وقت چرخش در صنعت پخش

بچه‌‌‌هایش داد و بیداد راه می‌انداختند و مدام به طرف همدیگر چیز پرتاب می‌‌‌کردند. یکی از بچه‌‌‌ها با صدای بلند گریه می‌‌‌کرد و یکی دیگر روزنامه را از دست این و آن می‌‌‌کشید. خلاصه اعصاب همه‌‌‌مان توی اتوبوس خرد شده بود و این در حالی بود که پدر آن بچه‌‌‌ها که دقیقا در صندلی جلویی من نشسته بود، اصلا به روی خودش نمی‌‌‌آورد و غرق در افکار خودش بود. بالاخره صبرم لبریز شد و با صدای بلند اعتراض کردم که: آقای محترم! بچه‌‌‌هایتان واقعا دارند همه را آزار می‌‌‌دهند. شما نمی‌‌‌خواهید جلویشان را بگیرید؟ مرد که تازه متوجه شده بود چه اتفاقی دارد می‌‌‌افتد، کمی خودش را روی صندلی جابه‌جا کرد و گفت:  بله، حق با شماست. واقعا متاسفم و معذرت می‌خواهم. راستش ما داریم از بیمارستانی برمی‌‌‌گردیم که همسرم، مادر همین بچه‌‌‌ها، نیم ساعت پیش در آنجا مرده است. من واقعا گیجم و نمی‌‌‌دانم باید به این بچه‌‌‌ها چه بگویم. نمی‌‌‌دانم که خودم باید چه کار کنم و ..بغضش ترکید و اشکش سرازیر شد.

استفان کاوی بلافاصله پس از نقل این خاطره می‌‌‌پرسد: صادقانه بگویید آیا اکنون این وضعیت را به طور متفاوتی نمی‌‌‌بینید؟ چرا این طور است؟ آیا دلیلی به جز این دارد که نگرش شما نسبت به آن مرد عوض شده است؟ و خودش ادامه می‌‌‌دهد که: راستش من خودم هم بلافاصله نگرشم عوض شد و دلسوزانه به آن مرد گفتم: واقعا مرا ببخشید. نمی‌‌‌دانستم. آیا کمکی از دست من ساخته است؟ اگر چه تا همین چند لحظه پیش ناراحت بودم که این مرد چطور می‌تواند تا این اندازه بی‌‌‌ملاحظه باشد. اما ناگهان با تغییر نگرشم همه چیز عوض شد و من از صمیم قلب می‌‌‌خواستم که هر کمکی از دستم ساخته است برای آن مرد انجام بدهم.

چرا تغییر نگرش در صنعت پخش ضروری است؟

صنعت پخش نیز مانند هر صنعت دیگری، نیاز به تحول دارد و باید از شیوه‌های سنتی توزیع به سمت شیوه‌های نوین و مبتنی بر فناوری در تمام بخش‌های فروش و لجستیک حرکت کند. این موضوع پنلی است که در حاشیه ششمین نمایشگاه صنعت پخش توسط «دنیای اقتصاد» و با حضور فعالان و نوآوران صنعت پخش برگزار شد. در پنل لزوم تغییر شیوه‌های صنعت پخش و گذار از روش‌های سنتی به روش‌های مدرن، محمدرضا مرادی مدیرعامل شرکت پخش رازی، وفا تقی پوریان، مدیرعامل شرکت پخش پرنیان مهیار و روزبه شاهرخی، معاون توسعه کسب و کار شرکت آپتایم حضور داشتند و از نگرشی که باید تغییر کند، سخن گفتند.

در ابتدای پنل، مرادی گفت: صنعت پخش یکی از پیچیده‌‌‌ترین کسب و کارهاست و اگر روزی بخواهیم کسب و کارها را  ازلحاظ پیچیدگی طبقه‌‌‌بندی کنیم، صنعت پخش جزو اولین‌‌‌هاست زیرا این صنعت در لبه بازار است و هر مشکلی در بازارها به صورت مستقیم در این صنعت تاثیر می‌‌‌گذارد . وی افزود: حال یکی از بهترین تدابیری که می‌تواند مشکلات را کم کند، ایجاد رویکرد جدید و آینده‌پژوهی در این صنعت و لزوم تغییر ذهنیت است. در ادامه تقی پوریان گفت: امروز روزگار به سمت و سویی می‌‌‌رود که معضلات اقتصاد کشور به صنعت پخش آسیب می‌‌‌زند. آنچه امروز اهمیت دارد، این است که رویکرد سازمان‌ها به سمت افزایش استفاده از دیتاهای پردازش شده سوق داده شود. زیرا با استفاده از روش‌های سنتی امکان حیات در این صنعت وجود ندارد.

سپس شاهرخی ادامه داد: ما در شرکت «آپتایم» با ورود از دریچه فناوری و استفاده از هوش مصنوعی، سعی در برطرف کردن مشکلات داریم. مطالعه و مشاهده صنعت پخش به ما اثبات کرد که می‌توانیم با استفاده از راهکارهای فناورانه، مشکلات آن را برطرف کنیم. تاثیر فناوری‌های نوظهور و هوش مصنوعی می‌تواند تا ۵۱‌درصد در صنعت‌‌‌های خرده‌فروشی، عمده‌فروشی و حمل‌ونقل باعث افزایش بهره‌وری شود. در نتیجه استفاده از فناوری و حضور شرکت‌های دانش‌بنیان، گریزناپذیر است. البته بزرگ‌ترین مسأله کشور ما که باید بیشتر به آن توجه شود، این است که چالش‌‌‌های همکاری فناورانه بین شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های بزرگ با هم ارتباط پیدا کنند.  مرادی در ادامه گفت: به نظر می‌رسد که با روش‌های سنتی قبلی، چرخ این صنعت نمی‌چرخد. البته مشکلات روزمره مانند تامین کالا و هزینه‌های مالی و... را نیز داریم.

ضرورت جدا شدن فروش و لجستیک

این پنل با صحبت‌‌‌های تقی پوریان ادامه پیدا کرد: اکنون استراتژی موثر، ادغام سازمان‌هاست. ضرورت بر آن است که فروش متمرکز بر فروش باشد و لجستیک نیز به صورت مستقل متمرکز شود زیرا لجستیک نیاز به مطالعات ویژه دارد. وی افزود: از سال ۹۹ نشست‌‌‌های مطالعاتی ویژه‌ای را شروع و ایده پردازی کردیم و نهایتا در سازمانمان، جدایی فروش از لجستیک شکل گرفت و منابع ما صرف فعالیت لجستیکی شد که خود مولد سود و درآمد شده و همین قضیه باعث شد گسترده‌تر و وسیع‌تر به آن نگاه کنیم. موضوع مهم بعدی، بحث ارتقای منابع انسانی است که همواره باید موضوع مولد بودن آنها موردنظر قرار بگیرد. مدیرعامل شرکت پخش پرنیان مهیار گفت: معضل دیگر، تامین کالاست که چون بودجه سال بر منابع تولید بسته می‌شود، ترجیح ما این است که منابع را به نوعی از تامین غیروابسته به بیرون از سازمان تخصیص دهیم.

در این میان مرادی خاطرنشان کرد: از قدیم ماموریت اصلی سیستم پخش رساندن کالای مناسب از طریق مناسب به مشتری مناسب بوده که نهایتا سودی برای شرکت پخش داشته است. اما اکنون دیگر این روش پاسخگو نیست. شاهرخی گفت: برای ارتقای روش پخش، ما با شرکت‌های پخش و پخش‌‌‌های دارویی و پلتفرم‌‌‌های فروش آنلاین همکاری داریم که باعث شد ۴۰‌درصد هزینه‌‌‌های آنها کم شود. دیتای ما بر اساس دیتای ترافیک، وزن و حجم کالا، ظرفیت ناوگان، مدت زمان توقف ماشین و انتقال آنها به یک سیستم ارتقا یافته توسط هوش مصنوعی، توسعه داده شده است. خروجی این سیستم باعث می‌شود با تعداد ناوگان کمتر و با زمان کمتر و با کاهش مرجوعی کالا و افزایش میزان استفاده از ناوگان، توزیع و پخش کالا رخ دهد.

وی افزود: در واقع کار ما ارتقای یکی از حلقه‌‌‌های زنجیره ارزش است. حلقه‌‌‌های زنجیره ارزش صنعت پخش توزیع، ویزیت و فروش و بحث‌‌‌های مالی است و تکنولوژی کمک می‌‌‌کند بازدهی در این حلقه‌‌‌ها رخ دهد. در بخش توزیع، شرکت آپتایم به نحو جدید این مسأله را حل می‌کند. این موضوع به قدری در سایر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه ارزشمند است که حتی قراردادهای با ارزش صفر نیز به دلیل پرداخت تشویقی حاکمیتی کاهش ارزش سوخت، برای شرکت‌هایی نظیر ما، توجیه اقتصادی دارد.

ضرورت تغییر رویکرد صنعت پخش به سمت فناوری

تقی پوریان گفت: رویکرد نمایشگاه امسال به سمت همگرایی بیشتر بین شرکت‌های این صنعت و سایر صنایع رفته و همچنین موضوع دیجیتالی شدن نیز مطرح شده است . گستردگی دیتا این‌قدر زیاد شده که دقیقا عین قطعات پازل در کنار یکدیگر قرار گرفته تا از آنها بتوان استفاده کرد . امروز نیروی انسانی جوان و فناوری‌های نوین، تفکر سنتی و مدیران سنتی را حذف خواهد کرد. بنابراین ادغام نه تنها در سطح بین سازمانی، بلکه در حالت درون سازمانی نیز می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد.

وی افزود: اکنون دیگر مارجین بالا موضوع شرکت‌های پخش نیست که از تامین کننده کسب کنند . بلکه امروز باید در خصوص مدیریت هزینه فعالیت کنند. امروز با ایده پردازی شرکت‌های استارت‌آپی به جامعه صنعت، تفکرها در حال عوض شدن است .  در ادامه مرادی اظهار کرد: دنیا در حال انقلاب راحت‌طلبی است. سرعت تغییرات زیاد شده و تحت‌تاثیر دو عامل تغییرات تکنولوژی و دیگری روند جهانی شدن است. یعنی نمی‌توان با رزومه کارنامه ۱۰۰ ساله، همچون قدیم ادامه داد. تحول دیجیتال مطرح شده و دیجیتال مارکتینگ نیز در حال رشد است و همه چیز را عوض کرده است . حال این صنعت به راهکارهای فناورانه نیاز دارد.

شاهرخی نیز گفت: قطعا تغییر و استفاده از فناوری گریز‌ناپذیر است که رشد بالایی رقم بخورد. زنجیره ارزش در حال تغییر توزیع است. در بحث ویزیت و فروش، پلتفرم‌‌‌ها جای ویزیتورها را می‌گیرند. در مورد پرداخت، شرکت‌های پخش می‌توانند از فین‌تک‌ها استفاده کنند و فکر می‌کنم پارادایم شیفت از تفکری رخ می‌‌‌دهد که فرهنگ باید عوض شود. موضوع مهم در اختلاف بین استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های بزرگ، ادبیات مشترک است. دغدغه شرکت بزرگ، صورت مالی است و دغدغه کارآفرین، تحقق رویاست. اکنون حتی تعریف بهره‌وری در دنیا نیز عوض شده است و به جای افزایش تولید تحت عنوان بازدهی، اکنون بهره‌وری به معنی اخذ تصمیمات بهتر، ایجاد فرهنگ همکاری بهتر است. در این خصوص کنفرانس صنعت پخش، عالی عمل کرده است و پارادایم شیفت به صورت جدی پذیرفته شده و تولید محتوا و موضوع اصلی هدف‌‌‌گذاری‌شده، مهم و تاثیرگذار است و تمام اجزای اکوسیستم باید سهمی از آن بردارند.