استارت‌آپ پاکستانی،  چگونه صنعت FMCG را متحول می‌کند

دکتر عمر سیف،  بنیان‌گذار و مدیرعامل aiSight،  این استارت‌آپ را برای حل مشکلات سلامت در کشورهای در حال توسعه تاسیس کرد. در این کشورها داده‌‌‌های اولیه در مورد نحوه کار و زندگی و همچنین دسترسی به درمان و بهداشت کم است و در نتیجه برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های زودهنگام را دشوار می‌کند. سیف که مدرک PhD علوم کامپیوتر را در سال ۲۰۰۱ از دانشگاه کمبریج گرفته و سال‌ها در موسسه تکنولوژی ماساچوست تدریس کرده،  متوجه شد که با کنترل تصاویر ماهواره‌‌‌ای و ترکیب آن با ابزارهای تحلیلی پیچیده،  می‌توان مراکز جمعیتی را با جزئیات بیشتری شناسایی کرد و در نتیجه شیوع گسترده بیماری‌‌‌ها را قبل از آنکه دیر شود،  پیش‌بینی کرد. این کار به پیشرفت‌‌‌های قابل‌توجهی در برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های بهداشتی در کشورهایی مثل پاکستان - زادگاه خود سیف - منجر شد. مقامات توانستند با استفاده از خروجی این سیستم،  در کنترل بیماری‌‌‌ها نتایج بسیار مثبتی به دست آورند. در ضمن،  aiSight از تکنولوژی خود برای کمک به مشتریان تجاری هم استفاده می‌کند و در نتیجه به حل مشکلاتی که کسب و کارهای مربوط به کالاهای مصرفی در مورد داده با آن مواجهند،  کمک می‌شود.

سیف در این باره می‌‌‌گوید: ‌‌‌«این کسب و کارها وقتی کارشان را در خیلی از بازارهای نوظهور شروع می‌کنند،  داده زیادی برای ادامه کار در اختیار ندارند و بنابراین،  به داده‌‌‌های ماهانه‌‌‌ای که محققان میدانی جمع‌‌‌آوری کرده‌‌‌اند،  وابسته می‌‌‌شوند که البته این داده‌‌‌ها هم معمولا گسسته و قدیمی هستند.» او اضافه می‌کند که خیلی از کسب‌وکارها وقتی متوجه می‌‌‌شوند به خاطر عدم‌دسترسی به داده‌‌‌های کافی،  یک پتانسیل رشد قابل‌توجه را به سادگی از دست می‌دهند،  از بازاری که فعالیت می‌کردند،  بیرون می‌‌‌آیند. سیف معتقد است تکنولوژی aiSight می‌تواند راه‌حلی برای آنها باشد. این تکنولوژی با تصاویر ماهواره‌‌‌ای کار می‌کند تا داده‌‌‌هایی با جزئیات در مورد تعداد خانه‌‌‌ها،  فروشگاه‌‌‌ها و دیگر ساختمان‌‌‌ها در یک منطقه خاص را در اختیار افراد بگذارد. همچنین داده‌‌‌های شرکت،  امکان پیش‌بینی اینکه چند نفر در این مناطق زندگی و کار می‌کنند و پروفایل جمعیت‌‌‌شناختی آنها چگونه است را با دقت بسیار بالا فراهم می‌کنند. وقتی یک شرکت بزرگ کالاهای مصرفی می‌‌‌خواهد داده‌‌‌های یک موقعیت مکانی خاص را به دست آورد -مثلا فروشگاه‌‌‌هایی که با آنها کار می‌کند و محصولاتی که عرضه می‌کند- موتور تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده aiSight می‌تواند اطلاعات پیچیده‌‌‌ای را که کسب و کارها در اقتصادهای پیشرفته‌‌‌تر به آن وابسته هستند،  در اختیارشان قرار دهد.

هدف این است که‌میلیون‌‌‌ها محصول در همه فروشگاه‌‌‌های یک کشور ردیابی شوند تا پیشنهادهای آنی برای کسب و کارهای مصرفی ارائه شوند. به محض اینکه تکنولوژی aiSight فرصتی را برای افزایش درآمد کسب و کاری شناسایی کند - از طریق توسعه توزیع،  بهبود اهداف فروش،  بهینه‌‌‌سازی تبلیغات تجاری،  به حداقل رساندن فروشگاه‌‌‌هایی که کمبود موجودی دارند یا اصلاح دسته‌‌‌بندی‌‌‌ محصولات - به آن کسب و کار اطلاع می‌دهد تا هر چه زودتر واکنش نشان دهد. سیف در توضیح می‌‌‌گوید:  aiSight  «را کاملا مثل یک مرکز کنترل و فرماندهی اتوماتیک در نظر بگیرید که با استفاده از تصاویر ماهواره‌‌‌ای برای محله‌‌‌ای،  پروفایل‌‌‌های جمعیتی و اجتماعی-اقتصادی تولید می‌کند. این تکنولوژی به طور مداوم همه فروشگاه‌‌‌ها،  محصولات،  کانال‌‌‌ها،  توزیع‌‌‌کننده‌‌‌ها،  برندها،  پروفایل فروشگاه‌‌‌داران و تبلیغات تجاری را پایش می‌کند و به محض اینکه فرصتی را برای بهینه‌‌‌سازی فروش،  تجارت یا کارکردهای بازاریابی شناسایی کند که درآمد را زیاد می‌کنند،  اطلاع‌‌‌رسانی‌‌‌های قابل اجرا انجام می‌دهد.»

تعداد کسب و کارهای کالاهای مصرفی چندملیتی و بزرگی که در این استارت‌آپ عضو می‌‌‌شوند،  در حال افزایش است. مشتریان معروفی مثل یونیلیور،  پپسی،  رد بول،  رکیت،  بریتیش امریکن توباکو و فیلیپ موریس،  از جمله آنها هستند که همگی از این تکنولوژی برای مدیریت استراتژی‌‌‌های فروشی که داده‌‌‌محورتر هستند،  در بازارهای در حال توسعه کلیدی استفاده می‌کنند. برای این شرکت‌های بزرگ که خیلی‌‌‌هایشان برای ایجاد رشد در بازارهای سنتی خود در تلاش هستند،  چنین چیزی می‌تواند خیلی تحول‌‌‌آفرین باشد. اقتصادهای نوظهور در حال حاضر ۵۵‌درصد هزینه‌‌‌های مصرفی در دنیا را به خود اختصاص می‌دهند. اما پیش‌بینی شده در ۵سال آینده،  هزینه‌‌‌های مصرفی در این بازارها سه برابر سریع‌‌‌تر از اقتصادهای توسعه‌‌‌یافته رشد کند و مبلغ کل آن به ۶ تریلیون دلار برسد.

توانایی aiSight برای افزایش دسترسی غول‌‌‌های FMCG (کالاهای تندمصرف) به چنین پتانسیلی،  رشد سریع کسب و کارها و همچنین تقاضا برای خدمات آن را در بازارهای بیشتری به دنبال دارد. این شرکت در حال حاضر تحلیل‌‌‌هایی در مورد کشورهای واقع در آسیا و خاورمیانه ارائه می‌کند،  اما همواره در حال افزایش پوشش خود برای کشورهای دیگر است و به‌‌‌ زودی قرار است سراغ آفریقا برود. این کسب و کار در قالب مدل «نرم‌‌‌افزار به عنوان خدمات (SaaS)»کار می‌کند و مبلغ کارمزد اشتراک آن به طیف محصولات و کشورهایی که شرکت می‌‌‌خواهد ردگیری کند،  بستگی دارد. جیسون الیوت،  مشاور کهنه‌‌‌کار تجزیه و تحلیل خرده‌‌‌فروشی،  معتقد است کار aiSight یک فرمول برنده است. او می‌‌‌گوید: «چنین پلت‌فرم‌‌‌هایی می‌توانند شاه‌‌‌کلید درخشش صنعت FMCG باشند؛ صنعتی که هنوز درگیر آمار اسلایدهای ماهانه،  صفحات اکسل و چارت‌‌‌های معمولی تهیه‌‌‌شده توسط تحلیلگران فروش است.»