عرضه مهندسی شده مواد اولیه در بورس

چالش‌های تامین مواد اولیه از بورس

در همین راستا رئیس و مدیرعامل شرکت تولیدی پلاستیک کار درباره چالش‌های تامین مواد اولیه گفت: ما مواد اولیه موردنیاز خود را باید از بورس خریداری کنیم و پتروشیمی‌ها کالای خود را به صورت مهندسی شده در بورس عرضه و سالانه بیش از ۸۰۰ تا ۹۰۰‌میلیارد تومان رقابت بین تولیدکننده‌های صنایع پایین‌دست ایجاد می‌کنند و از این طریق سود می‌برند. البته این شرکت نقش اساسی در بسته‌بندی ضنایع غذایی دارد.

هوشنگ پارسا درخصوص چندوچون این رقابت توضیح داد: به طور نمونه در شرایطی که میزان مصرف مواد اولیه برای صنایع پایین‌دست ۵‌هزار تن است،  پتروشیمی‌ها ۱۲۰۰ تن مواد اولیه به تولیدکننده عرضه می‌کنند. به عبارتی پتروشیمی‌ها خودشان این رقابت را مهندسی و ایجاد می‌کنند تا تولیدکننده‌ها برای تهیه مواد اولیه با همدیگر رقابت کنند و این در حالی است که ما باید بتوانیم بازارهای صادراتی خود را حفظ کنیم.  پارسا با بیان اینکه گاهی اوقات قیمت مواد اولیه ما تا ۴۵‌درصد بالاتر از قیمت جهانی است،  افزود: درنتیجه تامین مواد اولیه برای صنایع پایین‌دست پتروشیمی به راحتی و با قیمت مناسب صورت نمی گیرد. اگرچه در کشور ما جا افتاده که از نظر قانونی به درستی کار می‌کنیم و نرخ مواد اولیه عرضه شده در بورس ۵‌درصد کمتر از نرخ جهانی است؛ اما این یک طرف قضیه است و درواقع مواد اولیه با همین نرخ به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد.

در اینجا مصرف‌کننده تا ۴۰‌درصد و حتی در مواردی تا ۷۰‌درصد باید بر سر قیمت رقابت کند تا بتواند مواد اولیه موردنیاز خود را تهیه کند.  وی درخصوص راهکار پیشنهادی برای حل این معضل در حوزه تامین مواد اولیه گفت: راهکار پیشنهادی ما برای حرکت در جاده اقتصادی بین‌المللی شفاف‌سازی است. در این صورت مساله رانت و تامین مواد اولیه در کشور حل می‌شود و جلوی روش‌هایی که به طبقات مختلف بخش تولید و صنعت کشور آسیب می‌رساند،  گرفته می‌شود.

ضرورت حمایت بانک‌ها

این تولیدکننده همچنین با اشاره به چالش‌های تامین سرمایه برای فعالیت این شرکت اظهار کرد: هرچند به تازگی نگاه بانک‌ها برای کمک کردن به بخش تولید بهتر شده،  اما متاسفانه سیاستگذاری در بانک‌ها به این ترتیب است که از شرکت‌هایی که مشکل مالی دارند،  تاحدودی از نظر سرمایه در گردش حمایت می‌کنند که این کمک‌ها فقط در حد مُسکن است و اگرچه در کوتاه‌مدت موجب درمان می‌شود، اما آفت‌های زیادی به همراه دارد و راه درمان صنعت و تولید نیست. چون رشد نقدینگی را افزایش می‌دهد و شرکت‌ها را ضعیف می‌کند. وی با تاکید بر اینکه بانک‌ها باید سرمایه‌گذاری سرمایه‌ای انجام دهند،  توضیح داد: هرچند واحدهای تولیدی به سرمایه در گردش نیاز دارند،  اما اصل قضیه این است که بانک‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری کمک کنند و اقدامات جدید به منظور توسعه انجام شود. به این معنا که تولیدکنندگان بتوانند ماشین‌آلات،  خطوط و دانش جدید وارد کنند. در این زمینه بانک‌ها سرمایه‌گذاری و کمک خاصی به تولیدکنندگان نکرده‌اند و امیدوارم که این سیاست سیستم بانکی تغییر کند.

26 (3)

مشکلات و موانع صادرات

این تولیدکننده همچنین درباره چالش‌های پیش روی صادرات بیان کرد: ما در عرصه صادرات تقریبا موفق عمل کرده‌ایم و عمده مقاصد صادراتی این شرکت کوبا،  آلمان،  ایتالیا،  آلبانی و ترکیه،  امارات،  عراق،  افغانستان و کشورهای حوزه CIS بوده‌اند. اما متاسفانه در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها بازار کشورهای اروپایی را از دست داده‌ایم،  اما همچنان به بقیه کشورها محصولات خود را صادر می‌کنیم. وی ادامه داد: در شرایط کنونی اگرچه نگاه ما معطوف به توسعه صادرات است،  اما با توجه به سیاست‌های بانک مرکزی و محدودیت‌های موجود در زمینه نقل و انتقال پول،  با چالش‌هایی مواجهیم. در حوزه صادرات هنوز به آن نقطه‌ای نرسیده ایم که کشورهای هدف مجبور به خرید کالاهای ما شوند. از این رو دایره کشورهای هدف صادراتی ما کوچک‌تر شده است. ما در میدانی بازی می‌کنیم که کشورهای دیگر رشد چندبرابری را در حوزه صادرات تجربه کرده‌اند و رشد ما در این حوزه بسیار محدود بوده است.

حذف شرکت‌های ایرانی از بازارهای صادراتی

پارسا با ابراز تاسف از اینکه در برخی کشورها ما در حال حذف شدن از بازارهای صادراتی هستیم،  اضافه کرد: امیدواریم که دولتمردان و تصمیم‌گیرندگان امور اقتصادی و تولید، نگاه صادراتی داشته باشند. باید بدانیم که وقتی وارد بازارهای جهانی می‌شویم،  بتوانیم طبق اصول بازار جهانی فعالیت کنیم. همان‌طوری که وقتی به یک کشور خارجی می‌رویم،  باید مسلط به زبان مردم آن کشور جهت برقراری ارتباط باشیم،  در حوزه تجارت نیز به همین ترتیب است و وقتی می‌خواهیم وارد بازار کشورهای دیگر شویم،  باید از اصول آنها مطلع باشیم و ضمن رعایت این اصول توجه کنیم که رقبای ما دارای سال‌ها تجربه کار حرفه‌ای هستند.

وی همچنین با بیان اینکه صادرکنندگان ایرانی از امتیازاتی که در کشورهای دیگر برای صادرکنندگان خود در نظر می‌گیرند،  بی‌بهره هستند،  گفت: به طور نمونه در کشورهای اطراف اگر مواد اولیه را به صورت غیرنقدی در اختیار تولیدکننده قرار دهند،  به ازای آن هیچ نرخ بهره‌ای دریافت نمی‌کنند،  اما ما باید به شیوه‌های دیگری این محصولات را خریداری کنیم. بنابراین در چنین شرایطی صادرات برای ما بسیار دشوار است.  این صادرکننده با تاکید بر اینکه برای ورود واقعی به میدان صادراتی و آینده نگری در این حوزه،  نخست باید برای محصولات خود در کشورمان برندسازی کنیم و در مرحله دوم با شرایط کشورهای خارجی کنار بیاییم،  افزود: در بسیاری از کشورهای خارجی خریدار می‌تواند فرصت 6ماهه از فروشنده خود دریافت کند،  اما ما نمی توانیم چنین کاری انجام دهیم.

وی تاکید کرد: در حوزه تجارت در کشورهای دنیا ماشین حساب و اعداد و ارقام حرف اول را می‌زند. ما مشکلاتی داریم که دایره فعالیت ما را روزبه روز کوچک‌تر می‌کند. تلاش بیشتر در این عرصه،  به معنای آن نیست که می‌توانیم موانع موجود را برطرف کنیم. به‌رغم تلاش و صرف انرژی مضاعف،  از آن طرف می‌بینیم که روز به‌روز موانع برای ما بیشتر می‌شود. تقاضای ما این است که تصمیم‌گیران همه این مسائل را مورد توجه قرار دهند.

واردات ماشین‌آلات جدید

مدیرعامل شرکت تولیدی پلاستیک کار همچنین درباره طرح‌های توسعه‌ای این شرکت در آینده نزدیک گفت: برای حفظ بقا در صنعت،  لازم است همه واحدهای تولیدی طرح توسعه داشته باشند و تا جای ممکن خود را به‌روز نگه دارند. با توجه به مسائلی که از نظر اقتصادی در کشور داریم،  داشتن طرح توسعه در کشور ما بسیار دشوار است و معمولا واحدهای تولیدی نمی‌توانند آنچه را که مدنظر دارند،  اجرایی کنند و مجبورند سطح توقع خود را پایین بیاورند و به طرح‌های توسعه‌ای کوچک‌تر اکتفا کنند.  وی ادامه داد: با این حال ما نیز مانند بقیه واحدهای تولیدی در تلاشیم که تولیدات خود را به‌روزرسانی و محصولات جدید اضافه کنیم و از طرفی بتوانیم در بازارهای هدف جهانی و بازارهای داخلی باقی بمانیم. برای ماندگاری،  شرکت ما تقریبا هر دو سال یک بار طرح توسعه‌ای اجرا می‌کند. سال گذشته طرح جدیدی اجرا نکردیم،  اما امسال برنامه‌ریزی کرده و اقدامات اولیه را انجام داده‌ایم که ماشین‌آلات جدید وارد مجموعه کنیم.  پارسا خاطرنشان کرد: هرچند واردات ماشین‌آلات جدید با توجه به رشد نرخ ارز بسیار دشوار است؛ اما معمولا فعالان عرصه تولید کشور با امیدواری نسبت به بهبود وضعیت به کار خود ادامه می‌دهند و ما نیز با تمام قوا در حال انجام این اقدامات هستیم. در زمینه محصولات تولیدی خودمان نیز به دنبال تکمیل و به‌روزرسانی محصولات تولیدی هستیم.

کارنامه موفق شرکت پلاستیک کار

گروه کارخانه‌های تولیدی پلاستیک‌‌‌ کار در سال 1367 فعالیت تولیدی خود را در شهرک صنعتی اشتهارد آغاز کرد. این شرکت مطابق استانداردهای بین ‌‌‌المللی،  انواع محصولات پلیمری را در دو گروه پی‌وی‌سی و پلی‌اتیلن با ظرفیت 40‌هزار تن در سال عرضه می‌کند. شرکت پلاستیک کار به عنوان صادرکننده نمونه ملی و استانی،  چهار گروه محصول شامل انواع فیلم پلی اتیلن؛ انواع کیسه‌های صنعتی و مصرفی؛ انواع کامپاندها و گرانول‌های پلیمری؛ و انواع شیلنگ پی وی سی و رول آبیاری پلی اتیلن را تولید و عرضه می‌کند و علاوه بر فروش آنها در داخل کشور تاکنون محصولات خود را به بیش از 17 کشور صادر کرده است. شرکت پلاستیک کار با شعار «تولید بدون توقف» و «تولید با سفارش و برای صادرات» از سال 1382 تاکنون،  بخشی از تولیدات خود را به خارج از کشور صادر کرده و 8 دوره متوالی به عنوان واحد نمونه ملی و استانی انتخاب شده است. این شرکت همچنین در سال 1394 عنوان صادرکننده خوشنام را از طرف وزارت صمت کسب کرد.