کاهش قیمت درگرو حذف 9‌درصد ارزش افزوده

اما و اگر کنسرو ماهی ۳۹‌هزار و ۹۰۰ تومانی

علی پرتو، ادامه داد: با این حال واقعیت آن است که در مقوله افزایش قیمت تولیدکننده هیچ تاثیری نداشته؛ بلکه علل افزایش قیمت محصول را باید در حلقه‌های زنجیره تامین جست‌وجو کرد. وی با بیان اینکه در مقایسه با نرخ تورم کنونی کشور، نرخ کالاهای جایگزین و همچنین قیمت بازارهای جهانی، نرخ کنسرو ماهی تن باید حداقل ۴۵‌هزار تومان باشد، ادامه داد: به‌رغم اینکه در ابتدا وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت، با قیمت ۳۹‌هزار و ۹۰۰ تومان برای کنسرو ماهی موافقت کردند؛ اما هنوز این نرخ به تصویب ستاد تنظیم بازار نرسیده است. در حالی که حتی این قیمت سودی برای تولیدکننده ندارد و صرفا بهای تمام شده کالای تولیدی است.

کنسرو ماهی تن جزو ۵ غذای سالم دنیا

وی با تاکید بر اینکه کنسرو ماهی یکی از سالم‌ترین محصولات غذایی است که قاعدتا نباید شامل ۹‌درصد ارزش افزوده باشد؛ افزود: با حذف این مالیات باید از مصرف‌کننده هم حمایت شود تا بتواند این محصول را با قیمت پایین‌تری خریداری کند. دولت اگر این اقدام را انجام دهد و میزان استفاده از این محصول در کشور به استاندارد جهانی برسد، از بسیاری از بیماری‌های رایج در کشورنظیر بیماری‌های قلبی و عروقی، کمبود امگا، ویتامین آ و د که در بین جامعه شاهدیم جلوگیری می‌شود.

پرتو با اعلام اینکه اکنون میزان مصرف محصولات شیلاتی در کشور یک‌سوم استاندارد جهانی است؛ گفت: دولت می‌تواند با زمینه‌سازی برای افزایش مصرف این محصول‌ها، بستر دسترسی آسان مصرف‌کنندگان به یک غذای سلامت را فراهم آورده و در کنار افزایش و حفظ اشتغال از بروز بیماری‌های احتمالی جلوگیری کند و به جای صرف هزینه کلان در حوزه درمان و سلامت؛ زمینه‌ساز مصرف کالاهای سلامت محور باشد.

به اذعان وی، کنسرو ماهی تن همواره جز ۵ غذای سالم دنیا طبقه‌بندی می‌شود که نمی‌توان آن را با محصولات پروتئینی دیگری مانند مرغ مقایسه کرد. این محصول غنی به لحاظ ویتامین‌ها و پروتئین، بدون هورمون و نگهدارنده است که اگر حتی با نرخ ۴۰ تا ۵۰‌هزار تومان هم به دست مشتری برسد؛ واقعا ارزنده و بدون رقیب است. ضمن اینکه ماهی استفاده شده در محصول کنسروی متفاوت با دیگر ماهی‌های تازه موجود در بازار است که بیشتر در مناطق خط استوایی صید می‌شود.

26-02

کاهش قیمت با حذف 9‌درصد ارزش افزوده

این کارشناس مدیریت استراتژیک در ادامه با اشاره به راهکار پیشنهادی برای کاهش قیمت تن ماهی گفت: هرچند وزارت بهداشت در طبقه‌بندی کالاها، کنسرو ماهی تن را جزو کالاهای سلامت محور معرفی کرد که در این صورت این کالا معاف از مالیات ارزش افزوده 9‌درصدی می‌شد؛ اما به دلایل نامعلوم با این موضوع موافقت نشد. بنابراین راهکار این است که سیاستگذاران مالیات ارزش افزوده را از این کالا حذف کنند. چون اگر قیمت این کالا 9‌درصد کاهش یابد؛ مشکل همه حل می‌شود و ما درخصوص همین مساله با دولت چانه زنی می‌کنیم.

این فعال اقتصادی ادامه داد: اما متاسفانه دولت چون نمی‌تواند قیمت کالاهای جایگزین پروتئینی مانند گوشت و مرغ را کنترل کند و مصرف‌کننده هم به دلیل ناتوانی مالی به این کالاها دسترسی ندارد، پس رویکرد دولت این است که قیمت دستوری با لحاظ مالیات ارزش افزوده باقی بماند و بازنده اصلی این مشکل تولیدکننده باشد. وی درخصوص دلایل عدم‌حذف ارزش افزوده از بازار گفت: مصرف‌کننده ارزش افزوده را پرداخت می‌کند. اما در این بین مکانیزم‌هایی در بخش توزیع وجود ندارد که این درآمد به درستی به دست دولت برسد؛ بنابراین دولت با فشار بر تولیدکننده به دنبال اخذ کامل این درآمد است و این خود ذاتا با مفهوم مالیات ارزش افزوده مغایرت دارد.

تبعات قیمت‌گذاری دستوری

این فعال صنفی همچنین با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری بیان کرد: درج قیمت تولیدکننده روی کالا همزمان با قیمت‌گذاری دستوری اجباری شد. از طرف دیگر دستورالعمل سود حداقل 17‌درصدی تولیدکننده ابلاغ شد؛ اما در عین حال سود تولیدکننده اولین قربانی است و تمامی راه‌هایی را که منجر به دسترسی تولیدکننده به این سود می‌شود، بسته‌اند.

به گفته پرتو، قیمت‌گذاری دستوری آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بدنه رنجور و ضعیف این صنعت وارد کرده که حتی موجب خروج تولیدکنندگان زیادی از عرصه تولید شده و پیامد آن به خطر افتادن اشتغال در این حوزه بوده است. در حالی که در کشورهای دیگر سیستم قیمت را بازار تعیین می‌کند و قیمت‌گذاری به صورت دستوری انجام نمی‌شود. بنابراین ما هم اگر به بازار جهانی متصل باشیم؛ نمی‌توانیم بهای هیچ کالایی را به صورت دستوری کنترل کنیم. وی یادآور شد: در کشورهای پیشرفته قیمت تولید کننده هیچ کالایی روی آن درج نمی‌شود و اگر پای قانون عرضه و تقاضا به میان بیاید، خود مصرف‌کنندگان به صورت هوشمند انتخاب می‌کنند که نهایتا باعث یک تعادل پایدار اقتصادی می‌شود. به این مفهوم که مصرف‌کنندگان کالا را گران نمی‌خرند و به اندازه‌ای برای یک کالا هزینه می‌کنند که کشش آن را دارد.

اثرات سوء درج قیمت تولیدکننده روی کالا

پرتو همچنین با انتقاد از درج قیمت تولیدکننده روی کالا گفت: این مصوبه اتفاق بسیار ناخوشایندی بود که به سرانجام نرسید و معضلات زیادی را برای تولیدکننده ایجاد کرد. به طور نمونه در بازه زمانی که این مصوبه ابلاغ شد، ما در حال تولید محصول بودیم که طبق همان مصوبه قیمت تولیدکننده را درج کردیم؛ اما این محصولات هنوز به دلیل نداشتن قیمت مصرف‌کننده خریداری نداشته که این هم یک ضرر دیگر به تولیدکننده است.

وی با اشاره به تبعات درج قیمت تولیدکننده برای مصرف‌کنندگان گفت: با اجرای این مصوبه مصرف‌کنندگان و به‌ویژه پایانه‌های فروش هم دچار سردرگمی شدید شده بودند و حتی در مواردی مصرف‌کننده بهای بیشتری پرداخت می‌کردند. پرتو خاطرنشان ساخت: با وجود تمام موانعی که برای ما ایجاد کرده‌اند، دست از تولید برنداشته‌ایم و همچنان با متحمل شدن ضرر و زیان به کار خود ادامه می‌دهیم و هرچند از فروش خوبی برخورداریم، اما واقعیت آن است که برای یک بنگاه اقتصادی فروش بالا با ضرر جذابیتی ندارد و امیدواریم قیمت‌ها اصلاح شود، چون توان ما هم در نقطه‌ای به پایان می‌رسد.

کارنامه گروه صنایع غذایی فدلک

شرکت صنایع غذایی فدلک در سال 1361 راه‌اندازی شد و دومین شرکت خصوصی ثبت شده کشور در حوزه تولید کنسرو ماهی تن است. این شرکت فعالیت خود را از سال 1362 شروع کرده و با وجود اینکه این کارخانه در منطقه کمتر برخوردار استان خوزستان و شهرستان شوشتر واقع شده و در زمان جنگ به دلیل نزدیکی در مناطق جنگی تحت فشار بوده است، اما طی 39 سال اخیر به طور مستمر به تولید کنسرو ماهی در کشور پرداخته است.

میزان اشتغال‌زایی

140 نفر در کارخانه واقع در شهرستان شوشتر مشغول به کار هستند که به لحاظ ضرورت عملکرد دقیق در این صنعت، حدودا ۹۰‌درصد آنها را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

سهم بازار برند پولک

برند کنسرو ماهی «پولک» در 5 استان کشور، جز برندهای اول بوده که تقریبا 4 تا 5‌درصد بازار کشور را در اختیار دارد. این شرکت هر سال رو به پیشرفت بوده و طی 5 سال اخیر ظرفیت تولیدی خود را 5 یا 6 برابر نسبت به قبل افزایش داده است.

میزان صادرات

در دهه‌های گذشته که برندهای کمتری در بازار حضور داشتند، پولک جزو سه چهار برند نخست بازار بود و از صادرات خوبی به کشورهای حوزه خلیج فارس و کانادا برخوردار بوده. در آن مقطع به جز کنسرو ماهی، محصولات دیگری مثل ترشیجات، شوریجات و... را در سبد کالایی خود داشت و همچنین محصولات کنسروی غیرگوشتی مانند لوبیاچیتی و رب گوجه را تولید می‌کرد که در مقطعی به دلیل تحریم‌ها و مسائل مربوط به انتقال پول، دچار مشکل شد و صادرات آن به صفر رسید. از دو سال پیش، صادرات محدود تولیدات این مجموعه به کشورهای استرالیا، قطر و عمان انجام می‌شود.

حجم تولید و فروش

فروش این شرکت در 8 ماه نخست سال‌جاری 15‌درصد بیشتر از کل فروش سال 1400 بوده است که تا پایان سال ممکن است میزان فروش امسال به دو برابر سال گذشته برسد.

تولید محصولات غیرگوشتی

در حال حاضر به دلیل پربودن ظرفیت تولیدی کارخانه، محصولات کنسروی غیرگوشتی این مجموعه به صورت برون‌سپاری تولید می‌شود. البته تامین تمامی اقلام با بهترین کیفیت موجود بر عهده این مجموعه است و صرفا بسته‌بندی کنسرو در شرکت‌های دیگر انجام می‌شود.

محصولات درجه دو

کنسرو لوبیاچیتی شرکت فدلک، به بازار عرضه شده و تولید کنسرو ذرت هم به زودی شروع می‌شود. مقرر شده محصولات درجه دو این شرکت با برند دیگری وارد بازار شود و فدلک در حال ثبت برند دیگری برای این منظور است. چون پولک از ابتدا یک برند کیفی بوده و سعی کرده تا بهترین محصول را در حوزه محصولات کنسروی تولید و عرضه کند و کماکان همین دیدگاه در مورد محصولات با برند پولک وجود دارد. اما به لحاظ مسائل اقتصادی و محدودیت‌های مصرف‌کنندگان و همچنین قیمت محور شدن بازار متاسفانه ناچار محصولات دیگر خود را باید در سطح کیفی پایین‌تری و با یک برند جدید به بازار عرضه کند؛ چون تولید در سطح کیفی بالا منجربه افزایش قیمت تمام شده و از دست دادن سهم بازار می‌شود.

میزان سرمایه

برای اینکه یک شرکت مانند فدلک بتواند سالانه ۱۵ تا ۱۷‌میلیون قوطی کنسرو تولید کند، به حدود 500 تا 600‌میلیارد تومان سرمایه نیاز است.در سال‌جاری طرح گسترش خط تولید و سردخانه اجرایی شد. فدلک همچنان بر تولید کنسرو ماهی تمرکز دارد و در میان‌مدت درصورت موفقیت در تولید کالاهای غیرگوشتی، خطوط تولید آنها در کارخانه اضافه خواهد کرد.