1 copy

نیاز به گفتن نیست که صادرات بیشتر، به عبارت دیگر داشتن تراز تجاری مثبت به دلیل کاهش وابستگی از مولفه‌‌‌های قدرت اقتصادی کشور‌‌‌ها محسوب می‌شود، اما واقعیت دنیای امروز این است که پیچیدگی‌‌‌های تجارت بین‌الملل در سایه جهانی شدن به قدری گسترده شده است که به سادگی گذشته نمی‌توان معادلات دنیای تجارت را رقم زد. در حال حاضر در کشور ما حفظ بازارهای صادراتی، دستورالعمل‌‌‌های بدون پشتوانه، فقدان ثبات در ارتباط با کشورهای همسایه، هزینه‌‌‌های حمل‌ونقل، پیچ‌‌‌وخم‌‌‌های اداری در قیمت‌گذاری و کارشناسی کالای صادراتی، از عمده ‌‌‌مشکلات حوزه صادرات از زبان صادرکنندگان است.

در این راستا عضو هیات‌مدیره شرکت صنایع لرد آرا بزرگ‌ترین تولیدکننده مصنوعات چوبی درغرب کشور با بیان اینکه تهدیدهای صادرات باعث ایجاد فرصت‌‌‌های جدید شد و توانستیم کابینت‌های تک واحدی را به کابینت‌های پیش ساخته مبدل کنیم،گفت: از آنجا که صادرات به کشور‌های مجاور با دغدغه‌‌‌های جدی روبه‌رو است ما نمی‌توانیم به صورت مستقیم محصولات را از کارخانه به درب فروشگاه برسانیم و از آنجا که تولید در کشور همسایه نیازمند حضور دائمی متخصصان و کارگران است بر آن شدیم تا محصولات را به صورت پیش ساخته همراه با نقشه و تجهیزات داخل کارتن‌های خاص بگذاریم تا صاحب ملک با استفاده از طرح این محصول را اسمبل کند. از ویژگی‌های این نوع صادرات حفظ کیفیت محصول و سادگی اجراست. این فناوری حاصل حضورتیم تحقیق و توسعه این شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی بوده و طی سال‌های اخیر با استفاده از این سیستم فروش مطلوبی به عراق داشته‌ایم.

نوید یوسفی در ادامه گفت: در حال حاضر ما صادرات صفحه کابینت و ورق‌های‌ های گلاس را نیز به کشور‌های مقصد داریم و از ابتدای سال‌جاری اقدامات خوبی برای تولیدورق‌های فومیزه داشته‌ایم که به دنبال بازار‌های هدف برای این محصولات نیز هستیم. این ورق‌ها نه تنها سازگار با محیط‌زیست و قابل بازیافت است بلکه از نظر زیست محیطی بی‌ضرر است زیرا اجزای اصلی آن ترموپلاستیک PVC است بگونه‌ای که می‌توان گفت قابلیت بازیافت 100درصد  را دارند. به این صورت که پس از اتمام عمر مفید با طرق معمول بازیافت پلاستیک‌ها به چرخه تولید بازگردد.

وی با بیان اینکه صادرات زمانی معنا پیدا می‌کند که ارتباط مستقیم و مطلوبی با بانک‌های خارجی همراه با گشایش ال سی داشته باشیم گفت: برای روشن شدن این موضوع می‌توانیم فرصت و تهدید‌های بازار عراق را مورد کنکاش قرار دهیم در بخش فرصت‌های این بازار می‌توان به نزدیکی مسیر، رشد مالی و امنیت کشور مقصداشاره کنیم اما شاید بزرگ‌ترین فرصت این بازار برای تولیدکنندگان ایرانی، در نوع انتخاب سیستم معاملاتی این کشور نهفته باشد در حال حاضر بازرگانان این کشور علاقه‌ای به بازگشایی ال‌سی ندارند. بالطبع با بازگشایی ال سی این کشور به راحتی می‌تواند با بازار‌های مجاور مانند ترکیه به راحتی داد و ستد کند و از فرصت‌های ال سی که پرداخت اقساطی با 4 تا 5‌درصد است بهره‌مند شوند.

اما تهدید‌های فروش به این بازار فعلا بکر شامل بدقولی و کمبود مواد اولیه است. به طور کلی زمانی که قول تولیدکنندگان به واسطه قوانین و تبصره‌های خلق‌الساعه و مواردی مانند اعتصاب رانندگان به تاخیر می‌افتد ما بخشی از اعتماد بازار هدف را از دست می‌دهیم. بنابراین برای اینکه فعلا بتوانیم از این بازار بهره ببریم باید نبوغ و خلاقیت داشته باشیم و مسوولان نیز از ارائه قوانین یک‌شبه خودداری کنند.

یوسفی در ادامه گفت: بسیاری از کشورها با در نظر گرفتن ابزارهای تشویقی می‌‌‌کوشند تا هزینه‌های صادرات را برای صادر‌کننده کاهش دهند و آنان را برای ورود جدی‌‌‌تر و گسترده‌‌‌تر به این حوزه تشویق کنند. به همین منظور دولت نیز اعتباراتی را برای حمایت از صادرکنندگان مدنظر قرار داده است اما متاسفانه، با وجود تعریف این اعتبار تخصیصی انجام نگرفت و دلیل آن نیز مشکلات مالی دولت عنوان شده است که امیدواریم موضوع اعتبارات حمایتی در سال جدید به قوت خود باقی بماند. در حال حاضر برخی تلاش کردند جلوی کارت‌های یک بار مصرف بدون شناسنامه نیز گرفته شود که امیدواریم این موضوع نیز به زودی حل و فصل شود.

وی در بخش دیگر سخنانش به مشکلات تعهد ارزی اشاره کرد و گفت: همه صادرکنندگان کالا به خارج از کشور وظیفه دارند، مطابق مصوبات هیات وزیران و شورای عالی هماهنگی اقتصادی، ارز ناشی از صادرات را دوباره به چرخه اقتصادی کشور برگردانند و این موضوع تاکنون بار روحی و اقتصادی زیادی برتولید‌کنندگان وارد کرده است.  وی همچنین گفت : نیروی کار ارزان‌‌‌ و ارزان بودن قیمت حامل‌‌‌های انرژی از مهم‌ترین ویژگی‌های ایران در تولید است که سیاستگذاران و برنامه‌ریزان اقتصادی باید تدابیر لازم را برای بهره‌گیری بهینه از این مزایا فراهم کنند.

یوسفی بیان کرد: متاسفانه تاکنون هیچ برنامه‌‌‌ریزی دقیقی برای بهره‌‌‌برداری از این مزیت‌‌‌ها، خاصه در توسعۀ صادرات صورت نگرفته و این در حالی است که صادرات می‌تواند چالش‌‌‌های موجود در صنعت، تولید و اشتغال را رفع و زمینه را برای رشد مثبت اقتصادی فراهم کند.

به گفته وی، نمودار صادرات غیرنفتی ایران در حالی ثابت است که با اصلاح زیرساخت‌‌‌ها و بهره‌‌‌وری مناسب از پتانسیل‌های موجود، رسیدن به رقم ۱۰۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دور از دسترس نیست. این تولیدکننده گفت: فرصت‌‌‌های تولیدی زیادی در ایران است که اگر به خوبی شناخته و استفاده شود، می‌توان شرایط اقتصادی کشور را از وضعیت فعلی به سلامت خارج کرد. عضو هیات‌مدیره لرد آرا در نهایت گفت: در حال حاضر باید دولت با ارائه برنامه‌‌‌ها و راهکارهای موثر از سرمایه‌گذاران خارجی استقبال کند تا شاهد رشد مثبت اقتصادی در سال‌های آینده باشیم.