همه مسوول حفظ و حراست از زعفران ایران هستیم

وی گفت: اگر ذره ذره خاک خاموش زبان به سخن بگشاید آنگاه رازهای کهن این گوهر ناب و ارزشمند با پیشینه تاریخی و سر به مهر برای همگان بیشتر آشکار می‌شود و هدف شوم مغرضان و متقلبان زعفران را که آگاهانه یا ناآگاهانه دست به تهیه این‌چنین ویدئویی می‌‌زنند‌‌، فاش خواهد کرد که اقدام آنان تخریب یک برند بزرگ است. رئیس شورای ملی زعفران ایران با بیان اینکه هرچند شاهد تقلب‌‌هایی در زعفران متفرقه و زیرزمینی هستیم که عده‌‌ای سود‌جو انجام می‌دهند افزود: اما مطمئن هستیم که مصرف‌کنندگان عزیز نیاز و خرید خود را با انتخاب هوشمندانه  و آگاهی از اصالت محصول و شرکت‌های فرآوری‌کننده و بسته‌بندی‌کننده و از برند‌های معتبر که دارای پروانه ساخت، مهر استاندارد و نشان جغرافیایی ثبت شده جهانی دارند تهیه می‌کنند.  وی با تاکید بر اینکه این زعفران‌‌ها، بهترین نوع زعفران در دنیا است تصریح کرد: نخریدن زعفران‌‌های متفرقه  راهی است که مصرف‌کنندگان می‌توانند برای مبارزه با متقلبان و مغرضان در پیش  گیرند.

صنعت زعفران ایران در دنیا حرف اول را می‌زند

احتشام با اشاره به اینکه صنعت زعفران ایران در دنیا حرف اول را می‌‌زند ادامه داد: واحدهای بزرگی با استانداردهای بین‌المللی در زعفران ساخته شده است که بهترین کیفیت و بسته‌بندی و متنوع‌ترین زعفران و فرآورده‌های آن را به بازارهای داخلی و جهانی صادر می‌کند. وی که خود یکی از متولیان ثبت برند جغرافیایی زعفران قاینات است گفت: برند زعفران قاینات به عنوان یک زعفران اصیل و پرآوازه ایران در سال ۱۳۹۵ ثبت جهانی شده است و دارای کد GI به عنوان ثبت برند جغرافیایی جهانی است. رئیس شورای ملی زعفران ایران بیان کرد: در راستای انتشار این ویدئو اقداماتی انجام شده و از مسوولان امر و دستگاه‌های نظارتی و انتظامی و حقوقی خواسته شده با استفاده‌کنندگان غیرمجاز از این برند بزرگ جغرافیایی به‌شدت برخورد شود. وی افزود: همچنین اقداماتی صورت خواهد پذیرفت که تنها افراد حقیقی و حقوقی مجاز به استفاده از این نام خواهند بود که در حوزه جغرافیایی قاینات واقع شده‌اند و زعفران با کیفیت و ویژ‌گی‌‌های زعفران قاینات فرآوری و بسته‌بندی می‌کنند و برای تمایز و صحت زعفران اصل قاینات نشان جغرافیایی زعفران قاینات به آنها اعطا خواهد شد که روی بسته‌بندی خود درج  کنند تا مصرف‌کنندگان را در انتخاب زعفران اصیل قاینات کمک کند.

زعفران «‌خراسان ایران» و «زعفران قاینات ایران» دو برند جغرافیایی ثبت جهانی است

احتشام گفت: زعفران «خراسان ایران» و «زعفران قاینات ایران» به عنوان دو برند جغرافیایی ثبت جهانی که هدف  آن حراست و حفظ دسترنج کشاورزان زحمتکش زعفران ایران در جهان است و همچنین برند ملی«‌زعفران ایران» به عنوان یک برند جمعی جغرافیایی درداخل ثبت شده و در آینده ثبت جهانی خواهد شد که در شرایط پیش رو باید بیشتر دقت و از این برندها مراقبت شود، زیرا کشورهای زیادی وارد کشت زعفران شده‌اند و ما باید قدمت تاریخی زعفران ایران را پاس بداریم.  رئیس شورای ملی زعفران ایران بیان کرد: بازاریابی همه‌جانبه باید استراتژی توسعه صادرات و مدیریت بازار و بازاریابی زعفران ایران  قرار گیرد. وی اظهارکرد: به همین منظور تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و سازمان‌های نظارتی و کنترل بازار نیز باید بیشتر بازار زعفران ایران را رصد کنند و با متقلبان و مغرضان زعفران‌‌های متفرقه و فاقد مجوزهای قانونی برخورد شدیدتر صورت گیرد.

احتشام گفت: متاسفانه بسیاری از مردم زعفران خالص را نمی‌شناسند که در این مورد انتظار می‌‌رود رسانه ملی بیشتر کمک کند تا برند معتبر خود را معرفی کنند و مصرف‌کنندگان عزیز هم آگاهانه زعفران موردمصرف خود را از مراکز معتبر و برند‌های شناخته شده تهیه کنند. رئیس شورای ملی زعفران ایران افزود: این نوع بسته‌بندی‌‌های زعفران غیرمجاز و فاقد مجوزهای قانونی ملاکی برای اظهارنظر زعفران نیست و خود کاری غیرقانونی است که سوءاستفاده‌کنندگان قصد تخریب زعفران خالص ایرانی را دارند. احتشام اظهار کرد: زعفرانی ملاک ارزیابی است که دارای مجوزهای قانونی باشد که کالای مطلوب قلمداد می‌شود و زعفران‌‌های بسته‌بندی ایران دارای بهترین کیفیت است.