هوش مصنوعی، رویکرد مدیران سازمان‌ها در تصمیم‌گیری را متحول ساخته است. با استفاده از هوش مصنوعی، مدیران می‌توانند حجم وسیعی از داده‌‌‌ را پردازش و الگوها را شناسایی کنند، بینش‌‌‌های عملی ارائه دهند و تصمیمات آگاهانه‌‌‌ای اتخاذ کنند که با اهداف سازمانی هماهنگ باشد. علاوه بر این، می‌توان در انجام کارهای روتین و شناسایی فرصت‌‌‌های بهینه‌‌‌سازی از آن کمک گرفت. این امر مدیران را قادر می‌‌‌سازد تا بیشتر بر تصمیم‌گیری استراتژیکِ مبتنی بر داده‌‌‌‌‌‌ و پیش‌بینانه متمرکز شوند. هوش مصنوعی می‌تواند این اقدامات را با سطحی از سرعت و دقت انجام دهد که فراتر از توانایی انسان است و چابکی سازمانی را تقویت می‌‌‌کند.

در مجموع، هوش مصنوعی می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا بهره‌‌‌وری بیشتری داشته باشند و به رشد و موفقیت پایدار دست یابند.

تجزیه و تحلیل انسانی مجموعه داده‌‌‌های بزرگ مستعد خطاست.

 سیستم‌‌‌های هوش‌ مصنوعی می‌توانند پردازش حجم وسیعی از داده را‌‌‌ با سرعتی غیرقابل دستیابی برای انسان انجام دهند. نتیجه آن، تجزیه و تحلیل آن مجموعه داده بزرگ، بدون بروز خطا می‌شود. این قابلیت امکان شناسایی الگوها، روند‌‌‌ها و بینش‌‌‌هایی را فراهم می‌‌‌کند که می‌توانند به تصمیم‌گیری بهتر کمک کنند.

بیش از ۴۰‌درصد از مدیران عامل از هوش مصنوعی مولد در فرآیندهای تصمیم‌گیری خود استفاده می‌‌‌کنند.

تجزیه و تحلیل پیش‌بینی کننده

با افزایش اندازه سازمان‌ها، میزان داده و در معرض ریسک قرار گرفتن سازمان نیز افزایش می‌‌‌یابد. سازمان‌ها می‌توانند از تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌‌‌کننده برای شناسایی، تجزیه و تحلیل و کاهش ریسک استفاده کنند. ابزارهای تحلیلی پیش‌بینی‌‌‌کننده هوش مصنوعی، مدیران را قادر می‌‌‌سازد تا بر اساس داده‌‌‌های تاریخی سناریوهایی برای آینده پیش‌بینی کنند. این آینده‌‌‌نگری در برنامه‌‌‌ریزی استراتژیک و مدیریت ریسک بسیار ارزشمند است و امکان تصمیم‌گیری پیشگیرانه  را به جای تصمیم‌گیری واکنشی فراهم می‌‌‌کند.

به گفته گارتنر، «هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۰، ۸۰درصد از وظایف مدیریت پروژه امروزی را که به صورت دستی انجام می‌‌‌شوند را حذف خواهد کرد.»

کارهای روتین و تکراری، به‌ویژه در عملیات داخلی، می‌توانند توسط انسان نادیده گرفته شوند. هوش مصنوعی می‌تواند این کارها را خودکار کرده و آنها را اولویت‌‌‌بندی کند، و آن را تقریبا بدون دخالت انسان انجام ‌‌‌دهد. این مساله نه تنها فرآیند تصمیم‌گیری را بهینه می‌‌‌کند، بلکه خلاقیت و نوآوری را در تیم مدیریت افزایش می‌‌‌دهد.

به گفته فوربس، «تمرکز مدیران پروژه به سادگی از حالت تاکتیکی به استراتژیک تغییر می‌‌‌کند و وظایف تاکتیکی و تکراری را به هوش مصنوعی واگذار می‌‌‌کنند، در عین حال که رهبران را برای تصمیم‌گیری استراتژیک توانمند می‌‌‌سازد.»

هوش مصنوعی پایه‌‌‌ای مبتنی بر داده برای تصمیم‌گیری‌‌‌های استراتژیک فراهم کرده و تضمین می‌‌‌کند که تصمیمات بر اساس تجزیه و تحلیل عینی انجام شود و نه شهود یا حدس و گمان. این منجر به استراتژی‌‌‌های مدیریت آگاهانه‌‌‌تر و موثرتر می‌شود.

الگوریتم‌‌‌های هوش مصنوعی می‌توانند فرصت‌‌‌های بهینه‌‌‌سازی‌‌‌ای که اغلب از طریق روش‌‌‌های سنتی مورد توجه قرار نمی‌‌‌گیرند شناسایی کنند. این منجر به کارآیی عملیاتی بیشتر و صرفه‌‌‌جویی قابل‌توجهی در هزینه‌‌‌ها می‌شود، زیرا هوش‌‌‌ مصنوعی می‌تواند منابع را -از نیروی انسانی گرفته تا تدارکات- به طور موثرتری مدیریت کند.

سیستم‌‌‌های هوش مصنوعی برای یادگیری و تطبیق در طول زمان طراحی شده‌‌‌اند و قابلیت‌‌‌های تصمیم‌گیری خود را به طور مداوم بهبود می‌‌‌بخشند. این به آن معناست که هر چه مدت زمان استفاده از یک سیستم هوش مصنوعی بیشتر باشد، پیشنهادهای آن دقیق‌‌‌ و دقیق‌‌‌تر می‌شود.

هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به شفافیت و مسوولیت‌‌‌پذیری بیشتر در تصمیم‌گیری کمک کند. این ابزار با ارائه دلایل روشن برای توصیه‌‌‌های خود، به مدیران کمک می‌‌‌کند تا اساس تصمیم‌گیری‌‌‌ها را درک کنند و اعتماد را در فرآیند تصمیم‌گیری تقویت می‌‌‌کند.

امروزه هوش مصنوعی در زمینه‌‌‌های مختلفی در مدیریت، اثربخش و کمک‌‌‌کننده است. این زمینه‌‌‌ها عبارتند از:

• تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌‌‌کننده: تحلیل‌‌‌های پیش‌‌‌بینانه مبتنی بر هوش مصنوعی برای پیش‌بینی روند بازار، رفتار مشتری و ریسک‌‌‌های بالقوه استفاده می‌‌‌شوند و مدیران را قادر می‌‌‌سازد تا تصمیمات آگاهانه بگیرند.

• خدمات مشتری خودکار: روبات‌‌‌های چت و دستیاران مجازی مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند به سوالات مشتری رسیدگی کنند و پاسخ‌‌‌های سریع و شخصی‌‌‌سازی شده ارائه دهند. به این صورت رضایت مشتری را بهبود می‌‌‌بخشد و بار کاری کارکنان انسانی را کاهش می‌‌‌دهد.

• استعدادیابی: ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند فرآیند استخدام را با تجزیه و تحلیل رزومه و شناسایی مناسب‌‌‌ترین نامزدها برای یک موقعیت ساده کرده، در زمان صرفه‌‌‌جویی کنند و کیفیت استخدام‌‌‌ها را بهبود بخشند.

تجزیه و تحلیل عملکرد: سیستم‌‌‌های هوش مصنوعی می‌توانند عملکرد کارکنان را با تجزیه و تحلیل الگوهای کاری و بهره‌‌‌وری ارزیابی کرده و به مدیران کمک کنند تا زمینه‌‌‌های بهبود را شناسایی کرده و استراتژی‌‌‌های مربی‌‌‌گری خود را تنظیم کنند.

• مدیریت موجودی: هوش مصنوعی می‌تواند با پیش‌بینی تقاضا و شناسایی الگوها، سطوح موجودی را بهینه کند و خطر انباشت بیش از حد یا کمبود در موجودی را کاهش دهد.

- بهینه‌‌‌سازی بازاریابی: الگوریتم‌‌‌های هوش مصنوعی می‌توانند داده مصرف‌کننده را برای شخصی‌‌‌سازی کمپین‌‌‌های بازاریابی و پیش‌بینی اثربخشی استراتژی‌‌‌های مختلف، تجزیه و تحلیل کنند. این منجر به تخصیص بهتر منابع و نرخ تبدیل بالاتر می‌شود.

• برنامه‌‌‌ریزی مالی: هوش مصنوعی می‌تواند با تجزیه و تحلیل داده و روندهای بازار، پیشنهادهایی برای سرمایه‌گذاری‌‌‌ها و تخصیص بودجه ارائه دهد و از این طریق در مدیریت‌‌‌مالی کمک کند.

نتفلیکس نمونه‌‌‌ای است که چگونه هوش مصنوعی با ارائه پیش‌بینی‌‌‌ها، بینش‌‌‌ها و سناریوهای به موقع و دقیق می‌تواند به کسب و کارها در بهبود تصمیم‌گیری کمک کند؛ به‌خصوص در مواردی که فشار و عدم‌اطمینان وجود دارد. نتفلیکس یک سرویس پخش جهانی است که محتوای سرگرم‌‌‌کننده را برای بیش از ۲۰۰ میلیون مشترک فراهم می‌‌‌کند. این شرکت نشان می‌‌‌دهد که چگونه هوش مصنوعی می‌تواند به کسب و کارها کمک کند تا تجربه مشتری خود را با ارائه پیشنهادها یا پشتیبانی شخصی‌‌‌سازی‌‌‌شده بهبود دهند.

• ایجاد محتوا: نتفلیکس از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل داده‌‌‌ عادات مشاهده، ترجیحات، رتبه‌‌‌بندی و بازخورد مشترکان خود استفاده کرده و از این اطلاعات برای ایجاد محتوای اصلی و شخصی‌‌‌‌‌‌سازی‌‌‌شده استفاده می‌‌‌کند. درعین حال که این محتواها با سلیقه و علایق مخاطبانش مطابقت داشته باشند.

• توصیه محتوا: نتفلیکس از هوش مصنوعی برای ارائه پیشنهادهای شخصی به مشترکان خود بر اساس رفتار تماشای قبلی و فعلی آنها و همچنین رفتار کاربران مشابه استفاده می‌‌‌کند. این شرکت ادعا می‌‌‌کند که سیستم پیشنهادهای مبتنی بر هوش مصنوعی با کاهش ریزش مشتری و افزایش رضایت مشتری، سالانه  یک میلیارد دلار در این شرکت صرفه‌‌‌جویی می‌‌‌کند.

• بهینه‌‌‌سازی محتوا: نتفلیکس از هوش مصنوعی برای بهینه‌‌‌سازی کیفیت و ارائه محتوای خود با استفاده از داده و یادگیری ماشین استفاده می‌کند و این کار را از طریق تنظیم رمزگذاری، فشرده‌‌‌سازی و پخش فایل‌‌‌های ویدئویی و صوتی انجام می‌‌‌دهد. این شرکت ادعا می‌‌‌کند که سیستم بهینه‌‌‌سازی مبتنی بر هوش مصنوعی، استفاده از داده و زمان بافر کاربر را کاهش می‌‌‌دهد و در عین حال کیفیت بصری و صوتی محتوا را حفظ می‌‌‌کند.

پتانسیل هوش مصنوعی در بهینه‌‌‌سازی تصمیم‌گیری در مدیریت، گسترده و چندوجهی است. هوش مصنوعی آماده است تا چشم‌‌‌انداز مدیریت را متحول کند؛ دامنه این آمادگی از افزایش قابلیت‌‌‌های پردازش داده تا بهبود کارآیی عملیاتی و تقویت تصمیم‌‌‌های استراتژیک آگاهانه است.

این ابزار به سازمان‌ها کمک می‌‌‌کند تا بهره‌‌‌وری خود را با داشتن خطاهای انسانی کمتر، تشخیص فرصت‌‌‌های بهینه‌‌‌سازی، و زمان و منابع بیشتر برای جست‌وجوی نوآوری بهبود بخشند. سازمان‌ها با استقبال و پذیرش هوش مصنوعی، خود را برای عبور از پیچیدگی‌‌‌های محیط کسب و کار مدرن و دستیابی به رشد و موفقیت پایدار مجهزتر خواهند یافت.