بازگشت حقیقی‌‌‌‌‌ بورس: در این روز معاملاتی ارزش معاملات خرد بورس تهران (سهام و حق‌تقدم) به رقم ۱۷۷۵میلیارد‌تومان بالغ شد. ارزیابی این پارامتر بورسی در مقیاس سالانه (۱۵ مرداد‌ماه ۱۴۰۰) از ۳۵/ ۶۹درصد افت حکایت دارد.  روز شنبه شاهد ورود پول ۹۳‌میلیارد‌ تومانی سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران خرد بورس تهران به گردونه معاملات سهام بودیم. به هر ترتیب بازگشت سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران حقیقی به جریان معاملاتی سهام را نیز می‌توان از دلایل رشد نماگر هم‌‌‌‌‌‌وزن در نخسین روز‌‌‌‌‌‌کاری هفته جاری تلقی کرد.  جایی که سهامداران خرد به‌طور مجدد به نماگر‌‌‌‌‌‌های بورسی اقبال نشان دادند و بخشی از سرمایه خود را به صنایع و شرکت‌های عمدتا متوسط بازار سهام تزریق کردند، در واقع ورود پول حقیقی به دادوستد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های روز شنبه بعد از ۳۵ روز معاملاتی (از ۲۳ خرداد ۱۴۰۱)، بازار را مجددا حقیقی کرد.

شکاف دیدگاه سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران: در این روز شکاف دیدگاه میان سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران به‌وضوح قابل‌مشاهده بود. یکسری از معامله‌‌‌‌‌‌گران، بازگشت پول حقیقی تحت‌تاثیر تزریق منابع مالی هزارمیلیارد‌تومانی از سوی صندوق توسعه ملی اگرچه رقمی بسیار ناچیز است و در مقایسه با ارقام معاملات ارزش چندانی ندارد، عاملی مثبت ارزیابی کردند. این گروه از سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران ورود پول تازه‌نفس را نخستین گام حمایت سیاستگذار از بازار سرمایه می‌‌‌‌‌‌دانستند و عمدتا این قشر از بازیگران بازار سرمایه به دلیل خوش‌بینی ایجاد شده بر این باور بودند که فرصت خرید سهام را نباید از دست داد.  برخی دیگر از بورس‌‌‌‌‌‌بازان اما دیدگاه دیگری داشتند.

رونق‌گرفتن مذاکرات برجامی و سیگنال مثبت دریافتی از وین را عامل بازگشت پول به بازار سهام معرفی می‌کردند. به باور این قشر از فعالان بورسی قرارگرفتن صنعت بانک در صدر فهرست خریداران حقیقی و صنعت خودرو و ساخت قطعات در رتبه سوم را می‌توان از دلایل بازگشت اقبال به گروه‌های برجامی در نظر گرفت.  فارغ از نوع نگرش معامله‌‌‌‌‌‌گران (تا لحظه تنظیم این گزارش) هیچ‌گونه سیگنالی از وین به تهران مبنی‌بر حصول توافق و یا عدم‌دسترسی به آن مخابره نشده است و سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران صرفا بر اساس گمانه‌‌‌‌‌‌زنی در باب آینده دست به خرید و فروش می‌زنند. اینکه چه گروهی (ریالی یا دلاری) در پروسه معاملات از وزن بیشتری برخوردار هستند، دقیقا به نوع نگرش و تحلیل سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران از آنچه که در آینده محتمل خواهد بود نشات می‌گیرد.

گام بلند نیما: از دیگر موضوعات حائزاهمیت معاملات در این روز‌‌‌‌‌‌کاری پرش دلار نیمایی از کانال ۲۶‌هزار و ۵۰۰‌تومان به کانال ۲۶‌هزار و ۷۰۰‌تومان بود، در واقع چنین اتفاقی فاصله دلار نیمایی را با نرخ اسکناس آمریکایی در بازار آزاد به رقم ۱۶/ ۱۸درصد‌ رساند. فاصله این دو نرخ تا چندی پیش در محدوده بیش از ۳۰‌درصد بود، در واقع تداوم مستمر چنین رویدادی می‌تواند به بهبود عملکرد شرکت‌ها و به افزایش ارزندگی بنیادی سهام منتهی شود.

برداشت مثبت از افت کامودیتی: در بازار‌‌‌‌‌‌های جهانی نیز اغلب کالاهای اساسی از جمله نفت‌برنت (در محدوده ۹۴ دلار) کاهش قیمت را تجربه کرده‌‌‌‌‌‌اند. مس نیز به‌عنوان دیگر کالای حائزاهمیت در بورس‌های جهانی عملکرد مطلوبی را به‌ثبت نرسانده است.  به نظر می‌رسد افزایش بیش از ۱۰۰‌درصدی آمار اشتغال ایالات‌متحده آمریکا در‌ ماه ژوئیه نسبت به‌ماه قبل همچنان دست فدرال‌رزرو را در جهت تشدید سیاست‌های انقباضی این کشور بازتر از گذشته کرده است. پیش‌بینی می‌شود که افزایش نرخ بهره نسبت به گذشته در نشست آتی فدرال‌رزرو به‌طور مجدد مورد ارزیابی فعالان بازار‌‌‌‌‌‌های جهانی قرار خواهد گرفت. به‌رغم تشدید انتظارات پیرامون افت مجدد قیمت کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در معاملات جهانی اما در روز شنبه برخی از شرکت‌های دلاری بورس تهران با اقبال از سوی سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران همراه بودند.

درخصوص چرایی این موضوع نیز عده‌‌‌‌‌‌ای از تحلیلگران معتقدند، هر چند برخی از کالاهای اساسی در وضعیت کاهشی قرار گرفته‌‌‌‌‌‌اند اما برآیند معاملات بورس کشور از ارزنده‌بودن قیمت سهام شرکت‌های وابسطه داخلی حکایت دارد. سرمایه‌‌‌‌‌‌گذارانی که به‌رغم افت ارزش کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها همچنان باعث تعدیل مثبت نرخ سهام بر روی تابلوی معاملات می‌شوند، در حقیقت وضعیت بنیادی مطلوب شرکت‌ها را در نظر دارند. از سویی این قشر از معامله‌‌‌‌‌‌گران بر این باورند که کالایی‌‌‌‌‌‌های بورس تهران در صورت تداوم افت جهانی تا سطوحی کمتر از محدوده فعلی هم ‌‌‌‌‌‌می‌توانند ارزنده‌بودن قیمت سهام دلاری داخلی را توجیه کند؛ چرا‌‌‌‌‌‌که قیمت‌ها در این مدت در برخی از نمادها کاهشی بوده و این امر می‌تواند رویدادهای بازارهای جهانی را از دید این گروه از معامله‌گران در داخل تعدیل کند.

از دریچه آمار: در معاملات ۱۵ مرداد‌ماه ۱۴۰۱ صنعت پالایشی عملکرد مطلوبی نداشت و شرکت‌های لیدر این گروه غالبا با افت قیمت مواجه شدند. به‌نظر می‌رسد افت قیمت نفت در بازار‌‌‌‌‌‌های جهانی را می‌توان یکی از دلایل مهم در ریزش قیمت سهام این قبیل از شرکت‌ها دانست. به باور عرضه‌‌‌‌‌‌کنندگان سهام در گروه پالایشی، نفت برای مدتی در محدوده کمتر از ۱۰۰ دلار نوسان خواهد داشت که این مورد یقینا در فعالیت شرکت‌های مربوط به‌خصوص در حوزه کرک‌اسپرد پالایشی‌‌‌‌‌‌ها اثر‌‌‌‌‌‌گذار است.