افت تقاضای خرید شیرینی در آستانه شب یلدا

در همین راستا رئیس اتحادیه صنف دارندگان قنادی، شیرینی‌فروشی و کافه ‌قنادی تهران درخصوص راهکار حل این مساله می‌گوید: اگر کارخانه‌های روغن به صورت مستقیم روغن را در اختیار تولیدکنندگان شیرینی قرار دهند، قنادان با این حجم از مشکلات در این حوزه مواجه نخواهند شد، اما جای تاسف است که روغن به دست بنکداران می‌رسد و در بازار آزاد توزیع می‌شود، اما به صورت مستقیم به دست تولیدکننده نمی‌رسد. از این رو ما ناچار هستیم روغن مصرفی را بالاتر از نرخ مصوب از بازار آزاد تهیه کنیم.

علی بهره‌مند ادامه داد: در این رابطه اتحادیه با سازمان صمت و اتاق اصناف نامه‌نگاری کرده، اما تا به امروز ترتیب اثری داده نشده است. لذا اتفاقی که سال گذشته در حوزه روغن افتاد، امسال نیز در حال تکرار شدن است.

اما این مساله محدود به روغن نمی‌شود و قنادان و شیرینی‌پزان با اعلام اینکه شکر نیز با قیمت‌های دولتی به این صنف تعلق نمی‌گیرد و شکر را هم باید از بازار آزاد تهیه کنند، از نبود حمایت و سوبسید دولتی در این حوزه گله‌مند هستند.

بر اساس این گزارش، این گرانی و کمبود کالا در شرایطی اتفاق افتاده که بدون تردید گرانی مواد اولیه مصادف با افزایش قیمت شیرینی است. مساله‌ای که در سال‌جاری نیز اتفاق افتاده و موجب کاهش تقاضای خرید شیرینی نسبت به سال‌های قبل شده است. به گونه‌ای که تقاضای خرید شیرینی نسبت به قبل از شیوع کرونا بیش از ۵۰درصد کاهش یافته است.

در این بین تولیدکنندگان شیرینی ضمن اشاره به چالش‌های متعدد این صنف به تبعات حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی نیز اشاره می‌کنند و می‌گویند: در چنین شرایطی اگر دلار ۴۲۰۰ تومانی از بخش قنادی حذف شود و برنامه‌‌ریزی درستی در خصوص این موضوع انجام نشود، صنف قنادی در حوزه تامین مواد اولیه از جمله آرد و روغن به مشکل برمی‌خورند. بنابراین دولت باید در این رابطه برنامه‌ای داشته باشد تا شاهد تورم بیشتری در این بازار نباشیم.

به گفته قنادان، اگر دولت قیمت مواد اولیه تولید را ثابت نگه دارد، تولیدکنندگان شیرینی قیمت محصولات خود را افزایش نمی‌دهند؛ زیرا افزایش قیمت، کاهش تقاضا و قدرت خرید مردم را به دنبال دارد و این اصلا به نفع قنادان نیست. لذا در شرایطی که امروز برای واحدهای قنادی یک نرخ اعلام می‌شود و یک هفته بعد قیمت مواد اولیه افزایش می‌یابد، قیمت‌گذاری دستوری نمی‌تواند در بخش شیرینی و قنادی امکان‌پذیر و اثرگذار باشد.

درنهایت شواهد موجود حاکی از آن است که با توجه به اینکه واحدهای شیرینی‌پزی و قنادی نمی‌توانند قیمت محصولات خود را راسا تعیین کنند؛ به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه مجبور شده‌اند کیفیت این محصولات را تنزل دهند.

بر اساس این گزارش، در حالی که بیش از دو هفته به شب یلدا باقی نمانده است، بر اساس اعلام اتحادیه صنف قنادان و شیرینی‌فروشان قیمت شیرینی برای شب یلدا تغییری نخواهد کرد. به طوری که هر کیلو شیرینی تر در واحدهای درجه یک ۷۸ هزار تومان، زبان و پاپیونی ۶۵ هزار تومان، دانمارکی ۶۵ هزار تومان و کیک یزدی نیز ۴۹ هزار تومان به فروش می‌رسد.