دلایل بنیادی سودآوری شرکت بیمه دی چیست؟

بیمه دی در عملکرد ۶ ماهه به سود ۲۹۹ میلیارد تومانی رسیده است. این شرکت بیمه‌ای یکی از بالاترین نرخ‌های سود‌سازی را در بین شرکت‌های هم‌گروه خود دارد.

این سود در حالی به دست آمده که عمدتا در شرکت‌های بیمه‌ای درآمد‌ها از سرمایه‌گذاری منابع حاصل می‌شود و بیمه دی عمده درآمد ناشی از این بخش را در نیمه دوم سال شناسایی خواهد کرد پس به این‌ترتیب نیمه دوم سال نیز می‌تواند برای بیمه دی سود سرشار و خوبی را به‌همراه داشته باشد.

این شرکت بیمه‌ای حدود ۱۰۷ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بلندمدت، ۲۳۴ میلیارد تومان در صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ۳۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی و همین مقدار نیز سرمایه‌گذاری در سهام سایر شرکت‌ها را در اختیار دارد که این حجم سرمایه‌گذاری سود خوبی را برای این شرکت به همراه خواهد داشت. همچنین این شرکت بیمه‌ای تراز ارزی مثبتی نیز دارد. عمده این دارایی‌های ارزی به صورت یورویی بوده که همچنان فرصت برای شناسایی سود تسعیر ارز را در بیمه دی به‌ویژه با توجه به رشد قیمت ارز طی یک ماه اخیر ایجاد می‌کند.

همچنین طبق عملکرد ۷ ماهه بیمه دی همچنان ۹۰ درصد از وزن سبد بیمه‌ای شرکت را بیمه‌های درمانی تشکیل داده اما بستن قرارداد با حاشیه سود مناسب سبب شده تا این بخش از خدمات بیمه‌ای در دی سودآور باشد و برخلاف شرکت‌های دیگر فعال در این حوزه که فعالیت بیمه‌های درمانی با زیان دارند و خسارت‌های پرداختی بالاتر از حق بیمه‌های صادره است بیمه دی بتواند با مدیریت درست قرارداد‌ها دراین بخش موفق عمل کند.

بدین‌ترتیب بیمه دی در حالی برای سال جاری پتانسیل دستیابی به سود حداقل ۷۰ تومانی را دارد که با P/ E فوروارد بسیار پایین و جذاب ۵ معامله و جا برای افزایش ۱ تا ۲ واحد P/ E و رسیدن به قیمت‌های ۴۲۰ تا ۴۹۰ تومانی را دارد.

به‌ویژه اینکه در نیمه دوم سال سود‌سازی شرکت حتی می‌تواند با شناسایی سود سرمایه‌گذاری‌ها رشد بیشتری داشته و ارزش ذاتی سهم به سقف ۶۰۰ تومانی هم بازگردد.