سال ۲۰۲۳، صنعت موادغذایی مانند دیگر بخش‌‌ها با تورم کم سابقه‌‌ای دست و پنجه نرم کرد. متوسط تورم قیمت مواد غذایی در کشورهای کم‌درآمد در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سایر کشورهای جهان بالاترین میزان بود. در مقایسه با سال قبل، قیمت مواد غذایی در سپتامبر و اکتبر سال ۲۰۲۳ در کشورهای کم‌درآمد تقریبا ۳۰‌درصد بالاتر بود. این رقم برای کشورهای پردرآمد به ۳.۸‌درصد رسید. میان کشورهای جهان، ونزوئلا رکورددار نرخ تورم مواد غذایی بوده، نرخ تورم ۱۲ماه مواد غذایی منتهی به ماه سپتامبر در این کشور به ۳۱۸درصد رسیده که بیشتر از هر کشور دیگر در جهان بوده است. لبنان نیز با یک نرخ تورم ۲۳۹درصدی و آرژانتین با تورم ۱۵۰درصدی به ‌‌ترتیب در رتبه‌‌های دوم و سوم قرار داشته‌‌اند.

شرکت نستله مستقر در سوئیس، تولیدکننده کیت کت، نسکافه و نسکویک، پنج‌شنبه هفته گذشته گزارش داد که حجم فروش آن در سال ۲۰۲۳ بر اساس آخرین گزارش درآمد سه‌ماهه خود، حدود ۰.۳‌درصد کاهش یافته است. در همین حال، این شرکت در سال گذشته قیمت‌های خود را به طور متوسط ۷.۵‌درصد افزایش داد. این شرکت درآمد چشمگیر خود را عمدتا از فروش محصولات و برندهای محبوب متعلق به خود به دست می‌‌آورد. در سال ۲۰۲۲، نستله موفق شد بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد کسب کند و نوشیدنی‌‌های مایع و پودری به عنوان مشارکت‌‌کنندگان اصلی در این درآمدزایی بودند. بخش‌‌های دیگر، از جمله مراقبت از حیوانات خانگی و علوم تغذیه نیز فروش قابل‌‌توجهی را برای نستله به ارمغان آوردند.

آمارهای ۲۰۲۳ نستله

برای کل سال ۲۰۲۳، سود خالص نستله حدود ۲۰‌درصد رشد کرد و به ۱۱.۲ میلیارد فرانک سوئیس (۱۲.۷ میلیارد دلار)، در مقایسه با ۹.۲۷ میلیارد فرانک سوئیس (۱۰.۵ میلیارد دلار) در سال ۲۰۲۲ رسید. همچنین فروش خالص این غول موادغذایی در سال ۲۰۲۳ با ۱.۵‌درصد کاهش به ۹۳ میلیارد فرانک سوئیس (۱۰۶ میلیارد دلار) از ۹۴ میلیارد فرانک سوئیس (۱۰۷ میلیارد دلار) در سال قبل رسید.

این درحالی است که سایر غول‌‌های مواد غذایی و نوشیدنی، نتایج مشابهی را برای سال ۲۰۲۳ گزارش کردند. تولیدکننده فرانسوی Danone نیز هفته گذشته کاهش ۰.۴ درصدی حجم فروش خود را در سال ۲۰۲۳ گزارش داد. این شرکت قیمت‌های خود را به طور متوسط ۷.۴‌درصد در طول سال افزایش داد و درآمد آن در سال ۲۰۲۳ حدود ۰.۲‌درصد کاهش یافت. دنون شرکت اروپایی چندملیتی در حوزه محصولات غذایی است که دفتر مرکزی آن در شهر پاریس مستقر است. دنون یک برند جهانی سلامت‌‌محور در حوزه غذا و نوشیدنی است. در این ماه، شرکت‌های پپسی کو و کرفت‌‌هاینز شرکت صنایع غذایی آمریکایی نیز کاهش تقاضا را گزارش کردند، زیرا به نظر می‌رسد مصرف‌کنندگانی که پول نقد بیشتری دارند به دنبال صرفه‌‌جویی در مخارج خود هستند.

آنچه شرکت‌های مواد غذایی و آشامیدنی در مورد تورم می‌‌گویند

مارک اشنایدر، مدیرعامل نستله، پنج‌شنبه گذشته در بیانیه‌‌ای مطبوعاتی اظهار کرد: تورم بی‌‌سابقه در دو سال گذشته فشار بر بسیاری از مصرف‌کنندگان و مشتریان را افزایش داده و بر تقاضای محصولات غذایی و نوشیدنی تاثیر بسزایی گذاشته است. تحت رهبری اشنایدر، نستله با ۲۲‌درصد گردش مالی در ۶ سال و حجم معاملات حدود ۵۰ میلیارد فرانک سوئیس، به نوآوری‌‌های خود سرعت بخشیده و سبد سهام خود را تغییر داده است. اشنایدر در این بیانیه برای بازار هند ابراز اشتیاق کرد و رشد دیجیتال و افزایش تقاضای مصرف‌کنندگان در صنعت موادغذایی را برجسته کرد و بر اهمیت نوآوری با بودجه تحقیق و توسعه ۱.۷ میلیارد فرانک سوئیس تاکید کرد و به پیشرفت‌‌های این شرکت در غذاهای گیاهی، مکمل‌‌ها و حیوانات خانگی اشاره کرد.

از طرف دیگر کارلوس آبرامز ریورا، مدیرعامل کرافت‌‌هاینز روز چهارشنبه در تماسی با سرمایه‌گذاران گفت: صرف نظر از سطح درآمد شرکت، مصرف‌کننده ما به دنبال ارزش هستند و همچنان تحت فشار قرار دارند. آنچه ما می‌‌بینیم این است که مصرف‌کنندگان کم‌درآمد در واقع بیشتر از مکان‌‌هایی مانند فروشگاه‌‌های زنجیره‌‌ای خرید می‌کنند و مصرف‌کنندگان با درآمد بالاتر بیشتر در فروشگاه‌‌های خصوصی خرید می‌کنند. اما شرکت پپسی در بیانیه‌‌ای در ۹ فوریه اعلام کرد که بودجه‌‌های مشتریانش به شدت تحت‌تاثیر افزایش هزینه‌‌های استقراض و همچنین پس‌‌انداز شخصی کمتر قرار گرفته است که ترجیحات را به سمت بسته‌‌بندی‌‌های کوچک‌تر و کانال‌‌های مصرف فوری سوق داده است.