رکورد فروش تسلا در چین

با وجود رکود شدید بازار خودرو در چین و کاهش تقاضای مصرف‌‌کننده به دلیل محدودیت‌‌های شدید کووید طی دو سال گذشته- که دولت چین به تازگی تا حدی از آنها کوتاه آمده- کارخانه تسلا در شانگهای، رکورد ماهانه فروش را زد. این غول خودروهای برقی آمریکایی، در ماه نوامبر بیش از ۱۰۰ هزار خودرو که در کارخانه شانگهای تولید شده‌‌اند، فروخته است. این در حالی است که طبق اعلام «انجمن خودروهای سواری چین» فروش خودروی سواری نسبت به سال گذشته، کاهش ۹ درصدی داشته است. بیش از ۶۰ هزار خودروی برقی تسلا در داخل چین فروخته شده که یک‌دهم سهم بازار خودروهای برقی در این کشور را به خود اختصاص می‌دهد. بقیه خودروهای تولیدی هم صادر شده‌‌اند. شرکت‌‌های خودروسازی و بنگاه‌های خودروی چین، روی هم رفته در ماه نوامبر ۶۵/ ۱ میلیون خودرو فروختند که کاهش بیش از ۱۰ درصدی را نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد.

 

خرید به سبک تیک‌‌تاک در اپلیکیشن آمازون

شرکت آمازون می‌خواهد یک ویژگی مشابه تیک‌‌تاک در اپلیکیشن خود راه‌‌اندازی کند که به مشتریان امکان می‌دهد محصولات را از یک منبع متناسب‌‌سازی شده با عکس و فیلم، بخرند. آمازون فعلا این ویژگی را برای یکسری مشتریان منتخب معرفی کرده و قصد دارد در ماه‌های آینده آن را در کل آمریکا دسترس‌‌پذیر کند. این پرتال که شرکت نامش را Inspire گذاشته، به کاربران یک فید پیوسته از عکس و ویدئو نشان می‌دهد که می‌توانند آنها را از طریق اپلیکیشن بخرند. با راه‌‌اندازی‌Inspire، آمازون بیشتر به حوزه خرید از طریق سرمایه‌‌گذاری در محبوبیت فرمت فیلم‌‌های کوتاه مشابه آنچه جوانان را در تیک‌‌تاک جذب کرده، وارد می‌شود؛ کاری که شرکت‌‌های متا و آلفابت هم انجام داده‌‌اند. شرکت‌‌های تکنولوژی سعی کرده‌‌اند بین خرید آنلاین و تجربه‌های اجتماعی پل بزنند که البته تاکنون موفقیت اندکی داشته‌‌اند. اما آمازون برای موفقیتش در این حوزه از اینفلوئنسرها استفاده کرده است. اولیور مسنجر، مدیر خرید آمازون‌ می‌گوید محتوای ویدئو‌محور به شناخت بیشتر محصولات کمک می‌کند.

 

دستگیری سلبریتی فراری رمزارزها

سم بنکمن فراید، بنیان‌‌گذار صرافی‌FTX، بعد از اعلام جرم مقامات قضایی آمریکا، در کشور باهاما دستگیر شد. دادستانی ایالات متحده در ناحیه جنوبی نیویورک که بابت انحلال FTX و شرکت تجاری وابسته آن به نام Alameda از بنکمن فراید شکایت کرده، روز گذشته این خبر را تایید کرد. پلیس باهاما در بیانیه‌‌ای اعلام کرد، بنکمن فراید در آپارتمان شخصی‌‌اش دستگیر شده و به‌زودی در دادگاه حاضر خواهد شد. بلافاصله بعد از تایید خبر دستگیری، کمیسیون اوراق بهادار آمریکا هم اعلام کرد بابت اتهامات جداگانه «نقض قوانین اوراق بهادار» از بنکمن فراید شکایت کرده است. هنوز مشخص نیست، چه اتهاماتی در انتظار بنکمن فراید ۳۰ ساله، سلبریتی عرصه رمزارزها است. ماه گذشته، وقتی شرکت او با بحران نقدینگی مواجه شد و اعلام ورشکستگی کرد و حداقل یک میلیون صاحب سپرده را از دسترسی به پولشان محروم کرد، یک‌‌شبه به چهره‌‌ای منفور در آمریکا تبدیل شد. یک منبع آگاه به روزنامه نیویورک‌تایمز اعلام کرده که اتهاماتی مثل فساد مالی و پول‌شویی متوجه او خواهد بود.