پایش ۶۰۰ نوع سم و آلاینده در محصولات غذایی

جامعه سالم با ارتقای شاخص‌‌‌های ایمنی غذا

بهفر، مدیرکل امور فرآورده‌‌‌های غذایی و آشامیدنی در مراسم روزجهانی ایمنی غذا گفت: برنامه‌‌‌های سازمان غذاودارو در بررسی و پایش مواد غذایی به صورت مستمر با تفویض اختیار توسط معاونت‌‌‌های غذا و دارو صورت می‌گیرد. پایش شاخص‌‌‌هایی که در بیماری‌‌‌های غیر‌واگیر مهم است، در دولت قبل در دستور کار قرار گرفته و ضوابط آن تدوین شد. در دولت سیزدهم این ضابطه‌‌‌ها به صورت جدی مدنظر قرار گرفته و اجرایی است. همچنین در صدور پروانه‌‌‌های مواد غذایی شاخص‌‌‌های ایمنی ارتقا یافته است.

وی ادامه داد: افزودنی‌‌‌های خوراکی در کارخانه‌های تولیدی و محصولات غذایی ارزیابی و پایش می‌شود، انبارها و مراکز نگهداری مواد غذایی در سراسر کشور ارزیابی می‌شود و امیدواریم با همکاری دستگاه‌‌‌های دیگر انبارهای سیستم توزیع را نیز پایش کنیم. الزامات واحدهای تولیدی به‌ویژه محصولات با ریسک بالا نظیر فرآورده‌‌‌های لبنی، گوشتی و دریایی برای ارتقای کیفیت در دستور کار قرار گرفته است. نکته حائز اهمیت این است که شناسه‌‌‌گذاری فرآورده‌‌‌های وارداتی به منظور پیشگیری از مصرف کالای قاچاق در حال انجام است.

نقش صنایع غذایی در کاهش بار بیماری‌‌‌های غیرواگیر

فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در این همایش گفت: اقدامات سازمان غذا و دارو در حوزه نظارت بر فرآورده‌‌‌های غذایی پشتیبان آرامش ما در مصرف محصولات غذایی است. وی افزود: بسیاری از بیماری‌‌‌هایی که امروز هزینه‌‌‌های سنگین مالی، از کارافتادگی، رنج روانی و ... را بر خانواده‌‌‌ها تحمیل می‌کند ناشی از تغذیه ناسالم است. تغذیه و سلامت در کنار هم قرار دارند و اتفاقاتی که در نقاط مختلف دنیا رخ می‌دهد بر غذایی که ما مصرف می‌‌‌کنیم به شکل مستقیم تاثیر دارد. معاون بهداشت گفت: با گران شدن محصولات غذایی، بحث تقلب مطرح می‌شود که در حوزه بهداشت ارتباط بسیار نزدیکی با سازمان غذا و دارو داریم و از تولید تا مصرف نظارت‌‌‌ داریم. صنعت غذایی بسیار بزرگ است و چرخه مالی بسیار بالایی دارد؛ باید اطمینان داشته باشیم غذایی که به دست‌‌‌ مردم می‌رسد سلامت است. فرشیدی در خلال صحبت‌‌‌هایش به نقش غذا در سلامت اشاره کرد و گفت: دیابت و بیماری‌‌‌های قلبی عروقی مستقیم با تغذیه ارتباط دارد و در رتبه‌‌‌های بالای ابتلا و مرگ‌و‌میر قرار گرفته‌‌‌اند. اکنون بیش از ۸۰‌درصد مرگ و میرها در ایران غیرواگیر هست و صنایع می‌توانند در این حوزه تاثیرگذار باشند.

صددرصد نمک‌‌‌های رنگی و سنتی آلوده به فلزات سنگین هستند

همچنین محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: همزمان با روز جهانی ایمنی غذا، در جلسه رونمایی از سند ملی امنیت غذایی که در واپسین روزهای سال گذشته به توصیه رئیس جمهور شهید برگزار شد ایشان بر تامین و دسترسی عموم مردم به غذای سالم تاکید داشتند. آنچه وظیفه سازمان غذا و داروست تامین غذای سالم برای عموم جامعه است.

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه ۶۰۰میلیون نفر بر اثر مصرف مواد غذایی آلوده و مسموم بیمار می‌‌‌شوند که ۴۰۰‌هزار نفر از آنها جان خود را از دست می‌دهند که یکی از عوامل موثر در مرگ و میر ناشی از مصرف مواد غذایی ناسالم، باقی‌مانده سموم و فلزات سنگین است و بر اساس نمونه‌‌‌برداری گسترده از نمک‌‌‌های رنگی و سنتی مشخص شد صد در‌صد این نمک‌‌‌ها آلوده به فلزات سنگین هستند که برای سلامتی به شدت مضر است. وی افزود: از اقدامات سازمان غذا و دارو تلاش برای اصلاح الگوی مصرف با تنوع تولید و بالا بردن ارزش غذایی محصولات تولیدی مانند تولید نان کامل (از سال گذشته) بوده است.

برنامه سازمان غذا و دارو در صورت تایید سند برنامه هفتم توسعه، راه‌‌‌اندازی کانون مسوولان فنی به منظور نظارت گسترده بر واحدهای تولیدی است. شناسنامه‌‌‌دار شدن اغذیه کشاورزی نیز در این سند دنبال می‌شود، ۴۵۰آزمایشگاه همکار و ۶۳ آزمایشگاه دولتی در سراسر کشور مجهز به دستگاه‌‌‌های پیشرفته آزمایشگاهی هستند که قابلیت پایش ۶۰۰ سم در محصولات غذایی را دارند. فرآورده غذایی یا ماده اولیه تولید محصولات غذایی از مبادی مجاز، وارد کشور نمی‌شود مگر آنکه سلامت آن توسط آزمایشگاه‌‌‌های تحت نظارت سازمان غذا و دارو تایید شود.