مدیرعامل شهروند copy

فروشگاه‌‌‌‌های زنجیره‌‌‌‌ای چه هدفی را دنبال می‌‌‌‌کنند و چه نقشی در صنایع غذایی بازی می‌‌‌‌کنند؟

هدف از راه‌‌‌‌اندازی فروشگاه‌‌‌‌های زنجیره‌‌‌‌‌‌‌‌ای، حذف واسطه‌‌‌‌ها و ارائه خدمات مورد نیاز مشتری در نزدیک‌‌‌‌ترین محل به موقعیت جغرافیایی و زندگی اوست. اما امروزه تغییرات وسیعی در نیازهای مشتریان ایجاد شده که نتیجه عدم‌‌‌‌‌‌‌‌قطعیتی است که کشور ما در آخرین سال از دهه 90، در عرصه اقتصاد، سیاست و اجتماع همچون تحریم‌‌‌‌ها، کرونا، نرخ ارز و نوسانات شدید قیمتی تجربه کرد. از طرفی با رشد فزاینده فروشگاه‌‌‌‌های زنجیره‌‌‌‌ای تدوین سیاست‌‌‌‌های بلند‌مدت و برنامه استراتژیک این فروشگاه‌‌‌‌ها در تمامی‌‌‌‌ حوزه‌‌‌‌ها به‌‌‌‌ویژه صنایع غذایی بیش از هر زمان دیگری ضروری به‌‌‌‌نظر می‌‌‌‌رسد.

اما در استراتژی فروشگاه‌‌‌‌های زنجیره‌‌‌‌ای، تامین امنیت غذایی مشتریان درصدر توجه قرار دارد، به همین دلیل روند عرضه کالاهای تندگردش و محصولات غذایی در این فروشگاه‌‌‌‌ها با شرط سلامت، تازگی، کیفیت، قیمت و آسانی خرید گره خورده و بیش از سایر کالاها به چشم می‌‌‌‌خورد. چرا که مشتری با اطمینان و اعتماد به برند فروشگاه‌‌‌‌های زنجیره‌‌‌‌ای اقدام به خرید کالایی با کیفیت و قیمت مناسب می‌‌‌‌کند.

در واقع اطمینان خاطری که به مشتریان در فروشگاه‌‌‌‌های زنجیره‌‌‌‌ای به‌‌‌‌خصوص در تامین محصولات غذایی داده می‌شود نتیجه کنترل کیفیت و چرخه نظارت مستمری است که براساس استانداردها و قوانین به صورت روزانه رعایت می‌شود؛ همین مساله، وجه تمایز و مزیت رقابتی است که جایگاه ویژه‌‌‌‌ای برای فروشگاه‌‌‌‌های زنجیره‌‌‌‌ای در صنعت غذایی قائل می‌شود. همچنین معرفی برندهای مطرح و تولیدکنندگان معتبر صنایع غذایی، برندهای نوپایی که برای نسل آینده اقدام به تولید محصولات ارگانیک وسلامت‌محور می‌‌‌‌کنند و نیاز به حمایت ویژه شبکه عرضه دارند، افزایش دسترسی به سبد غذایی غنی و متنوع برای خانواده‌‌‌‌ها از دیگر مزایای فروشگاه‌‌‌‌های زنجیره‌‌‌‌ای در صنایع غذایی است.

 اصولا فروشگاه‌‌‌‌های زنجیره‌‌‌‌ای بر روند قیمت‌‌‌‌گذاری کالاها چگونه تاثیر می‌‌‌‌گذارند؟

فروشگاه‌‌‌‌های زنجیره‌‌‌‌ای از مهم‌ترین مراکز تامین و توزیع کالاهای اساسی به شمار می‌‌‌‌روند. این فروشگاه‌‌‌‌ها با تامین حجم و تعداد بالای کالا به‌‌‌‌ویژه اقلام اساسی و پرمصرف و در نظر گرفتن پایین‌‌‌‌ترین میزان سود ممکن درهر کالا، به کسب درآمد از طریق فروش بیشتر اهمیت می‌‌‌‌دهند تا سود بالا از هر کالا. از طرفی قیمت نهایی کالای تولید شده وابسته به عوامل متعددی همچون شرایط اجتماعی، ضوابط و مقررات، میزان تقاضا، رقابت و قیمت تمام‌‌‌‌شده یا هزینه‌‌‌‌های مواد اولیه است، نکته مهم اینکه نحوه توزیع و رساندن کالا به دست مشتری نیز در تعیین قیمت نهایی تاثیر دارد؛ این همه درحالی است که اصولا قیمت‌‌‌‌گذاری در کشور ما بر اساس ضوابط و قوانین دولتی انجام و نهادهای نظارتی بر این مساله نظارت مستمر دارند.

 طی سال‌‌‌‌های گذشته با توجه به افزایش قیمت و شرایط تهیه مواد اولیه به‌‌‌‌خصوص در تولید کالاهای اساسی، مراکز عرضه به‌‌‌‌ویژه فروشگاه‌‌‌‌های زنجیره‌‌‌‌ای که ارتباط مستقیمی با مصرف‌کننده دارند، تمام تلاش خود را برای مقاومت در برابر افزایش قیمت‌ها، ایجاد ثبات بازار و آرامش خاطر مشتریان در تامین مایحتاج و اقلام موردنیاز به کار گرفتند.از طرفی در این شرایط فروشگاه‌‌‌‌های زنجیره‌‌‌‌ای باید با استفاده از استراتژی‌‌‌‌های هوشمندی همچون تامین متمرکز کالا و مدیریت هزینه‌‌‌‌های نگهداری و لجستیک یا کاهش میزان سود خود در توزیع، کالا را با تخفیف‌‌‌‌ بیشتری به دست مصرف‌کننده برسانند. همچنین صرفه در مقیاس است، چه برای توزیع‌‌‌‌کننده و چه برای مشتری. در واقع توسعه فروشگاه‌‌‌‌های بزرگ و بسیار بزرگ ابزار مناسب و کارآمدی برای کاهش قیمت تمام شده کالا و رضایتمندی مشتریان است.

در حال حاضر آیا فضا برای گسترش فروشگا‌‌‌‌ه‌‌‌‌های زنجیره‌‌‌‌ای وجود دارد؟

توسعه فیزیکی یکی از چالش‌‌‌‌های پیش روی فروشگاه‌‌‌‌های زنجیره‌‌‌‌ای است، چرا که به دلیل گرانی ملک و کم بودن حاشیه سود خرده‌‌‌‌فروشی، توسعه فیزیکی و افزایش شعب جدید به سختی صورت می‌گیرد، در صورتی که فروشگاه‌‌‌‌های زنجیره‌‌‌‌ای را به ‌عنوان ابزار خدماتی در جامعه بشناسیم، تغییر نگرش در حوزه املاک و حمایت از توسعه آنان در سطح کشور با اعطای امتیازاتی مانند وام‌‌‌‌های کم بهره و تشویق صاحبان ملک به سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند به‌‌‌‌ویژه به رشد فروشگاه‌‌‌‌های زنجیره‌‌‌‌ای ‌‌‌‌هایپری کمک شایانی کند؛ با توجه به اینکه مقیاس و اندازه در صرفه، رونق سبد خرید مشتری، حمایت ازکالای تولید داخل، اشتغال‌زایی و... موثر خواهد بود، توجه به مشوق‌‌‌‌ها ضروری است.