افت قیمت 71 درصد نمادهای بازار سهام/کاهش ارزش معاملات

در معاملات روز یکشنبه، ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، شاخص کل بورس تهران با کاهش ۸ هزار و ۳۸ واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و ۲۷۶ هزار و ۲۳ واحد رسید. 

شاخص هم وزن بورس نیز با افت هزار و ۴۲۳ واحدی در سطح ۳۲۴ هزار و ۸۶۶ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۷۴ واحد پائین آمد و در سطح ۱۷ هزار و ۴۹۳ واحد قرار گرفت. 

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، ۱۲۱ نماد رشد قیمت داشتند که ۸۶ نماد بورسی و ۳۵ نماد فرابورسی بودند. همچنین ۳۵۳ نماد کاهش قیمت داشتند که ۲۴۹ نماد بورسی و ۱۰۴ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۲۴ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۷۱ درصد بازار افت قیمت داشتند.

نمادهای مؤثر بر شاخص‌های بازار سهام

امروز نمادهای «میدکو»، «نوری» و «فملی» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند و «فارس»، «وسکرمان» و «کویر» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای «بپاس»، «زاگرس» و «آریا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «فزر»، «توسن» و «وهور» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس سپید صدرنشین است و خودرو و فملی در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فزر، تجلی و توسن پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

کاهش ارزش معاملات

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با افت ۳۲ درصدی به رقم ۴ هزار و ۸۸۱ میلیارد تومان کاهش یافت که کمترین رقم در بهمن ماه است. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۷۱۴ میلیارد تومان بود که ۱۵ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز افت کرد و با کاهش ۲۵ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۲ هزار و ۵۹۲ میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در سه هفته اخیر است.

امروز ارزش معاملات خرد ۵۳ درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد. 

متن کامل این گزارش را با تیتر «کاهش شدید ارزش معاملات بورس»‌ در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.