photo_2023-06-30_13-21-39

سید جعفر میر، با اشاره به چالش‌های کنونی فراروی تولید گفت: معضلات زیاد بوده و همین موضوع سبب شده که بعضا شرکت‌ها ترجیح دهند به جای تولید به سراغ بازرگانی بروند که هزینه و دشواری کمتری دارد. از طرف دیگر شرکت‌های تولیدکننده در حوزه‌‌‌هایی مانند مالیات، تامین اجتماعی و پرداخت حقوق نیز دشواری‌‌‌هایی دارند. وی اضافه کرد: در این تردیدی وجود ندارد که تولیدکننده شناسنامه دار باید تمام مراحل شفافیت اقتصادی را طی کند اما ما معتقدیم که این حمایت باید در کنار مصرف‌کننده به تولیدکننده نیز تسری پیدا کند و طوری نشود که تولید برای تولیدکننده صرفه اقتصادی نداشته باشد.

سید جعفر میر همچنین گفت: قیمت‌گذاری دستوری نیز برای صنایع لبنی کشور مشکل‌ساز است. در این تردیدی وجود ندارد که دولت برای رضایت مردم و تامین حقوق مصرف‌کننده به دنبال پایین نگه داشتن قیمت‌هاست اما از سوی دیگر تولیدکننده را نیز نمی‌توان تحت فشار قرار داد. اینکه ما توقع داشته باشیم که مثلا وقتی شیر برای دامدار لیتری 14‌هزار تومان تمام می‌شود، او آن را 12‌هزار تومان بفروشد منطقی نیست. در چنین شرایطی یا دامدار کار خود را تعطیل می‌کند یا مجبور به تقلب در محصول می‌شود که در نهایت به ضرر اقتصاد ایران و همان مصرف‌کننده نهایی تمام می‌شود. مدیرعامل پگاه گفت: اگر دولت بتواند تورم را مدیریت کند، ما نیز هزینه تمام شده مان پایین می‌‌‌آید و به این ترتیب دلیلی برای افزایش قیمت نداریم. ما در سال‌جاری با وجود کاهش سود، هیچ افزایش قیمتی نداشته‌‌‌ایم در حالی که هزینه‌‌‌ها بالا رفته و حتی تولید ما نیز افزایش یافته است. وی اضافه کرد: کاهش مصرف لبنیات برای جامعه ما تهدید به حساب می‌آید و باید تلاش کنیم که افزایش قیمت طوری باشد که به مردم فشاری وارد نشود که مصرف لبنیات آنها کاهش پیدا کند.

نباید سرانه مصرف لبنیات پایین بیاید و ما در پگاه تلاش می‌‌‌کنیم که در این حوزه اجازه کاهش مصرف را ندهیم و مردم آسیبی نبینند.  فعال صنعت لبنی افزود: ما با علم به این موضوع که کاهش مصرف لبنیات برای کشور در بلندمدت و سطح کلان چه خطراتی دارد، تلاش کردیم که قیمت‌ها را طوری مدیریت کنیم که مصرف نهایی مردم کاهش نیابد و در عین حال آنها از کیفیت محصولات نیز محروم نشوند. وی گفت: البته موضوعی که متاسفانه در اقتصاد ما قطعی است، بحث حضور و دخالت دولت در اقتصاد و بازارهای مختلف از جمله لبنیات است. ما تلاش کردیم با وجود این شرایط که روی بخش‌‌‌های مختلف از صنعت، دامدار تا تولیدکننده تاثیرات منفی می‌‌‌گذارد، تعادل مثبت و قابل‌توجهی به وجود آوریم.