براساس این ابلاغیه، «کالاهای کشاورزی»،«محموله‌های صادراتی میوه و تره‌بار» و «محصولات غذایی» صرفا در گمرکات استانی پس از صدور گواهی قرنطینه و تایید و ارزیابی ضوابط و شاخص‌های بسته‌بندی از سوی وزارت جهاد کشاورزی و گمرکات امکان اظهار آنها وجود دارد. همچنین این محصولات نباید در گمرکات مرزی کشور ارزیابی، اظهار و پلمب شوند، چراکه گمرکات مرزی صرفا معبر خروج کالاهای مذکور هستند. ضمن اینکه صادرات محصولات غذایی فقط توسط واحدهای تولیدی یا نماینده ویژه واحد مربوطه (تنها با داشتن کارت بازرگانی صاحبان واقعی کالا یا نماینده رسمی آنها) امکان‌پذیر است.

اما نامه جدید رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت با عنوان «شروط، ممنوعیت و لغو ممنوعیت صادرات برخی اقلام» به مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک ایران در ۵ بند مجزا تدوین شده و شرایط جدید صادرات برخی از اقلام را مشخص کرده است. متولی صنعت و تجارت کشور از رئیس کل گمرک درخواست کرده است که ضوابط پنج گانه ذکر شده در نامه را در راستای ضرورت برنامه‌ریزی برای «مدیریت تولید و تنظیم بازار» و نیز ارتقای کیفیت محصولات صادراتی به گمرکات اجرایی ابلاغ کند.

 مطابق بند اول، کلیه محصولات کشاورزی، میوه و تره‌بار و محصولات غذایی در صورتی که شرایط اعلام‌شده در بخشنامه مذکور را داشته باشند از امکان صادرات برخوردار خواهند بود. مطابق شرط اول، محموله‌های صادراتی میوه و تره‌بار و محصولات غذایی صرفا در گمرکات استانی پس از صدور گواهی قرنطینه و تایید و ارزیابی ضوابط و شاخص‌های بسته‌بندی توسط مسوولان وزارت کشاورزی و گمرکات کشور امکان اظهار خواهند داشت. از سوی دیگر این محصولات در گمرکات مرزی کشور امکان ارزیابی، اظهار و پلمب نخواهند داشت و گمرکات مرزی صرفا معبر خروج کالاهای مذکور هستند. همچنین صادرات محصولات غذایی صرفا توسط واحد‌های تولیدی یا نماینده رسمی آنها (در صورت وجود کارت بازرگانی صاحبان واقعی کالا و نماینده رسمی ایشان) مجاز خواهد بود.

 اما براساس بند دوم، صادرات کالای DOP تحت ردیف تعرفه ۲۹۱۷۳۲۰۰ از تاریخ ۱/ ۳/ ۹۸ ممنوع است. همچنین بند سوم ممنوعیت صادرات گندم را تصریح کرده است. در بند چهارم نیز صادرات کالای BOPP تحت ردیف تعرفه ۳۹۲۰۳۰۲۰ پس از تایید معاونت امور صنایع با لحاظ اولویت تامین نیاز داخل و مازاد تولید مجاز است.

در نهایت وزیر صنعت، معدن و تجارت در بند پایانی نامه خود خطاب به رئیس کل گمرک، آورده است: صادرات کالای زغال قالبی تحت ردیف ۴۴۰۲۹۰۰۰ مشروط به تایید سازمان ملی استاندارد مبنی بر فرآوری محصول از آخال مجاز خواهد بود.