افزایش قیمت 63 درصد بازار سهام /کاهش ارزش معاملات

در معاملات روز چهارشنبه، چهارم اسفند ۱۴۰۰، شاخص کل بورس تهران با افزایش ۳ هزار و ۴۶۱ واحدی نسبت به روز سه‌شنبه به رقم یک میلیون و ۲۸۸ هزار و ۳۳۷ واحد رسید. 

شاخص هم وزن بورس نیز با رشد هزار و ۶۵۷ واحدی در سطح ۳۳۰ هزار و ۳۱۷ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۶۰ واحد بالا آمد و در سطح ۱۷ هزار و ۵۸۹ واحد قرار گرفت. 

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، ۳۰۹ نماد رشد قیمت داشتند که ۲۱۷ نماد بورسی و ۹۲ نماد فرابورسی بودند. همچنین ۱۵۵ نماد کاهش قیمت داشتند که ۱۰۵ نماد بورسی و ۵۰ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۶۳ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۳۲ درصد بازار افت قیمت داشتند.

نمادهای مؤثر بر شاخص‌ها

در روز چهارشنبه قیمت سهام اغلب نمادهای خودرویی افزایش یافت. در سوی دیگر بازار،  اغلب نمادهای پالایشی افت قیمت داشتند و گروه‌‌ «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» قرمززترین گروه‌‌‌ بازار بود. 

امروز نمادهای «نوری»، «رمپنا» و «وبملت» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشتند و «فخوز»، «پارسان» و «تاپیکو» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای «زاگرس»، «شگویا» و «فزر» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «اتکای»، «کزغال» و «شرانل» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و وبملت و خساپا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فزر، تجلی و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

کاهش ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۰ هزار و ۹۲۲ میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۴ هزار و ۲۰۱ میلیارد تومان بود که ۳۸ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز افت کرد و با کاهش ۱۰ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۳ هزار و ۱۷۹ میلیارد تومان رسید که ۲۹ درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد. 

متن کامل این گزارش را با تیتر «ریتم تکراری بورس /پالایشی ها قرمزترین نماد شدند» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.