تولید یک میلیارد لیتر نوشیدنی در زمزم

آن‌طور که مدیرعامل زمزم می‌گوید در رقابت با شرکت‌هایی مانند کوکاکولا و پپسی، زمزم امروز برندی با سهم بازاری قابل توجه در داخل است که برنامه‌های توسعه‌ای گسترده‌ای را نیز هم در حوزه تولید تحت لیسانس در کشورهای دیگر در دستور کار دارد و هم سهم خود را در بازارهای داخلی افزایش داده است. این در حالی است که برندهای رقیب، غول‌های جهانی در صنعت نوشابه‌سازی هستند که درآمدهای آنها حتی از کل درآمد ناخالص ملی ایران بالاتر است. این شرکت‌ها از منظر اهمیت و اندازه بازار با شرکت‌هایی مانند مایکروسافت، اپل، تسلا، پاناسونیک، سونی و تویوتا برابری می‌کنند. نکته مهم دیگر در این رقابت، قیمت‌های مساوی محصولات تولیدی داخلی و خارجی است که این موضوع شرایط را برای فروش سخت‌تر می‌کند و این نوع رقابت در هیچ صنعتی در صنایع داخلی مشاهده نمی‌شود.

 طرح‌های توسعه‌ای زمزم

علی عبدی می‌گوید: در اولین قدم در ۶ ماه دوم امسال ارائه محصولات جدید در خانواده لیموناد در دستور کار این شرکت است و این در حالی است که زمزم با ارزش بالایی که برای ذائقه مردم ایران و توسعه برند در بازار داخل و جهانی قائل است، به دنبال افزایش کیفیت محصولات خود خواهد بود. زمزم برای تبدیل شدن به برند اختصاصی مردم ایران، برنامه ۱۰ ساله‌ای تدوین کرده است. وی در ادامه از موانع دیگری که در مسیر رقابت با شرکت‌های معتبر جهانی وجود دارد به مساله تبلیغات اشاره کرد و افزود: در صدا و سیمای ایران تبلیغ نوشابه ممنوع است و برخی رسانه‌های تصویری مانند سینمای خانگی و... نیز برای تبلیغ هر فقره از محصولات داخلی تا ۲۵میلیارد تومان هزینه دریافت می‌کنند و این در حالی است که در تلویزیون ایران و در سریال‌های ایرانی و خارجی که از تلویزیون پخش می‌شود، به وفور سکانس‌هایی از نوشابه‌های خارجی را می‌توان یافت بدون هیچ محدودیتی و حتی بدون آنکه ریالی هزینه تبلیغات پرداخت کرده باشند.

مدیرعامل زمزم در ادامه به طرح‌های توسعه‌ای این شرکت در سال‌جاری و آینده اشاره کرد و گفت: در این دوره ۵۰درصد زیرساخت‌های تولیدی خود را در ۱۱ کارخانه زمزم در سراسر کشور مورد بازیابی و ارتقا قرار خواهیم داد و ۲۰درصد نیز توزیع مویرگی محصولات خود را تقویت خواهیم کرد و برای این منظور ناوگان نو اضافه خواهیم کرد؛ درحالی‌که در ۱۵ سال گذشته این میزان نوسازی ناوگان بی‌سابقه بوده است.

وی می‌افزاید که در سال آینده در نظر داریم با رشد ۵۰درصدی تولید انواع نوشیدنی‌ها، تولید را به هزار میلیون لیتر برسانیم که در این صورت حدود ۲۵درصد بازار داخلی را در اختیار خواهیم گرفت که عدد قابل توجهی است.

عبدی در ادامه و در توضیح برنامه‌های توسعه‌ای زمزم افزود: این شرکت در تولید محصولات جدید، زمین رقابت را با رقبای خود تغییر داده و از رقابت در زمینه تولید نوشابه‌های کولا و پرتقالی به محصولاتی مانند لیموناد و دوغ آبعلی شیفت کرده و این مساله باعث شده رقبا نیز به بازار لیموناد کشور هجوم بیاورند و هفت یا هشت محصول جدید و حتی دوغ‌های جدید به بازار داخلی وارد شود، اما با علاقه‌ای که مردم به طعم لیموناد زمزم و دوغ آبعلی نشان دادند و با تبلیغات مناسبی که در مورد این محصولات صورت گرفته سهم بازار ما تثبیت شده است و برای این منظور در سال آینده هزینه کمپین‌های تبلیغاتی به رقمی ‌معادل ۵ برابر امسال خواهد رسید. البته این شرکت محصولات جدید موهیتو و اورنج آپ را با طراحی، طعم و رنگ طبیعی و غنی شده با ویتامین سی، برای متنوع‌سازی و تکمیل سبد مصرف لیموناد تولید خواهد کرد.

 تولید بیشتر؛ شفافیت بالاتر

عبدی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ و با پایان سال مالی (۳۰ آذر) ۴۰ درصد رشد تولید و فروش را در مقایسه با سال مالی ۹۹ تجربه کرده‌ایم که این رقم در هیچ جای اقتصاد ایران سابقه ندارد گفت: این در حالی است که کرونا میزان مصرف نوشیدنی را در مسافرت‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها و... کاهش داده است و این از تحولات اساسی در زمزم نشات می‌گیرد؛ در حالی که در سال ۹۹ نیز در مقایسه با سال قبل از آن ۴۰درصد افزایش فروش و تولید را تجربه کرده‌ایم و این ارقام در شرایطی به ثبت رسیده که نه جمعیت کشور افزایش یافته و نه کیک اقتصاد بزرگ‌تر شده و باید گفت سهم زمزم از نوشیدنی‌های بازار افزایش یافته و این شرکت توانسته از رقبای خارجی خود در بازار ایران سهم بگیرد. وی با تاکید بر مساله شفافیت در موضوع تولید و رویه‌ای که زمزم در این مورد در پیش گرفته به پرداخت ۴۰ میلیارد تومان مالیات در سال مالی گذشته اشاره کرد و گفت: شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد بر خلاف برخی شرکت‌های رقیب که دو دفتره هستند و فرار مالیاتی هم دارند و حتی بیش از زمزم تولید و درآمد دارند، اما بسیار کمتر مالیات می‌پردازند، به دلیل نظارت‌های موثر و احساس مسوولیتی که در قبال اقتصاد کشور دارند مالیات خود را تمام و کمال پرداخت کرده و می‌کنند؛ اما دولت و نهادهای نظارتی باید ورود کرده و پیش‌نیازها و بسترهای عدالت مالیاتی را فراهم کنند، زیرا عدم پرداخت مالیات توسط این شرکت‌ها عملا به معنای تضعیف رقابتی شرکت‌هایی است که صادقانه در توسعه و آبادانی کشور مشارکت دارند.

 تولید تحت لیسانس؛ سیاست جدید

وی در ادامه به موضوع تولید محصولات زمزم تحت لیسانس در کشورهای ثالث اشاره کرد و افزود: به دلیل تعرفه‌های بالایی که کشورهای مختلف در مسیر واردات نوشابه‌های گازدار در نظر گرفته‌اند و حتی در برخی موارد واردات را ممنوع کرده‌اند، لذا تصمیم گرفتیم در کشورهایی که با ایران روابط مناسبی دارند، تولید تحت لیسانس را آغاز کنیم که در هفته قبل در ترکمنستان تولید نوشابه‌های زمزم را استارت زدیم که پیش‌بینی می‌شود آینده بسیار خوبی داشته باشد. در حال حاضر در مراحل پایانی عقد قرارداد با شریک عراقی خود هستیم تا بتوانیم تولید را در این کشور نیز آغاز کنیم. در سوریه نیز بررسی‌های میدانی انجام شده و پیش‌بینی می‌کنیم در یک سال آینده در این کشور تولید تحت لیسانس را کلید بزنیم. وی ادامه داد: همچنین به کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان، امارات، قطر، هند، کانادا، کنیا و... نیز برنامه‌های افزایش بیشتر صادرات را در نظر داریم.

عبدی می‌گوید: در روسیه نیز بازار خوبی در اختیار داریم و با توجه به پیوندهای خوبی که با این کشور داریم بازار رو به رشدی را در این کشور شاهد هستیم و این در حالی است که در چین نیز مذاکرات مناسبی برای صادرات محصولات این شرکت آغاز شده که پیش‌بینی می‌شود نتایج مطلوبی را به همراه داشته باشد.

مدیرعامل زمزم در پایان افزود: زمزم در راستای توسعه محصول و ایجاد سهم بازار بیشتر در داخل کشور و همچنین منطقه، استراتژی تولید تحت لیسانس محصول افکت را در پیش گرفته است.

محصول افکت جزو پرمصرف‌ترین برندهای نوشابه انرژی‌زا در اتحادیه اروپا و یک برند آلمانی است. به جز موضوع تولید تحت لیسانس و فروش این برند، نمایندگی منطقه خاورمیانه این شرکت آلمانی بر عهده زمزم است. تا بتوانیم این محصول را در منطقه به فروش برسانیم که اتفاق بزرگ و خوبی در عرصه تولید و فروش محصول انرژی‌زا در منطقه است.

p26 (2) copy