آغاز فعالیت «زرکام» بزرگ‌ترین «شیرینی‌سازی» خاورمیانه

در آیین گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن که ۱۱ تیرماه در سالن اجلاس سران در تهران با حضور رئیس‌جمهور، وزیر صنعت و معدن و فعالان اقتصادی حوزه‌های صنعتی و معدنی برگزار شد، کارخانه زرکام افتتاح شد. به گزارش «دنیای اقتصاد» این کارخانه عظیم و دانش‌بنیان، با بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی راه‌اندازی شده است و بهره‌برداری از آن تحولات بی‌سابقه‌ای را در حوزه صنایع تبدیلی و بازرگانی در سطح ملی و کشورهای منطقه به همراه خواهد داشت.

تلاش برای رفع موانع تولید و توسعه صادرات

در همین رابطه رئیس‌جمهور در مراسم روز ملی صنعت و معدن با قدردانی از تمامی فعالان عرصه صنعت و معدن کشور گفت: تولید یکی از محورهای اصلی خلق قدرت برای هر کشوری است و دولت مردمی، به تبعیت از تاکیدات مقام معظم رهبری و ضرورت‌های توسعه اقتصاد کشور، حمایت از تولید، تلاش برای رفع موانع پیش روی تولید و تاکید بر توسعه صادرات را وظیفه خود می‌داند. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی از تهیه پیش‌‌‌نویس سند جامع صنعت کشور از سوی دولت خبر داد و گفت: پس از تاکید مقام معظم رهبری در دیدار با فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان مبنی بر تدوین سند جامع صنعت کشور، دولت کارگروهی را مامور تهیه این سند کرد که با مشورت کارشناسان پیش‌‌‌نویس خوبی در این زمینه تهیه شده و در حال طی مراحل نهایی شدن است.

تولیدکنندگان، افسران میدان تولید و خلق قدرت ملی

رئیس‌جمهور فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان داخلی را «افسران میدان تولید و خلق قدرت ملی» دانست و با تاکید بر اینکه تولیدات دانش‌بنیان توانایی و ظرفیت رقابت‌پذیری بالاتری را در بازارهای جهانی و داخلی دارند اظهار کرد: تنقیح قوانین و پرهیز از تصمیمات خلق‌الساعه از جمله اقدامات لازم برای هموار شدن مسیر تولید در کشور است. در عین حال دولت باید تصدی‌گری‌های خود را در اقتصاد رها کرده و در جایگاه حمایت، هدایت و نظارت قرار بگیرد. وی تلاش برای نیل فعالیت‌های تولیدی به بهره‌گیری هر چه بیشتر از دانش‌ها و دستاوردهای نوین علمی را از دیگر ضرورت‌های رونق تولید برشمرد و تصریح کرد: دانش اگر ضمیمه تولید و صنعت نشود، به شکل پایان‌نامه در دانشگاه باقی می‌ماند. رئیسی با بیان اینکه نظارت جدی بر تمامی فرآیندهای اخذ مجوزها و تسهیل سرمایه‌گذاری و تولید از دیگر مصادیق مبارزه با فساد و دولت هوشمند یکی از زمینه‌های مهم مبارزه با فساد است، اعلام کرد: در سفرهای خارجی و ملاقات با سران کشورهای همسایه شاهد اشتیاق به تولیدات و محصولات ایرانی هستیم.

وی خطاب به تولیدکنندگان ادامه داد: زمینه کار بسیار فراهم است و امیدواریم بتوانیم با دست توانای شما و حمایت دولت، بخشی از مشکل اقتصاد و اشتغال کشور را برطرف کنیم. رئیس‌جمهور تاکید کرد: دشمن برای عقب ‌‌نگاه داشتن کشور و ضعیف کردن مولفه‌های خلق قدرت که تولید جزو مهم‌ترین آنها است، تلاش می‌کند تا روند تولید را مختل و ضعیف کند. وظیفه ما در برابر این تلاش‌‌‌ها حمایت از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی به عنوان افسران این میدان است.

اشتغال‌زایی برای ۵ هزار نفر در کارخانه زرکام

همچنین رئیس هیات‌مدیره گروه صنعتی و پژوهشی زر در این مراسم گفت: این واحد تولیدی با نام زرکام و سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان و تولید بیش از ۴۰۰ نوع محصولات غذایی و شیرینی با تکنولوژی و فناوری روز دنیا راه‌اندازی شد. مرتضی سلطانی ادامه داد: مساحت کارخانه زرکام بالغ بر ۳۰۰ هزار متر مربع است و با همت مهندسان و کارگران جوان این مرز و بوم ساخته شده است. بنیان‌گذار گروه صنعتی و پژوهشی زر با اعلام اینکه این کارخانه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های بخش خصوصی کشور برای ۵ هزار نفر شغل ایجاد کرده است؛ اظهار کرد: تمامی تولیدات و محصولات این کارخانه قابلیت و امکان صادرات و حضور در بازارهای جهانی را دارد و با بزرگ‌ترین شرکت‌های چندملیتی رقابت خواهد کرد و به انحصار آنها پایان خواهد داد.

به گفته سلطانی، زنجیره تامین کامل گروه صنعتی زر از مزرعه تا سفره را پوشش می‌دهد و در دنیا وجود شرکت‌های آرد زر، زر ماکارون، سیلوهای پیشرفته ذخیره‌سازی غلات، پالایشگاه دانش‌بنیان غلات زر با محصولات ‌های‌تک (High Tech) از خانواده شیرین‌کننده‌های طبیعی در یک مجموعه کم‌نظیر است. وی خاطرنشان کرد: گروه صنعتی و پژوهشی زر با فعالیت در ۱۷ صنعت مختلف غذایی، صنایع تبدیلی، دانش‌بنیان و خدماتی، پیشرو در صنعت غذایی کشور است.

زرکام، افتخاری دیگر برای صادرات تولیدات داخلی

همچنین استاندار البرز در حاشیه مراسم افتتاح کارخانه زرکام گفت: بخش خصوصی این استان امروز با راه‌اندازی واحد تولیدی جدید در زمینه محصولات غذایی و شیرینی، افتخار دیگری برای صادرات تولیدات کشور رقم زد. مجتبی عبداللهی تاکید کرد: این طرح که به عنوان مگاپروژه از آن نام برده شد، با ظرفیت تولید بیش از ۴۰۰ نوع محصول غذایی، کیک و شکلات در فضایی به وسعت ۳۰۰ هزار متر مربع افتتاح شده است.