شناخت روغن زیتون خالص از تقلبی

هادی عبدالهی، عضو هیات‌مدیره یک شرکت فعال در حوزه تولید روغن زیتون درباره تشخیص روغن‌های تقلبی به بازار می‌گوید: تشخیص روغن زیتون مانند عسل از روی رنگ و مزه کار سختی است اما تا حدودی از بوی زیتون می‌توان تشخیص داد؛ یعنی یکی از آیتم‌های مهم در بحث زیتون بوی آن است؛ به این معنا که زیتون وقتی تازه باشد طعم تاز‌گی و بوی مشخصی دارد. وی می‌افزاید: البته برای تشخیص خلوص روغن زیتون از روغن تقلبی یکسری آیتم‌های دیگر وجود دارد که به صورت آزمایشگاهی قابل تشخیص است. در واقع استفاده دائم از روغن زیتون به فرد کمک می‌کند تا درباره کیفیت آن به یک تجربه و دانش دست یابد.

برای متعادل‌سازی قیمت‌ها باید باغات زیتون را توسعه داد

عبدالهی درباره گران بودن همیشگی روغن زیتون با وجود داخلی بودن اصلی‌ترین ماده اولیه آن نیز می‌گوید: به هر حال وقتی ارائه ماده اولیه یعنی زیتون در بازار کم باشد ۱۰۰درصد قیمت برای مصرف‌کننده هم بالا می‌رود. بنابراین بالا بودن قیمت به ماده اولیه و تولید برمی‌گردد؛ یعنی اگر وسعت زراعت و درختکاری زیتون را در اکثر شهرهایی که قابلیت کشت دارد، ادامه دهند قیمت زیتون متعادل می‌شود و به تبع‌ آن بر قیمت روغن زیتون نیز اثرگذار خواهد بود. وی همچنین درباره تامین مواد اولیه خاطرنشان می‌کند: مواد اولیه چه وارداتی باشد چه داخلی همیشه کمبود هست و در واقع الان تغییر قیمت ماده اولیه برای تولید چالش‌برانگیز است. اما چون جزو کشورهایی هستیم که مدت‌هاست تحریم هستیم به نظر بنده باید بیشتر روی تولید داخل اتکا کنیم. این فعال حوزه تولید روغن زیتون درباره بازارهای هدف نیز می‌گوید: بیشتر دید ما برای صادرات است اما نخستین اولویت ما برای داخل است که بتوانیم نیاز افراد داخل را تامین کنیم تا به این ترتیب پایه قیمتی ثابتی ایجاد شود.

برای رقابت در بازار روی تبلیغات و طراحی‌های حرفه‌ای تمرکز داریم

عبدالهی در پاسخ به این سوال که با توجه به وجود رقبا در این حوزه، برای داشتن سهم از بازار روی چه فاکتورهایی تاکید دارید، می‌گوید: درباره این محصول در وهله اول مشتری ایرانی غالبا به ظاهر جنس توجه دارد و لذا همان کالا را با تبلیغات و طراحی‌های داخلی خوب ارائه می‌دهیم که می‌تواند رقابت کند. وی ادامه می‌دهد: در واقع برخی از افراد که کالای تولیدی ما را می‌بینند تصورشان بر این است که این کالا خارجی است در صورتی که صفر تا صد کالا از شیشه، سرشیشه، زیتون و ... همه در داخل تولید شده است. عبدالهی می‌افزاید: در واقع ما از این تکنیک استفاده می‌کنیم تا این خودباوری ایجاد شود که مصرف‌کنندگان بدانند می‌توانیم محصولات تماما داخلی تولید کنیم و این خود کمک بزرگی است. به‌ویژه اینکه همیشه کالای خارجی نبوده که بازارهای ما را تامین کرده بلکه گاهی مواقع نیز کالای داخلی بوده اما با نام و ظاهر خارجی فروخته شده است. وی در پایان درباره اصلی‌ترین دغدغه و چالش زیتون‌کاران کشور نیز اظهار می‌کند: شاید یکی از چالش‌های مهم در این حوزه این باشد که کمتر روی محصول زیتون تبلیغ شده است در حالی که وقتی روی تولید و مصرف محصولی تبلیغات گسترده‌تری از سوی سازمان‌ها و نهادهای مربوطه صورت بگیرد رونق آن محصول را هم رقم می‌زند.