تجارت اقلام کشاورزی میان ایران و اوراسیا

 جزئیات تجارت اقلام کشاورزی

بیشترین صادرات ایران در حوزه محصولات غذایی و کشاورزی به روسیه بوده است. در ۹‌ماه منتهی به آذر ماه ۹۹ ایران ۲۸۹میلیون دلار اقلام کشاورزی را به روسیه صادر کرده است. در جایگاه دوم کشور قزاقستان قرار دارد. ایران در همین بازه زمانی ۷۲‌میلیون دلار محصولات کشاورزی را به این کشور صادر کرده است. ارمنستان نیز در جایگاه سوم قرار گرفته است. صادرات ایران در حوزه محصولات غذایی به این کشور ۱۸‌میلیون دلار به‌دست آمده است. همچنین قزاقستان در جایگاه چهارم دیده می‌شود. ایران در این مدت ۱۷میلیون دلار محصولات کشاورزی را به این کشور صادر کرده است. در آخر لیست کشورهای هدف صادراتی ایران در میان اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا کشور بلاروس قرار دارد. ایران در این ۹ ماه امسال ۴ میلیون دلار به این کشور صادرات داشته است. 

در بخش واردات نیز داده‌های به‌دست آمده نشان می‌دهد که روسیه اولین مبدا وارداتی ایران در 9‌ماه سال 99 است. در این مدت ایران 610 میلیون دلار از روسیه واردات اقلام غذایی و کشاورزی و غذایی داشته است. در جایگاه دوم قزاقستان دیده می‌شود. ایران از این کشور 23 میلیون دلار محصولات غذایی وارد کرده است. ارمنستان نیز در رده سوم مبادی وارداتی ایران دیده می‌شود. مجموع واردات ایران در بخش اقلام غذایی از این کشور 3 میلیون دلار ثبت شده است. در جایگاه چهارم کشور قرقیزستان ایستاده است. ایران از این کشور 2 میلیون دلار محصولات کشاورزی وارد کرده است. بلاروس نیز مانند مقاصد صادراتی ایران در جایگاه پنجم در مبادی وارداتی ایران قرار گرفته است. مجموع واردات ایران از بلاروس تنها یک‌میلیون دلار بوده است. 

 مهم‌ترین کالاهای صادراتی 

در میان اقلام مختلف کشاورزی و غذایی پسته با‌پوست‌تازه یا خشک با 83 میلیون دلار اولین محصول صادراتی ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا بوده است. سیب‌تازه با 55 میلیون دلار در رده دوم محصولات صادراتی ایران قرار دارد. هلو، شلیل و شفتالو تازه با 35 میلیون دلار در رده سوم قرار دارد. در رده چهارم کشمش تیزابی بی‌دانه با 21 میلیون دلار دیده می‌شود. کیوی‌تازه با 19‌‌میلیون دلار پنجمین محصول کشاورزی صادراتی ایران به اوراسیا است. رب گوجه‌فرنگی با 16میلیون دلار ششمین محصول صادراتی ایران است. فلفل‌فرنگی با 14 میلیون دلار هفتمین محصول کشاورزی صادراتی ایران به این منطقه است. سایر آلبالوها غیر از آلبالوی‌ترش‌تازه با 14‌میلیون دلار هشتمین محصول صادراتی ایران است. خرما مضافتی تازه یا خشک با 12 میلیون دلار نهمین محصول صادراتی ایران است و انگور تازه با 11‌میلیون دلار دهمین محصول عمده صادراتی ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا است. 

 مجموع تجارت ایران و اوراسیا 

براساس گزارش سازمان توسعه تجارت ایران و براساس آمارهای گمرک ایران، حجم تجارت کشورمان با مجموع پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا طی ۵ آبان ۹۸ تا ۵ آبان سال‌جاری، ۳میلیارد و ۴۱۹ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۸‌درصدی داشته است. همچنین صادرات ایران به آن اتحادیه طی این مدت رشد ۳۰ درصدی را از لحاظ ارزش نشان می‌دهد و کسری تجاری با آن اتحادیه به میزان ۲۴۱ میلیون دلار بهبود یافته است.

صادرات ایران به اوراسیا طی بازه زمانی ۵آبان سال ۹۷ تا ۵ آبان ۹۸ بیش از ۲میلیون و ۶۵۷ هزار تن و به ارزش بیش از ۸۴۲ میلیون دلار بوده است. این در حالی است که از ۵ آبان ۹۸ تا ۵ آبان ۹۹ صادرات ایران به این اتحادیه اقتصادی بیش از ۲میلیون و ۸۶۳ هزار تن به ارزش بیش از یک‌میلیارد و ۹۱ میلیون دلار بوده است. بنابراین صادرات ایران به این اتحادیه از نظر وزنی رشد ۸ درصدی و از نظر ارزشی رشد ۳۰ درصدی داشته است.

واردات از اتحادیه اقتصادی اوراسیا هم در بازه زمانی ۵ آبان ۹۷ تا آبان ۹۸ وزنی بیش از ۵ میلیون و ۶۰۳ هزار تن و ارزشی بیش از ۲‌میلیارد و ۳۱۹ میلیون دلار داشته است. این در حالی است که در بازه زمانی ۵ آبان ۹۸ تا ۵ آبان ۹۹ وزن واردات با رشد ۲۰درصدی به بیش از ۶ میلیون و ۶۹۶هزار تن و ارزش واردات با رشد ۰۴/ 0 درصدی به بیش از ۲ میلیارد و ۳۲۸ میلیون دلار رسیده است. بنابراین فاصله صادرات و واردات در بازه زمانی ۵ آبان ۹۸ تا ۵ آبان ۹۹ کاهش یافته و به منفی یک‌میلیارد و ۲۳۶ میلیون رسیده است. 

در این موافقت‌نامه هم تثبیت تعرفه و هم تخفیف تعرفه برای اقلام ایرانی در نظر گرفته شده است. ۳۷ قلم کالا شامل تثبیت تعرفه و ۳۵۴ قلم کالا نیز شامل تخفیف تعرفه می‌شوند. آمارها نشان می‌دهد رشد صادرات در اقلامی که دارای تخفیف تعرفه هستند، چه از نظر وزنی و چه از نظر ارزشی بیش از ۹۰‌درصد و نزدیک به ۱۰۰ درصد بوده است؛ به‌گونه‌ای که در بازه زمانی ۵آبان ۹۷ تا ۵‌آبان ۹۸ صادرات این اقلام ترجیحی ایران به اوراسیا ارزشی بیش از ۲۶۲ میلیون دلار و وزنی بیش از ۴۰۸ هزار تن داشته؛ در صورتی‌که در بازه زمانی ۵ آبان ۹۸ تا ۵آبان ۹۹ صدور کالا به این پنج کشور با رشد ارزشی ۹۹‌درصدی به نزدیک ۵۲۴میلیون دلار و رشد وزنی ۹۲ درصدی به نزدیک ۷۸۴ هزار تن رسیده است. همچنین در ۳۷ قلم مشمول تثبیت تعرفه در بازه زمانی ۵ آبان ۹۷ تا ۵ آبان ۹۸ صادراتی به وزن نزدیک به ۶۶ هزار تن و ارزش بیش از ۵۸ میلیون دلار انجام شده است. در صورتی‌که در بازه زمانی ۵ آبان ۹۸ تا ۵ آبان ۹۹ صادرات کالا وزنی بیش از ۷۵هزار تن و ارزشی بیش از ۵۹ میلیون دلار داشته است؛ بنابراین در این بخش نیز شاهد رشد ۲‌درصدی ارزش و ۱۵‌درصدی وزنی هستیم.