با این حال دو روز پیش (دوم دسامبر) اعلام شد: شاخص قیمت مواد غذایی فائو، که تغییرات ماهانه قیمت‌‌‌های بین‌المللی سبدی از کالاهای غذایی رایج را دنبال می‌کند، در طول ماه نوامبر به‌طور متوسط ‌۷/ ۱۳۵ واحد بود که کمی کمتر از سطح خود در اکتبر است. به‌طوری که این شاخص اکنون تنها ۳/ ۰ درصد بالاتر از سطح خود در نوامبر ۲۰۲۱ است. از سوی دیگر در گزارش فائو آمده است: شاخص بهای غلات فائو نسبت به ماه قبل ۳/ ۱ درصد کاهش یافت، اما همچنان نسبت به سال قبل ۳/ ۶درصد افزایش داشت. همچنین قیمت جهانی گندم و ذرت در نوامبر به ترتیب ۸/ ۲ و ۷/ ۱ درصد کاهش یافت که تا حدی تحت تاثیر گسترش طرح غلات دریای سیاه قرار داشت. در مقابل، قیمت بین‌المللی برنج ۳/ ۲ درصد افزایش یافت. همچنین بر اساس این گزارش، شاخص قیمت روغن نباتی فائو در ماه نوامبر ۳/ ۲ درصد افزایش یافت و به هفت ماه کاهش متوالی پایان داد. به عبارت دیگر قیمت‌های بین‌المللی روغن نخل و سویا افزایش یافت، در حالی که قیمت روغن‌های کلزا و آفتابگردان کاهش یافت.

شاخص قیمت گوشت فائو در نوامبر ۹/ ۰درصد کمتر از اکتبر بوده است

از سوی دیگر شاخص قیمت لبنیات فائو از اکتبر ۲/ ۱ درصد کاهش یافته است، با کاهش قیمت جهانی کره، شیر بدون چربی و شیرخشک کامل، در بحبوحه کاهش تقاضای واردات، در حالی که قیمت پنیر افزایش یافته است که تا حدی به دلیل وجود صادرات کمتر از کشورهای تولیدکننده پیشرو در غرب اروپا است. علاوه بر این در این گزارش آمده است: شاخص قیمت گوشت فائو در نوامبر ۹/ ۰ درصد کمتر از ماه قبل بود، زیرا قیمت‌‌‌های بین‌المللی گوشت گاو کاهش یافت، چرا که با وجود تداوم تقاضای بالای واردات چین، افزایش صادرات از استرالیا به عرضه‌های بالای برزیل اضافه شد. در مقابل، قیمت‌‌‌های جهانی سایر انواع گوشت افزایش یافت که منجر به قیمت‌‌‌های بالاتر برای گوشت گوسفند شد.

تولید غلات نسبت به سال ۲۰۲۱ به میزان ۲درصد کاهش داشته است

نکته جالب توجه اینکه شاخص قیمت شکر فائو در ماه نوامبر ۲/ ۵ درصد افزایش یافت که تحت تاثیر خرید قوی در میان عرضه ضعیف شکر جهانی (تقاضا بیش از عرضه) به دلیل تاخیر در برداشت در کشورهای کلیدی تولیدکننده و اعلام هند برای کاهش سهمیه صادرات شکر بود. همچنین قیمت‌های بالاتر اتانول در برزیل نیز فشار صعودی بر قیمت جهانی شکر وارد کرد. بر اساس این گزارش، فائو پیش‌بینی کاهش تولید جهانی غلات در سال ۲۰۲۲ را مطرح کرده بود که اکنون به ۲۷۵۶ میلیون تن رسیده و نشان از کاهش ۲ درصدی میزان تولید نسبت به سال ۲۰۲۱ دارد. فائو همچنین پیش‌‌‌بینی کاهش تولید جهانی گندم در سال ۲۰۲۲ را مطرح کرد، با وجود این رقم جدید ۲/ ۷۸۱ میلیون تنی همچنان یک رکورد باقی خواهد ماند و از سوی دیگر انتظار می‌رود تولید جهانی برنج ۴/ ۲ درصد کمتر از بالاترین رکورد سال قبل باشد.

بر اساس آنچه سازمان فائو اخیرا اعلام کرده، ۴۵ کشور در سراسر جهان، از جمله ۳۳ کشور در آفریقا، ۹ کشور در آسیا، دو کشور در آمریکای لاتین و دریای کارائیب و یک کشور در اروپا، به دلیل درگیری‌‌‌ها، رویدادهای آب و هوایی شدید و نرخ‌‌‌های تورم فزاینده، به کمک‌‌‌های خارجی برای غذا نیاز دارند. همچنین برای کشورهای کم‌درآمد با کمبود مواد غذایی پیش‌بینی می‌شود که تولید غلات در سال ۲۰۲۲ برابر با میانگین ۵سال گذشته یعنی ۵/ ۱۸۴ میلیون تن باشد، در حالی که پیش‌بینی می‌شود کل نیاز واردات غلات ۷/ ۶۳میلیون تن باشد که نسبت به میانگین ۵سال گذشته ۷درصد بیشتر است.