از چند هفته پیش و پس از آنکه شورای عالی بورس، عرضه خودرو در بورس‌کالا را تصویب کرد و از موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت با آن خبر داد، اعلام شد که ۲۶ مردادماه امسال عرضه خودرو در بورس‌کالا از سر گرفته خواهد شد. این اتفاق پس از آن رخ داد که وزارت صمت با ارسال نامه‌ای به بورس‌کالا خواستار توقف عرضه دو محصول گروه‌بهمن در بورس‌کالا شد. اواخر اردیبهشت امسال قرار بود دو خودرو در بورس‌کالا عرضه شوند، اما وزارت صمت یک‌شب قبل از آن با ارسال نامه‌ای به بورس‌کالا خواستار لغو عرضه شد و بورس نیز فروش را تعلیق کرد. پس از آن، اعلام شد شورای عالی بورس تصمیم نهایی را در مورد عرضه خودرو در بورس‌کالا خواهد گرفت. سرانجام نیز شورای عالی بورس موافقت خود را با عرضه خودرو در بورس‌کالا اعلام کرد و از آن سو عنوان شد که وزارت صمت هم با بورسی‌شدن خودرو موافق است. گفته می‌شود دلیل نرمش صمت نسبت به عرضه خودرو در بورس‌کالا، در نظر گرفتن راهکاری میانه برای حل مساله قیمت‌گذاری است. در حال حاضر، قیمت خودروها به صورت دستوری از سوی ستاد تنظیم بازار تعیین می‌شود و وزارت صمت گویا تمایلی به آزادسازی قیمت ندارد. از همین رو به نظر می‌رسد وزارت صمت عرضه خودرو در بورس‌کالا را به‌عنوان راهکاری میانه برای اصلاح شیوه قیمت‌گذاری در نظر گرفته و موافقت نسبی خود را با آن اعلام کرده است. البته این در حالی است که ظاهرا وزارت صمت هنوز تمایلی به عرضه صد درصدی خودروهای داخلی در بورس‌کالا ندارد و می‌خواهد کماکان اختیار قیمت‌گذاری و عرضه بخشی از محصولات خودروسازان را در اختیار داشته باشد.

هر چه هست، فردا در صورتی که وزارت صمت باز هم مانع نشود، در مجموع ۱۵ مدل خودرو متعلق به گروه‌های مختلف خودروسازی در بورس‌کالا عرضه خواهد شد. تا دو روز پیش، عرضه هفت مدل خودرو در بورس‌کالا قطعی شده بود، اما «هیات پذیرش» با بورسی شدن هشت‌مدل دیگر نیز موافقت کرد.

در جلسه هیات پذیرش بورس‌کالای ایران، خودروهای هایما در دو مدل S۷ و S۵ از گروه ایران‌خودرو، لاماری ایما از گروه آرین‌پارس‌موتور، دایون y۵ از گروه خودروسازی ایلیا، وانت دوکابین کاپرا از گروه بهمن‌موتور، کامیونت ۶تن فاو تایگر (Tiger V) و کشنده تک‌محور CA۴۱۸۰ از گروه سیباموتور و کامیون امپاور از گروه بهمن دیزل، هشت‌محصول خودرویی جدید هستند که در بورس کالای ایران پذیرش شده‌اند. پیش‌تر بورس‌کالای ایران در اطلاعیه‌های جداگانه از پذیرش سه‌محصول شرکت کرمان‌موتور (خودروهای سواری J۴-JAC، JAC-S۵ و وانت KMC-T۸)، سه محصول شرکت بهمن‌موتور (وانت کارا تک‌کابین و دوکابین، فیدلیتی و دیگنیتی) و یک محصول گروه سایپا (شاهین) خبر داده بود.