اقتصاد گلستان معطل لایروبی «آشوراده»

خلیج گرگان درسده‌های پیش با برخورداری از آب فراوان، زمینه ایجاد بندرگاه‌هایی چون «بندرترکمن» را فراهم کرده که به رونق و شکوفایی این مناطق افزوده است. این خلیج از نظر اقتصادی دارای اهمیت بوده و درتکثیر آبزیان و ماهیان استخوانی و غضروفی و جذب پرندگان مهاجر زمستانی نقش مهمی دارد. حالا چند سالی است که این خلیج گرفتار خشکسالی شده است و دیگرخبری ازآن همه شکوه نیست.

احیای خلیج  در این پهنه آبی که با چالش‌هایی دست‌وپنجه نرم می‌کند می‌تواند در تحقق بخشی از سیاست‌ها و چشم‌اندازهای پیش‌بینی‌شده در اقتصاد «دریامحور» گلستان نقشی تاثیرگذار داشته باشد. برهمین اساس، احیای خلیج گرگان مهم‌ترین خواسته اخیر مردم گلستان از دولت بود که با پیگیری‌های محمدعلی زنگانه استاندار گلستان مبنی بر تسریع دراجرای مصوبات چهارمین جلسه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور که اسفندماه ۱۴۰۰ با حضور رئیس‌جمهوری درخلیج گرگان برگزار شد، دستور فوری لایروبی «کانال آشوراده» صادر شد.

پروژه محوری سفر دولت

کانال آشوراده حدود ۹ کیلومتر طول با عرض ۷۰ تا ۴۴۰ متر دارد و جزئی از مهم‌ترین مسیر انتقال آب دریای خزر به خلیج گرگان به شمار می‌رود. حجم برداشت لایروبی دراین مسیر یک میلیون و۱۶۴ هزارمترمکعب برآورد شده است. پس ازحضور و دستور رئیس جمهوری برای آغاز لایروبی ازکانال‌های سه‌گانه منطقه و پس ازمدت کوتاهی با هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی و قرارگاه سازندگی خاتم به عنوان پیمانکار، مرحله نخست این عملیات آغاز شد و از اواخر مردادماه، ماشین‌آلات لایروبی وارد کانال آشوراده شدند.

لایروبی خلیج گرگان در۱۰ فاز

نورالله عباسی، مدیرکل بنادر و دریانوردی گلستان با بیان اینکه لایروبی خلیج گرگان به ۱۰ فازتقسیم شده است، به «دنیای‌اقتصاد» می‌‌‌گوید: درمجموع این فازها باید یک میلیون و۱۶۰ هزارمترمکعب لایروبی انجام شود که تاکنون ۵۸۰ هزارمترمکعب از کانال آشوراده معادل ۶۲‌درصد پروژه لایروبی شده، در حالی که یک ماه قبل میزان پیشرفت آن ۵۰‌درصد بوده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گلستان ادامه می‌دهد: کل مبلغ پروژه معادل ۲۸۴ میلیارد تومان بوده که ۱۰۰ میلیارد تومان آن جذب و۱۰۰میلیارد تومان دیگر هم به زودی اختصاص می‌‌‌یابد. عباسی با اشاره به اینکه این پروژه به ۱۰فاز تقسیم شده است می‌‌‌گوید: درفاز یک که به سمت دریا قرار دارد و عمق آب کم است، درحال خشکه‌برداری هستیم که خشکه‌برداری باعث می‌شود قیمت تمام‌شده لایروبی کاهش یابد و عملیات لایروبی سرعت می‌گیرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گلستان درمورد پیشرفت پروژه به «دنیای‌اقتصاد» گفت: هم اکنون ۴۷ دستگاه ماشین‌آلات قرارگاه خاتم‌الانبیا برای انجام لایروبی و شتاب در بازگشایی کانال آشوراده مشغول فعالیت هستند و کار لایروبی دراین کانال از۲۵ خردادماه سال ۱۴۰۱ به طور رسمی آغاز شده و پایان آن سال ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی شده است. لایروبی خلیج گرگان که حدود یک‌‌‌ سال از آغاز آن گذشته به ۶۲‌درصد پیشرفت رسیده است که نشان‌دهنده بالا آمدن آب در اسکله بندرترکمن است. وی ادامه می‌دهد: فعالیت مربوط به لایروبی درفازهای ۳،۲، ۶،۷ ،۹ و۱۰ شروع شده و درمورد فازهای ۸ ، ۴ و ۵ هم فعالیت‌های مورد نظر با توجه به برنامه زمان‌بندی آغاز شده است. مشاهدات عینی خبرنگار ما از روند اجرای پروژه نشان می‌دهد اگر با همین روند فعالیت‌ها ادامه پیدا کند، این پروژه در زمان مقرر که خرداد ۱۴۰۲ است، به اتمام برسد.

ظرفیت‌های تنها جزیره ایرانی دریای خزر

درکنار ظرفیت‌های بی‌شمار اقتصادی گلستان در بخش گردشگری، جاذبه‌های طبیعی آشوراده گویای یک بهشت عظیم برای این صنعت بزرگ و درآمدزاست. این منطقه برای صیادان و فعالان و تاجران عرصه شیلات بهترین موقعیت برای صید و ماهیگیری است. آشوراده تنها جزیره ایرانی است که درمقاطعی در گذشته مرکز معاملات تجاری و فعالیت‌های مختلف اقتصادی بوده است که هم‌اکنون خالی ازسکنه است و هرساله گردشگران برای بازدید ازاین جزیره منحصر به فرد به بندرترکمن سفرمی‌‌‌کنند و با قایق خود را به جزیره می‌‌‌رسانند. قایقرانان قبل از لایروبی برای حرکت به سمت «آشوراده» مجبور بودند قایق‌های خود را درآب هل دهند، اما حالا با آغاز لایروبی و ورود بخشی از آب حاصل از آن، سطح آب به اندازه‌ای بالا آمده که دیگر نیازی به هل دادن نیست و امکان تردد شناورها ایجاد شده است. عبدالغفور غراوی فرماندار بندرترکمن درباره لایروبی خلیج گرگان به «دنیای‌اقتصاد» می‌‌‌گوید: حفاظت ازخلیج گرگان و جزیره آشوراده و میانکاله جزو مصوبات شورای عالی محیط‌زیست بوده و با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود دراسکله بندرترکمن و همجواری آن با جزیره آشوراده و گمرک، تلاش داریم منطقه را به قطب تجاری و گردشگری تبدیل کنیم که در رشد اقتصادی استان تاثیر بسزایی دارد.

سیدرسول میرزاده، مسوول قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا درپروژه لایروبی خلیج گرگان هم در این باره به «دنیای‌اقتصاد» می‌‌‌گوید: لایروبی خلیج گرگان در سه کانال چهارپایه، چاپاقلی و آشوراده مدنظر است که لایروبی کانال آشور در اولویت است. وی همچنین مهم‌ترین هدف لایروبی و علاج‌بخشی خلیج گرگان را توجه به مسائل زیست محیطی و احیای محیط‌زیست اطراف خلیج و تبادل آب بین خلیج و دریا اعلام می‌کند. میرزاده اظهار می‌کند: برای نخستین بار درکشور دیواره حفاظتی چوبی برای افزایش عمر طولانی کانال‌ها درکنار لایروبی خلیج گرگان ایجاد می‌‌‌شود.

احیای خلیج؛ اولویت استانداری گلستان

علی‌محمد زنگانه استاندار گلستان با اشاره به اهمیت لایروبی خلیج گرگان به «دنیای‌اقتصاد» می‌‌‌گوید: لایروبی کانال آشوراده در بهبود کیفیت آب موجود در خلیج، تردد شناورها و زمینه‌‌‌سازی برای جذب سرمایه‌گذار و فعالیت‌های اقتصادی منطقه بسیار موثر است و انجام لایروبی و اجرای طرح گردشگری جزیره آشوراده می‌تواند زمینه ارتباطات با کشور ترکمنستان و بندرترکمن را فراهم کند.

زنگانه درمورد پیشرفت پروژه لایروبی می‌‌‌گوید: خوشبختانه روند لایروبی به خوبی درحال اجراست و به گفته مجری پروژه یعنی قرارگاه خاتم، این طرح ۷‌درصد از زمان‌بندی اجرای پروژه جلوتر است و امیدوار هستیم با اتخاذ تدابیر و حمایت‌های همه‌جانبه دولت جهادی سیزدهم، خلیج بین‌المللی گرگان از جنبه‌های مختلف گردشگری دریایی، زیست محیطی و ماهیگیری و اشتغال‌زایی بهره وافر ببرد.

عکس برای خلیج گرگان copy