افزایش مصرف نان صنعتی در دوره کرونا

شرکت تک نان جنوب در ابتدا حدود ۴۰ نفر پرسنل داشت که هم‌اکنون حدود ۱۵۰ نفر نیروی انسانی دارد. میزان سرمایه‌گذاری اولیه حدود ۳۰۰میلیارد ریال بوده که همچنان سالانه با اجرای برنامه‌های توسعه‌ای رو به افزایش است.در تک نان جنوب حدود ۱۰ نوع محصول تولید می‌شود و سهم بازار این واحد تولیدی در استان خوزستان و استان‌های همجوار جنوبی کشور حدود ۸۰درصد است. چشم‌انداز مسوولان این شرکت در برنامه سال ۱۴۰۰ رشد حدود ۵۰درصدی است که امیدوارند به آن دست پیدا کنند.

در همین راستا رئیس هیات‌مدیره تک نان

 جنوب با تأکید بر اینکه مهم‌ترین نیاز تولیدکنندگان واحدهای صنعتی توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی در کشور است، خواستار راه‌اندازی قطارهای سریع‌السیر برای رساندن به‌موقع کالاهای مصرفی به نقاط مختلف کشور شد. مرتضی میثمی‌فرد معتقد است: صنعتی‌سازی نان  با  مصوبه سال ۱۳۸۶ در جهت ارتقای سطح کیفیت نان از تولید سنتی به تولید صنعتی  آغاز شد بااین‌حال، ۶۳ هزار واحد نانوایی که قرار بود به ۴۸ هزار واحد در مرتبه اول تقلیل یابد، امروز به ۹۳ هزار واحد افزایش‌یافته و این در حالی است که سرمایه‌گذارانی که وارد این صنعت جدید و مدرن شده­‌اند، امیدوار به حمایت‌های دولتی بودند که متاسفانه دولت به‌ تعهدات خود عمل نکرد و اقدامی در جهت حمایت از این صنعت نوپا انجام نداد. بنابراین بسیاری از افراد سرمایه‌های خود را رها کردند و عطای آن را به لقایش بخشیدند.به گفته وی در این میان شرکت تک نان جنوب هم مستثنا از این ناهمواری‌ها نبود، اما مشکل اصلی شرکت تک نان این بود که نرخ ارز مرجع به ارز روز تبدیل شد و به دنبال آن بدهی‌های شرکت به‌یک‌باره به سه برابر افزایش یافت.متن زیر حاصل گفت‌وگوی ما با مرتضی میثمی‌فرد، رئیس هیات‌مدیره تک نان جنوب حول محور تولید نان است.

 تاثیر کرونا بر بازار واحدهای نان صنعتی و نحوه قیمت‌گذاری

با توجه به شیوع ویروس کرونا، رعایت بهداشت در تولید نان برحسب توصیه‌های سازمان‌های بهداشت جهانی در ایران الزامی بود. این امر باعث شد که واحدهای نان صنعتی رشد منطقی را تجربه کنند. بنابراین همین امر باعث اقبال خوبی به استفاده از نان‌­های بسته‌بندی و بهداشتی در واحدهای صنعتی بزرگ نان کشور شده که البته تعداد آنها زیاد نیست. درمجموع بیماری کرونا موجب شد تا آحاد مردم کشور توجه بیشتری به استفاده از نان‌های صنعتی بهداشتی و بسته‌بندی داشته باشند و متعاقبا باعث شد که میزان فروش نان صنعتی در کشور نسبت به گذشته افزایش یابد.

واحدهای صنف و صنعت چون از آرد

غیر یارانه‌ای استفاده می‌کنند، قیمت­‌گذاری آنها به‌صورت توافقی انجام می‌گیرد و برحسب کشش بازار و میزان فروش تعدیل می‌یابد. اما چالش‌های اخیر که در خصوص قیمت نان ایجاد شد، بیشتر مربوط به قیمت نان در نانوایی‌ها بوده که از آرد یارانه‌ای استفاده می‌کنند و طی چند سال اخیر تاکنون هیچ‌گونه افزایش قیمت قانونی در مورد نان اعمال نشده است.  

 مطالبات بخش خصوصی و نیاز اساسی واحدهای تولیدی

میثمی‌فرد با اشاره به مطالبات بخش‌خصوصی می‌گوید: چنانچه دولت در امور بخش خصوصی کمتر دخالت کند، بخش خصوصی به‌قدری توانمند است که بهترین راه‌ها را برای تامین مواد اولیه و تولید مخصوصا در بخش صنایع غذایی انتخاب کنند. در کشورهای پیشرفته از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استقبال خوبی می‌کنند و در این حد دست و پای تولیدکننده را نمی‌بندند.

در حال حاضر از مهم‌ترین مسائل و مشکلات تولیدکنندگان در حوزه تولید نان در جهت گردش بازار در اقصی نقاط ایران، نبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی قطارهای سریع‌السیر‌ است. بنابراین مهم‌ترین نیاز واحدهای نان صنعتی در کشور توسعه و گسترش زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی است، زیرا نان عمر حداکثر ۵ روزه دارد و بنابراین هر شهروندی علاقه دارد که نان تولید روز را مصرف کند و نان تازه‌تری به دستش برسد. از طرف دیگر با توجه به اینکه در کوتاه‌مدت و در آینده نزدیک، قیمت حامل‌های انرژی در ایران گران می‌شود، لذا این افزایش نرخ انرژی منجر به افزایش چشمگیر هزینه‌های حمل‌ونقل کالا ازجمله نان خواهد شد.

رئیس هیات مدیره تک نان جنوب با تایید این مطالب می‌گوید: ایجاد حمل‌ونقل ریلی برقی سریع‌السیر جزو مطالبات هر تولیدکننده‌ای در کشور است تا کالاهای مصرفی به‌ویژه نان در زمان اندکی به دست مصرف‌کننده برسد، اما  متأسفانه در کشور هنوز سیستم دو ریلی و برقی برای قطارها وجود ندارد که در رفت و برگشت آن نیازی به توقف عبور قطار دیگر نداشته باشد. امروز باگذشت ۷۰ سال، هنوز طی مسافت اهواز- تهران بیش از ۱۲ ساعت طول می‌کشد، درصورتی‌که امروز در کشورهای پیشرفته همین مسافت را تنها در طول حدود ۴ ساعت طی می‌کنند و محموله‌ها و افراد را به مقصد می‌رسانند.

 بهره‌مندی تک نان جنوب از فناوری‌های مدرن

بر اساس این گزارش، در ایران تعداد واحدهای صنعتی مدرن تولید نان محدود و «تک نان» یکی از این واحدها است. به گفته رئیس هیات‌مدیره شرکت تک نان جنوب، واحد تولید نان صنعتی تک نان احتمالا تنها واحدی است که از سیستم شعله غیرمستقیم در پخت نان استفاده می‌کند. خط تولید نان لواش در واحد تک نان در ایران منحصربه‌فرد است، زیرا خط تولید آن از ۵ کشور اروپایی که از فناوری مدرن بهره می‌برند، با طراحی گران‌قیمتی که هزینه آن پرداخت‌شده، خریداری، نصب و راه‌اندازی شده و هم‌اکنون مورد بهره‌برداری قرارگرفته است.

هم‌اکنون کمتر از ۷ سال از تاریخ بهره‌برداری این خط می‌گذرد. درخطوط دیگر این واحد کروسان، نان تست و باگت و گاتا در انواع مختلف و با مواد اولیه متفاوتی تولید و به بازار عرضه می‌شود.  به گفته رئیس هیات‌مدیره شرکت تک نان جنوب، راز بقای واحدهای تولیدی چیزی به‌جز اجرای طرح‌های توسعه تولیدی خود یا همگن بودن با آنها نیست. چون اگرچه بسیاری از شرکت‌ها شروع خوبی داشتند، اما در ادامه کار متوقف شدند و از توسعه بازار خود چشم پوشیدند. با توجه به اینکه ما تولید آرد جنوب را از ۶۰ تن به ۵۴۰ تن در روز رسانده‌ایم و نیز تولید تک ماکارون را به‌عنوان بنیان‌گذار آن  از ۵۰ تن به ۴۵۰ تن در روز رسانده‌ایم، لذا هم‌اکنون واحدهای بزرگ‌تری در عرصه تولید آرد، ماکارونی و نان در کشور داریم که باعث افتخار کشورمان است.

p26 (2) copy