تورم خریداران را به سمت کالاهای ارزان‌تر سوق می‌دهد

در والمارت که بالغ بر ٣٥٠٠ شعبه را در آمریکا اداره می‌کند، مشاهده شده که در سه ماه اول، مصرف‌کنندگان بیشتر به سمت محصولات تولید شده ارزان‌تر با نشان تجاری والمارت تغییر جهت داده‌اند که خود بیانگر حس کردن تورم از طرف خریداران است. جان فِرْنِر، مدیر عامل والمارت آمریکا می‌گوید، در سه ماه اول مشاهده شد تغییر رفتار خریداران اکثرا در گروه‌های کالایی، گوشت‌های فرآوری‌شده و محصولات لبنی انجام شده است. پرایوت لیبل‌ها در دوران پاندمی رشد کرده و در دوران گذار کامل از پاندمی به این رشد ادامه می‌دهند، حال این موضوع حتی شرکت‌های معتبر را نگران کرده است. اخیرا شرکت عظیم Procter & Gamble اعلام کرده ادعاهای کیفیتی محصول قرص ظرفشویی خود با برند Dawn را در مقایسه با محصولات مشابه پرایوت لیبل فروشگاهی برای مخاطبان بیشتر تشریح خواهد کرد. اما وقتی به فروشگاه والمارت می‌روید، قرص ماشین ظرفشویی با نشان تجاری فروشگاهی را ۲۸/ ۲ دلار می‌یابید و کالای مشابه با برند Dawn به قیمت ۹۴/ ۲ دلار. این تغییر رفتار خرید مشتریان از برند محبوب به برند فروشگاهی را در رکود اقتصادی سال ٢٠٠٨ هم مشاهده کرده‌ایم.

حالا نیز همان الگوهای رفتار مشتریان در حال تکرار شدن است. در ماه مارس، با توجه به افزایش لجام‌گسیخته بهای حامل‌های انرژی و حس کردن فشار مالی از طرف مصرف‌کنندگان، فروش محصولات پرایوت لیبل شروع به رشد مضاعف کرده و از میانگین رشد سال ٢٠٢٠ تا ٢٠٢١ نیز فراتر رفته! در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، خریداران، بیشتر اقبال به محصولات پرایوت لیبل ارزان‌تر در گروه‌های کالایی غذای کودک، روغن، کره و شیر نشان می‌دهند. وقتی سراغ محصولات غیر خوراکی همچون دستکش یکبار مصرف، فویل و دستمال توالت می‌روید وضع همین گونه است.

البته این موضوع قطعیت ندارد که هنگام دوران «سخت اقتصادی»  خریداران «همیشه» به سمت پرایوت لیبل هجوم می‌آورند. عوامل موثر دیگری هستند تا مشتری تصمیم به تغییر رفتار خرید بگیرد. سوچاریتا کادالی که یک آنالیزور فروشگاهی در شرکت Forrester  است، معتقد است مصرف‌کنندگان، با اینکه یک کالا بسته‌بندی زیبایی داشته باشد، قیمت‌گذاری صحیحی داشته باشد و در آخر کیفیت مناسبی داشته باشد مشکلی ندارند، اما باید این کالا در آخر، معنای کاهش هزینه و پس‌انداز کردن در انتخاب خرید را برای مشتری به درستی هجی کند.