عکس یادداشت 25 copy

سرمایه: سرمایه‌‌گذاری در این حوزه حتی در شرایط مناسب و باثبات اقتصادی، در دسته سرمایه‌‌گذاری‌‌های پرریسک و خطرپذیر جای می‌گیرد و زمان نقدشوندگی و بازگشت در بازه‌‌ای ۳ تا ۷ ساله پیش‌‌بینی می‌شود. این در حالی است که این روزها نوسانات ارزی و تورم، جریان پول را به سمت بازارهای موازی کم‌‌ریسک‌‌تر با جریان نقدشوندگی سریع‌‌تر هدایت می‌کند.

کارآفرین: گونه‌‌ای سرسخت و استوار، بادانش و تجربه، دارای ذهن تحلیلگر که مشکلات را برابر فرصت‌‌ها می‌‌داند. اگر تمام درها را در مقابلش ببندند، پنجره‌‌ای برای گذر از محدودیت‌‌ها می‌‌یابد. اگر برای رسیدن به هدف کوهی بزرگ بر سر راهش قرار گیرد، مسیری هموار در دل کوه خواهد ساخت، مسیری که آیندگان نیز می‌توانند از آن برای رسیدن به اهدافشان استفاده کنند. نه تنها یک استارت‌آپ استودیو بلکه جامعه برای پیشرفت به کارآفرین‌‌های واقعی با روحیه جنگنده نیاز دارد. ایران تاکنون در شناسایی، آموزش، حمایت و نگهداشت کارآفرینان موفق نبوده و اگر به سرعت چاره‌‌ای اندیشیده نشود، خسارت‌‌های بیشتری گریبان‌‌گیر اقتصاد و مردم خواهد شد.

قبل از راه‌‌اندازی استارت‌آپ‌‌استودیو می‌‌بایست از داشتن شبکه‌‌ای از کارآفرینان بادانش و تجربه مطمئن شوید.

نیروی انسانی متخصص: با توجه به حوزه فعالیت استارت‌آپ استودیو، جامعه مخاطبان و بازار هدف، ترکیب نیروی انسانی مورد نیاز مشخص می‌شود که به‌طور کلی به دو دسته متخصصان با مهارت‌‌های فنی سطح بالای دانش‌‌محور و متخصصان با مهارت‌‌های عمومی‌‌ فرآیندمحور تقسیم می‌شود. متاسفانه در رشته‌های فنی آمارها از مهاجرت گسترده متخصصان حکایت می‌کند که همین امر هزینه‌های جذب و نگهداشت نیروهای فنی موجود و بالطبع ریسک عملیاتی استارت‌آپ استودیو را تا حد قابل‌‌توجهی افزایش خواهد داد.

در وضعیت فعلی اگر شما مسوولیت‌‌ نوآوری و پیاده‌‌سازی ایده‌های نوین در یک صنعت مشخص را برعهده دارید، پیشنهاد راه‌‌اندازی استارت‌آپ استودیو تخصصی به هیات‌مدیره، احتمالا می‌تواند بدترین پیشنهاد تاریخ شغلی شما باشد. اما تکلیف ایده‌های روی میز و نیازهای ضروری صنعت که مسوولیت پیاده‌‌سازی آنها به شما و همکارانتان واگذار شده، چه خواهد شد؟ چه تصمیمی می‌تواند نجات‌‌دهنده باشد؟ در پاسخ به یک جمله معروف اکتفا می‌کنم:

«لازم نیست چرخ را دوباره اختراع کنید.»

در وضعیت فعلی مشارکت و همکاری با مراکز نوآوری، شتاب‌‌دهنده‌ها و استارت‌آپ‌‌استودیوهای موجود می‌تواند بهترین و کم‌‌ریسک‌‌ترین راه برای رسیدن به اهداف مرتبط با نوآوری شما باشد.