کلید کوپایلت قرار است برای پی‌سی‌ها و لپ‌تاپ‌های جدید مایکروسافت و شرکایش اضافه شود و کاربرد آن باز کردن برنامه دستیار هوش مصنوعی ویندوز کوپایلوت است. به عبارت دیگر، دستیار هوش مصنوعی ویندوز مستقیما با فشار این کلید باز می‌شود. در حال حاضر روی دستگاه‌هایی که این برنامه وجود دارد، دستیار هوشمند با فشار دکمه‌های ویندوز و C باز می‌شود، اما داشتن یک کلید اختصاصی برای این قابلیت کاربردی، قطعا می‌تواند رضایت بیشتر کاربران را فراهم کند.

کلید کوپایلت قرار است سمت راست دکمه Alt جاگذاری شود؛ کلیدی که شکل یک مستطیل با سه خط داخل آن وجود دارد و عموما به عنوان کلید منو، یک کلید دیگر برای Windows key تنظیم شده است. جایگاه قرارگیری کلید کوپالت ممکن است بر اساس فاکتورهایی تغییر کند مثلا اندازه، مدل چیدمان و شرکت سازنده کیبورد یا بازاری که برای آن طراحی شده و دیگر مولفه‌ها. کاربرانی که به هر دلیلی نمی‌خواهند از قابلیت‌های دستیار هوشمند سیستم استفاده کنند، می‌توانند از کلید جدید به عنوان کلید جست‌وجوی ویندوز استفاده کنند. البته جست‌وجو در ویندوز همین حالا نیز از طریق کلید ویندوز و منوی Start به سرعت قابل دسترسی است.

شرکت مایکروسافت می‌گوید که به زودی در نمایشگاه ‌CES، اسامی شرکت‌های سازنده کیبوردهای جدید با کلید کوپایلت را اعلام خواهد کرد. این شرکت در مصاحبه‌ای اعلام کرده که وجود کلید کوپایلت فعلا آپشن اجباری برای کیبوردهای ویندوز نیست، اما برای نسخه سیستم‌عامل‌۱۱، وجود آن لازم خواهد بود. شرکت‌های بزرگ حوزه تکنولوژی این روزها تمرکز زیادی روی هوش مصنوعی اعمال کرده‌اند. مایکروسافت تقریبا ۱۳ میلیارد دلار روی شراکت خود با OpenAI سرمایه‌گذاری کرده است و گفته می‌شود مایکروسافت با همکاری این شرکت قرار است نسخه ویندوز ۱۲ را عرضه کند، نسخه‌ای که به‌شدت به تکنولوژی هوش مصنوعی وابسته است. در ویدئویی که برای معرفی کلید کوپایلت منتشر شده، جمله‌ای وجود دارد: «امروز عصر پی‌سی‌های هوش مصنوعی شروع می‌شود» که نشان می‌دهد مایکروسافت قصد دارد با معرفی کلید کوپایلت، کاربران را به استفاده بیشتر از دستیار هوش مصنوعی سوق دهد.