مساله دوام و بقا در بازارهای صادراتی

تولیدکنندگان ماکارونی از دولت درخواست دارند یارانه گندم متوقف شده و به جای آنکه دولت برای گندم مورد نیاز صنایع، یارانه‌ای تخصیص دهد، آن را در اختیار مصرف‌کننده نهایی قرار دهد. درخواست دیگر آنها از دولت، آزادسازی واردات گندم و فعال‌سازی ظرفیت سیلوهای داخلی و صنعت تولید آرد است که در حال حاضر با ۴۰‌درصد از ظرفیت خود به فعالیت مشغول هستند.

در این رابطه به گفته رئیس هیات مدیره شرکت صنایع غذایی انسی ماکارون‌، سالانه یک میلیون تن گندم توسط صنعت ماکارونی مصرف می‌شود که هر کیلوگرم ۳ هزار تومان یارانه به خود اختصاص می‌دهد. حذف یارانه این صنعت به معنای صرفه‌جویی ۳ تریلیون تومانی فقط در این صنعت است که می‌تواند بین جامعه هدف و دهک‌های پایین درآمدی توزیع شود؛ این در حالی است که بیش از یک دهه از پرداخت یارانه با رقم ثابت ۴۵هزار تومانی می‌گذرد.

رئیس هیات مدیره شرکت صنایع غذایی انسی ماکارون‌ با انتقاد از سیاست یکجانبه‌نگری در تعیین  قیمت رقابتی ماکارونی گفت:  چرا باید قیمت ماکارونی در منطقه یک تهران و سیستان و بلوچستان یکسان باشد؟ چرا دولت اجازه نمی‌دهد تولیدکننده در موضوع قیمت‌گذاری، سیاست‌های قیمتی متناسب با کشش مناطق را در نظر بگیرد و به این شکل از کشش بازارهای مختلف برای تعیین قیمت استفاده کند که این امر به عدالت در مناطق با درآمد کمتر نیز منتهی خواهد شد.

به گفته وی در حال حاضر دولت در بحث نانوایی‌ها اجازه داده و البته مشتریان خاص خود را نیز دارند، بنابراین انتظار داریم دولت به تولیدکنندگان ماکارونی نیز اجازه بدهد با خرید گندم آزاد، قیمت محصول خود را تعیین کنند.

 پاشنه آشیل گندم برای صنعت ماکارونی

به گفته رئیس هیات مدیره شرکت صنایع غذایی انسی ماکارون‌، دولت می‌داند قیمت گندم در سال قبل ۱۰۰‌درصد افزایش یافته و حقوق و مزایا ۴۰‌درصد و سایر هزینه‌ها نیز افزایشی بوده، اما تاکنون بیش از ۶۰‌درصد اجازه افزایش قیمت را نداده و این در حالی است که با هزینه‌های پارسال باید ۸۰‌درصد قیمت این محصول افزایش می‌یافت تا بتوانیم هزینه‌ها را پوشش دهیم.

سید یاسر میراحمدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه واردات گندم ممنوع است، گفت: از دولت انتظار داریم واردات گندم را حتی به صورت موقت آزاد کند، زیرا با وضعیت کنونی تامین گندم همواره یکی از نگرانی‌های تولیدکنندگان است، اما با آنکه خرید گندم از خارج با هزینه‌های بالاتری ممکن است، اما لااقل این اطمینان را ایجاد می‌کند که در تامین پایدار مواد اولیه مشکل جدی وجود ندارد.

وی در ادامه بیان کرد: عدم تعیین قیمت در این شرایط فرصت را برای اصلاح مشکلات از بین می‌برد، زیرا ممکن است دولت زمانی هزینه‌های تولید را از کانال افزایش قیمت جبران کند که مانند حوزه روغن یا مرغ، زمان از دست رفته باشد و این مساله ضرورت اصلاح سریع قیمت را گوشزد می‌کند؛ بنابراین دولت باید هر چه سریع‌تر نسبت به اعلام قیمت گندم و تعیین تکلیف قیمت ماکارونی و تایید قیمت‌های پیشنهادی تولیدکنندگان اقدام مقتضی را انجام دهد.

 صادرات در تهدید

میراحمدی در ادامه به چالش‌هایی که در مسیر صادرات محصول ایجاد شده اشاره کرد و گفت: سیاست‌ معطل ماندن قیمت باعث شده در بازار داخل و همچنین در بازارهای صادراتی نیز مشکل ایجاد شود و این در حالی است که صادرات در حال حاضر نیز در بسیاری از بازارها کاهش یافته و برخی شرکت‌ها قادر به صادرات محصولات خود نیستند.

سیدیاسر میراحمدی با بیان اینکه موضوع اصلی در بازارهای صادراتی دوام و بقا در این بازارها است، افزود: دولت گذشته در سال جاری برنامه‌ای برای حوزه گندم نداشت و با مراجعه به اظهارنظرهای مسوولان در سال گذشته و امسال می‌توان به این موضوع پی برد. به گفته وی مسوولان دولتی پارسال از تولید ۱۳ میلیون تنی گندم خبر داده بودند، این در حالی است که اظهارنظرهای امسال آنها نشان داد تنها ۵ میلیون تن گندم در دسترس است که اختلاف ۸ میلیون تنی به بهانه خشکسالی حاکی از نبود برنامه در این حوزه است.

وی با بیان اینکه در کشور ما در حدود ۲۰میلیون تن سیلوی ذخیره و ۲۵ میلیون تن ظرفیت تولید آرد وجود دارد، گفت: این ارقام در مقایسه با تولید ۵ میلیون تنی گندم اصلا جور در نمی‌آید و برای این منظور توصیه می‌شود دولت واردات گندم را در دستور کار قرار دهد تا به این ترتیب بتواند از ظرفیت‌های موجود در مسیر ایجاد اشتغال و تامین مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع استفاده کند و در عین حال بتوان با ایجاد ارزش افزوده، صادرات را نیز تقویت کرد.سیدیاسر میراحمدی در پایان با بیان اینکه از دولت جدید انتظار داریم گندم را با قیمت واقعی در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد، گفت: دولت دوازدهم هرچند با شعار امید روی کار آمد، اما به دولت جدید بیش از دولت قبل امیدوار هستیم، زیرا گمان می‌کنیم با تغییر نگرش و در اولویت قرار گرفتن اقتصاد، معیشت و رفع بیکاری، وضعیت تولید نیز تثبیت و بسیاری از مشکلات در آینده مرتفع خواهند شد.

IMG_6588 copy