مهارت‏‌ورزی در محیط کار واقعی

علیرضا مقیدی، مدیر پروژه آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان که در نشست شورای راهبری پروژه آموزش دوگانه شغلی دو کشور صحبت می‌کرد، گفت: در فاز اول این طرح، تلاش ما متمرکز بر معرفی پروژه با ایجاد شوراهای راهبری در استان‌های پایلوت، شبکه‌سازی، اطلاع‌رسانی و ایجاد زیرساخت‌‌ها بوده است تا در نهایت در فاز دوم کار اجرایی و آموزش‌های دوگانه اجرا شود که در اکثر استان‌های پایلوت این آموزش‌ها به صورت فعال درحال انجام است.

مقیدی با انتقاد از همکاری تعداد محدودی از شرکت‌‌ها برای اجرای طرح آموزش دوگانه در خراسان رضوی گفت: با اجرای این طرح، مشکلات بیمه‌ای کارآموزان تا حد زیادی مرتفع شده است. همچنین‌ با همکاری سازمان آموزش فنی وحرفه‌‌ای کشور، سامانه‌هایی در این ارتباط راه‌‌اندازی شده است که اعلام نیاز آموزشی از سوی شرکت‌‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در سامانه صورت گیرد و از سوی مراکز فنی و حرفه‌ای به آنان مشاوره داده شود. همچنین در ارتباط با آموزش در محیط کار واقعی، کارآموزان می‌توانند خود را در سامانه معرفی کنند، سازمان فنی و حرفه‌ای نیز می‌تواند کارآموزان خود را به شرکت‌‌ها معرفی کند یا اینکه به کارآموزان شرکت‌‌ها آموزش دهد.

مقیدی در ادامه گفت: با وجود قدمت فراوان این طرح در آلمان، مرکزی وجود دارد که درباره آموزش‌های فنی و حرفه‌‌ای تحقیقات لازم را انجام می‌دهد و به نیازسنجی بخش صنعت می‌پردازد و به صورت طرح به دولت معرفی می‌کند تا دولت آن را به مرحله اجرا درآورد. اتاق‌‌های بازرگانی هم نقش مهمی در این زمینه دارند و مشاوره‌هایی به شرکت‌‌ها می‌دهند و بر امتحانات دوره نظارت می‌کنند.

مقیدی تربیت استادکارها برای آموزش مهارت‌آموزان را امری ضروری دانست و افزود: در اداره آموزش فنی‌وحرفه‌‌ای دوره‌های آزمون‌‌گری برای استادکاران وجود دارد که می‌توان با شرکت در این دوره‌ها مدرک آزمون‌‌گری اخذ کرد و از این آزمون‌گران می‌توان برای برگزاری امتحانات تخصصی کارآموزان در بنگاه‌های اقتصادی استفاده کرد.

مدیر پروژه آموزش دوگانه ایران و آلمان با بیان اینکه بنگاه‌های اقتصادی باید بدانند که جذب نیروی بدون مدرک در صورت وقوع اتفاق، مشکلات حقوقی بسیاری به دنبال دارد، گفت: هدف این پروژه در واقع کمک به ارتباط بهتر عناصر آموزشی با یکدیگر است و ادامه این روند در واقع به عهده اتاق بازرگانی و شرکت‌‌ها است که باید به عنوان بخش خصوصی برای تامین نیروی انسانی این طرح را پیگیری و مدیریت کنند.

شناسایی ۵۰۰ کارآموز در ۱۸ ماه

پیام رشیدی، مدیر مرکز آموزش و پژوهش اتاق مشهد هم با بیان اینکه هدف از اجرای طرح آموزش دوگانه از سوی اتاق بازرگانی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌‌ای، رفع چالش‌‌های مرتبط با تامین نیروی ماهر و متخصص بنگاه‌های اقتصادی و معضل بیکاری ساختاری بوده است، گفت: از ۵ سال پیش درباره چگونگی اجرای این طرح و جذب کارآموز، اطلاع‌رسانی آغاز شده تا کارفرمایان و کارجویان درخواست خود را اعلام کنند و با توجه به ایجاد وب‌سایت مرتبط با همین موضوع، در یک‌‌ سال و نیم گذشته ۵۰۰ نفر کارآموز شناسایی شدند و بیش از ۱۱ بنگاه اقتصادی برای همکاری با این پروژه اعلام آمادگی کردند.

رشیدی بر ایجاد جذابیت برای فعالیت در بنگاه‌های اقتصادی تاکید کرد و افزود: با توجه به مزایا و منافعی که تربیت نیروی ماهر برای بنگاه‌های اقتصادی خواهد داشت، سرمایه‌گذاری روی نیروی کار و پرداخت هزینه‌های بیشتر برای کارآموزان و آموزش دوگانه کاملا توجیه‌پذیر است. وی درباره اطلاع‌رسانی و معرفی طرح آموزش دوگانه به بنگاه‌های اقتصادی اظهار کرد: در جلسه‌‌ای که با حضور نمایندگان بنگاه‌های اقتصادی برگزار شد، مزایای طرح بازگو و به حاضران مجوز مهارت کارآموزی در محیط کار واقعی اعطا شد‌؛ اما به نظر می‌‌رسد با توجه به درگیری‌‌های کاری فراوان در این بنگاه‌ها، مدیران فرصتی برای پیگیری این طرح ندارند.

مریم مشایخان، معاون آموزش و برنامه‌‌ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌‌ای خراسان رضوی هم با بیان اینکه در سال گذشته ۲۰۰ نفر از مهارت‌آموزان برای شرکت در طرح آموزش دوگانه ثبت‌‌نام کردند، گفت: علاوه بر ۶ رشته استاندارد آموزشی از جمله برق، الکترونیک و جوشکاری، رشته‌های دیگری هم مانند اپراتور لودر، لیفتراک، تراش قطعات و تامین برق خودرو در طرح آموزش دوگانه شغلی، آموزش داده شده است.

مشایخان با تاکید بر ظرفیت بالای استان در حوزه شرکت‌‌های صنعتی، آمار شرکت‌‌کنندگان در این طرح را اندک و دور از انتظار دانست و افزود: این طرح در واقع مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی است و اداره آموزش فنی و حرفه‌‌ای برای شرکت‌‌های صنعتی که با طرح آموزش دوگانه همکاری داشته باشند، مجوز کارآموزی در محیط کار واقعی صادر می‌کند که به موجب آن، امکان بهره‌‌گیری از بیمه و سوابق بیمه‌‌ای برای مهارت‌آموزان فراهم می‌شود. همچنین برای شرکت‌‌هایی که یک دوره ۱۸ ماهه را برگزار کنند، مجوزهای دارای QRکد صادر می‌شود که اسکن آن از سوی بازرسان تامین اجتماعی، قابل مشاهده است.

مشایخان با بیان اینکه اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای برای ارائه ۳۰ تا ۵۰ درصد این آموزش‌ها و همچنین اعزام مدرس به محل شرکت‌‌ها آمادگی دارد، گفت: این فرصت خوبی برای شرکت‌‌هایی است که در رشته‌های مختلف نیاز به نیروی کار دارند. آنها می‌توانند در پایان این دوره ۱۸ ماهه بر اساس قانون کار با مهارت‌آموز همکاری داشته باشند و همچنین فرصت خوبی برای کارآموزانی است که تمایل به آموزش در محیط واقعی کار دارند.

ضرورت آموزش به عنوان یک الزام در استخدام

عباس‌‌زاده، معاون راهبردی و عضو هیات‌مدیره شرکت نیان الکتریک با اشاره به عدم استقبال بنگاه‌های اقتصادی از طرح آموزش دوگانه گفت: این موضوع از چند بُعد قابل بررسی است که یکی از این ابعاد، مربوط به بازار کار است. اکنون فعالیت در حوزه‌های صنعتی جذابیت خود را برای کارجویان نسل جدید به نوعی از دست داده است.

این فعال صنعتی بخش خصوصی اظهار کرد: لازم است آموزش و اجرای طرح‌‌ آموزش دوگانه شغلی و همچنین اخذ مدرک به عنوان یکی از الزامات به کارگیری نیروها در واحدهای صنعتی در دستورکار قرارگیرد. همچنین‌ باید سختگیری‌‌هایی در آموزش‌ها و اخذ مدرک صورت گیرد تا نتیجه خروجی دوره‌ها، پرورش افراد حرفه‌‌ای‌‌تری برای حضور در محیط کار باشد.

فیضی، نماینده واحد تولیدی سیم و کابل خراسان الکتریک هم با انتقاد از اطلاع‌رسانی این طرح به جویندگان کار گفت: اکنون جذب نیروی کار خوب و متخصص برای حوزه‌های صنعتی با توجه به میزان حقوق‌‌ و سختی‌‌کار فیزیکی در کارخانه‌ها، چالش بزرگی محسوب می‌شود و به همین دلیل، افراد آموزش‌دیده را باید به سرعت جذب کرد.

صادق نوری، نماینده شرکت هوشمند تسلا هم در ادامه با بیان اینکه در این سال‌ها ۱۲ نفر از نیروهای آموزش‌دیده را جذب کردیم و دو نفر از این شرکت نیز در آلمان و هلند مشغول به فعالیت هستند، از اجرای طرح آموزش دوگانه تقدیر کرد.

علی‌اصغر سعیدی‌نسب، مسوول آموزش اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی با انتقاد از مدیران کارخانه‌ها برای ملزم نکردن گذراندن دوره‌های آموزشی فنی‌‌وحرفه‌ای برای جذب نیروها در واحدهای صنعتی گفت: الزام به اخذ مدرک فنی و حرفه‌‌ای برای اشتغال در واحدهای صنعتی در قانون آمده است؛ در واقع، کارخانه‌ها باید افراد دارای مدرک را به کار گیرند؛ اما سوال اینجاست که کدام کارخانه این الزام را رعایت می‌کند؟

سعیدی‌نسب اطلاع‌رسانی درباره طرح آموزش دوگانه را ناکافی خواند و افزود: ما در جلسات کانون کاریابی استان، این طرح را معرفی کردیم؛ اما متاسفانه مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. اقداماتی همچون نصب بیلبوردهایی در سطح شهر و مراکز فنی وحرفه‌‌ای در این خصوص و نیز چاپ بروشور، می‌تواند در معرفی هر چه بیشتر طرح به ما کمک کند.

حسین نیکخو، مربی مرکز برق و الکترونیک اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی هم در این باره معتقد است: ما به عنوان یک سازمان دولتی در حوزه تبلیغات برای طرح آموزش دوگانه و جذب افراد، محدودیت‌‌هایی داریم؛ اما بنگاه‌های اقتصادی با ویژگی‌‌های خاص خود می‌توانند در این زمینه فعالیت خوبی داشته باشند. پیشنهاد من این است که معرفی این طرح به بنگاه‌های اقتصادی واگذار شود و در شهرک‌‌های صنعتی تبلیغاتی صورت گیرد.

27-02