زنجان در این خصوص در گفت‌وگو با بازار گفت: اگر بخواهیم ارزش افزوده ۹ درصدی برای دولت داشته باشیم، پاسخگوی بخش‌های مالیاتی باشیم و همچنین ارزش افزوده برای بخش خصوصی داشته باشیم، قرار شده است برای واجدین شرایط و به افرادی که می‌خواهند تحت عنوان برند به صورت مستقیم محصول خود را عرضه کنند مجتمعی را در شمال کشور ایجاد کنیم که بتوانند به صورت مستقیم محصول خود را عرضه کنند. عباسی با بیان اینکه با این اقدام دولت ارزش افزوده خود را می‌گیرد و اشتغال‌زایی چشمگیری هم در صنعت زیتون رقم خواهد خورد، افزود: مزایای دیگر بحث این است که به صنعت زیتون هویت می‌دهیم به‌خصوص اینکه الان صنعت زیتون به صورت بی‌هویت فعالیت می‌کند؛ یعنی وقتی مصرف‌کننده روغن زیتون فله‌ای خریداری می‌کند اطمینان ندارد که روغن در چه سطحی است و کیفیت آن چقدر است. این کار در واقع صنعت زیتون را هویت می‌دهد و در کنار آن واسطه‌ها هم حذف می‌شوند، دقیقا مانند اتفاقی که در کشورهای توسعه‌یافته رخ می‌دهد و مشتریان مستقیما با خود تولیدکنندگان ارتباط می‌گیرند.

سودی که نصیب بازاریاب‌ها می‌شود و بر قیمت نهایی تاثیر می‌گذارد

وی ادامه داد: نکته قابل تامل اینکه وقتی محصول تولید و بسته‌بندی می‌شود روی آن نامی درج می‌شود که معرف آن تولیدکننده و به اصطلاح برند اوست، اما واحد تولیدی که محصول را آماده می‌کند محصول را به یک بازاریاب می‌دهد و بازاریاب در این میان ۳۵ تا ۴۰‌درصد مازاد بر قیمت تمام‌شده به عنوان کمیسیون و حق‌الزحمه تحمیل کرده و این محصول را به مصرف‌کنندگان، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خواربارفروشان توزیع می‌کند. این اعداد و ارقام قاعدتا در قیمت محصول تاثیر می‌گذارند. این مقام صنفی همچنین در خصوص دیگر اثرات مثبتی که احداث این مجتمع با محوریت زیتون در بازار می‌گذارد، گفت: در دنیا بحث زیتون به عنوان یک صنعت شناخته می‌شود به این دلیل که سلامت‌محور است و همان‌طور که می‌دانید زیتون و روغن زیتون تنها غذایی است که دارو محسوب می‌شود و تنها دارویی است که غذا محسوب می‌شود، بنابراین این اقدام می‌تواند افزایش سرانه مصرف روغن زیتون را در ایران بالا ببرد.

بهره‌برداری از مجتمع زیتون شمال تا ۳ سال آینده

عباسی افزود: ضمن اینکه ما از طریق مجامع بین‌المللی از جمله سازمان فائو تحت فشار هستیم و اعلام می‌کنند که سرانه مصرف روغن زیتون در ایران ۲۲۰ گرم است و در مقایسه با سرانه مصرف جهانی که ۵۵۰ گرم است بسیار کم است! بنابراین با توجه به اینکه عضو شورای جهانی زیتون هستیم از این باب تذکر دریافت می‌کنیم و این اقدام می‌تواند ضمن دفع آن تذکرات، کار جدیدی مصداق کشورهای توسعه‌یافته مثل اسپانیا و ایتالیا و یونان باشد. وی ادامه داد: البته این مجتمع در حقیقت فاز دوم است و فاز اول در کیلومتر ۲۲ زنجان در سال ۱۴۰۰احداث شده و تقریبا ۷۰‌درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد. با وجود این احداث مجتمع جدید به زودی آغاز خواهد شد و چشم‌اندازی سه‌ساله برای راه‌اندازی و به بهره‌برداری رسیدن آن در نظر گرفته‌ایم.