مرکز ارتباطات گروه خودروسازی سایپا بعد از ابلاغ مصوبه «کمیته خودرو وزارت صمت» مبنی بر ساماندهی فروش و اجرای طرح فروش فوق‌العاده، از برخی از خریداران و نمایشگاه‌داران خودرو، به صورت تصادفی نظرسنجی به عمل آورد و نظر آنان درباره قوانین جدید خرید خودرو را جویا شد.

نتیجه این نظرسنجی و پایش میدانی، تائید شیوه جدید و تمهیدات اندیشیده شده طرح فروش فوق‌العاده به میزان ۶۴ درصد از جامعه آماری بود.

پرسش مرکز ارتباطات و امور بین الملل گروه خودروسازی این بود که آیا طرح فروش فوق العاده خودرو می‌تواند در کنترل بازار و رساندن خودرو به مصرف‌کننده اصلی موثر باشد؟

پاسخ ها در سه بخش «بله»، «خیر» و «پس از اجرا» پیش‌بینی شده بود که براساس نظرسنجی، بیش از ۶۴ درصد گزینه «بله» را انتخاب کرده و اظهار داشتند که ورود دولت به بازار خودرو و ساماندهی فروش خودرو الزامی بوده است.

 حدود ۱۶درصد از شرکت کنندگان در این پایش با مصوبه ستاد تنظیم بازار موافق نبودند و اعتقاد داشتند که این طرح نمی‌تواند منجر به ساماندهی بازار و پیش فروش شرکت های خودروساز شود.

۲۰درصد از جامعه آماری نیز با این طرح موافق بودند اما میزان اثرگذاری را منوط به اجرای صحیح آن دانستند.

با این تفاسیر ۶۴ درصد از جامعه آماری با طرح فروش خودرو برای کنترل، ساماندهی بازار خودرو و حذف دلالان موافق بودند، ۲۰درصد نیز نظر نهایی‌شان را منوط به ارزیابی پس از اجرای طرح یاد شده دانستند و ۱۶درصد معتقد بودند که این امر نمی‌تواند منجر به ساماندهی و کنترل بازار باشد.

۸۲ درصد از جامعه آماری این پایش را آقایان و ۱۸ درصد را خانم‌ها تشکیل دادند.

سوال‌شوندگان در این طرح نظرسنجی خریداران خودرو (مردم عادی) و نمایشگاه‌داران خیابان انقلاب بودند.

گفتنی است، در طرح جدید فروش خودرو، متقاضیان پس از ثبت اطلاعات در سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت در قرعه کشی شرکت داده می شوند و خودروهای اختصاص یافته توسط خودروسازان به کسانی که در این قرعه کشی منتخب می‌شوند، تعلق خواهد گرفت.

همچنین برای کاهش واسطه‌گری، محدودیت های درنظر گرفته شده است که در اطلاعیه شماره یک مرکز ارتباطات و امور بین الملل گروه خودروسازی سایپا شرح داده شده است.

BYJDvEIlMqlo

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.