آینده «پخش» به روایت «قاسم‌ایران»

راهکار مقابله با تهدیدها

در همین راستا مدیرعامل شرکت قاسم ایران در رابطه با این تهدیدها و راهکارهای مقابله با آنها معتقد است: ازجمله مهم‌ترین تهدیدهای شرکت‌های پخش کمرنگ شدن اقبال عمومی نسبت به خرید از فروشگاه‌های سنتی یا همان سوپرمارکت‌های محلی است. برای جلوگیری از به خطر افتادن این کسب و کارها حتما برنامه‌ریزی فروش باید حساب شده و دقیق باشد. در فضای تهدیدآمیز پیش رو فقط شرکت‌های پخشی می‌توانند موفق عمل کنند که دارای زیرساخت و لجستیک قدرتمند باشند تا محصول را با قیمتی به دست خرده‌فروش برسانند که بتواند با فروشگاه‌های زنجیره‌ای رقابت کند. در سراسر کشور بی‌توجهی به سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه موضوعات مرتبط با صنعت پخش و نبود تحصیلات آکادمیک در این حوزه، باعث شده تا نقش مهم در این صنعت برعهده تجربه مدیران قدیمی صنعت پخش باشد.

دلایل عقب ماندگی صنعت پخش

حسین یوسف خزرایی درخصوص دلایل عقب ماندگی صنعت پخش در ایران و عدم‌توسعه متناسب با علوم روز دنیا گفت: در کشورهای پیشرفته رشته‌های مرتبط با این حوزه در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود که متاسفانه در کشور ما چنین نبوده و امیدواریم طی سالیان آتی اجرایی شود. اما در بعضی موارد نظیر حوزه نرم‌افزاری جهش‌های خوبی در شرکت‌های پخش انجام شده و اکثر آنها به سیستم‌های پیشرفته نرم‌افزاری مخصوصا ERP مجهز شده‌اند.  وی با اعلام اینکه در شرکت قاسم ایران از گذشته تا به امروز به توسعه و تحقیق و برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت توجه جدی شده است؛ تاکید کرد: تیمIT قاسم ایران متخصص و کارآمد هستند که با تکیه بر مطالعات و پژوهش‌های درون سازمانی و شناخت چالش‌های روز پیش روی صنعت پخش، اقدام به توسعه سازمانی می‌کنند.

سود ناکافی با وجود سرمایه‌گذاری کلان

خزرایی با بیان اینکه صنعت پخش حدود ۹‌درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده است، این عدد را نشانگر جایگاه تعیین‌کننده صنعت پخش در اقتصاد دانست و افزود: در این بین شرکت‌های پخش جهت انجام وظایف خود به سرمایه‌گذاری کلانی در زمینه خرید یا اجاره انبار تجهیز، تامین خودرو، نیروی انسانی و... نیاز دارند. اما با توجه به هزینه بالای این سرمایه‌گذاری، نرخ کارمزدهای تعیین شده به صورت دستوری، اغلب سنخیتی با هزینه‌های صرف شده ندارد و این باعث می‌شود که صنعت پخش از سود مناسبی برخوردار نباشد. همچنین تعیین کارمزد باعث می‌شود تا شرکت‌های جدیدالورود این حوزه توانایی رقابت نداشته باشند و حذف شوند.

26 (6) copy

صنعت پخش در نگاه دولتی‌ها

وی با ابراز تاسف از اینکه بیشتر دولتمردان از وضعیت و جایگاه صنعت پخش در کشور آگاهی کافی ندارند، افزود: این خود باعث بروز مشکلات عدیده‌ای برای شرکت‌های پخش شده است. البته در چند سال اخیر با همت انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران حرکت‌های خوبی در این زمینه انجام گرفته و تعامل نزدیکی بین شرکت‌های پخش و دولت خصوصا وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی و درمان و آموزش پزشکی ایجاد شده است.

لزوم توجه آینده نگرانه دولت

وی ادامه داد: چنانچه دولت بستر فعالیت شفاف و هوشمند صنعت پخش را با حمایت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های درست و هدفمند فراهم کند، نظام عرضه و تقاضا در کشور ساماندهی خواهد شد و با ساماندهی این مهم از بسیاری از بیماری‌های اقتصاد کشور که مردم با آنها روبه‌رو هستند، پیشگیری می‌شود.  این فعال بخش خصوصی تاکید کرد: چنانچه دولت توجه جدی و آینده نگرانه‌ای به صنعت پخش داشته باشد، نه تنها بسیاری از این چالش‌های مخرب به خودی خود حل می‌شوند، بلکه شاهد بهبود جایگاه بسیاری از شاخص‌‌‌های اقتصادی مانند افزایش تولید، مدیریت تولید، انضباط مالی، کاهش رانت خواری، مقابله با پولشویی در حوزه پخش، بهبود درآمدهای مالیاتی، کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال، رونق و رشد دوباره تمام شرکت‌های فعال در این صنعت و بسیاری اتفاقات خوب خواهیم بود.

اثرات رکود تورمی بر حوزه پخش

خزرایی در عین حال به اثرات رکود تورمی اقتصادی بر عملکرد شرکت‌های پخش اشاره کرد و گفت: به دلیل رکود تورمی اقتصادی، مانند دیگر صنایع و شرکت‌ها لطمات جبران‌ناپذیری به شرکت‌های پخش وارد شده است. از یک طرف به علت افزایش مستمر قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم، فروش مقداری کاهش یافته است. از طرف دیگر کاهش فروش منجر به کاهش تولید و ایجاد رکود شده و این حلقه همچنان ادامه دارد که امید است با تدبیر مسوولان اقتصادی کشور این مشکل رفع شود.  وی درخصوص آینده صنعت پخش گفت: با توجه به دورنمای اقتصادی کشور، پیش‌بینی می‌شود که نقش این صنعت در توزیع یکسان و عادلانه کالا با قیمت مناسب خصوصا در زمینه کالاهای اساسی پررنگ‌تر شود و توزیع کالا فقط به شرکت‌های پخش به عنوان متخصصان این حوزه واگذار شود.

نقش شرکت‌های پخش در کاهش هزینه ها

خزرایی همچنین درباره نقش شرکت‌های پخش در کاهش هزینه‌های مصرف‌کنندگان در دور جدید آزادسازی قیمت‌ها گفت: با توزیع مناسب در سراسر کشور، شرکت‌های پخش قادرند تاثیرات کمبود کالا در سراسر کشور را برطرف کرده و در تمامی سوپرمارکت‌ها یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای کالاها را با قیمت یکسان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند.  

تاثیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر صنعت پخش

خزرایی همچنین درباره تاثیرات فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر بخش توزیع و هزینه‌های پخش در کشور توضیح داد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای توسعه فعالیت‌های خود نیازمند صرف هزینه‌های سنگینی هستند و با توجه به آزادسازی قیمت‌ها فشار مالی مضاعفی بر آنها وارد خواهد شد. بنابراین موفقیت هر چه بیشتر آنها در گرو همکاری هر چه بیشتر با شرکت‌های پخش است. از این رو نوع ارتباط شرکت‌های پخش با فروشگاه‌های زنجیره‌ای ارتباطی برد- برد است و توسعه هر چه بیشتر آنها اثرات منفی بر عملکرد شرکت‌های پخش ندارد. چون یکی از سبدهای فروش شرکت‌های پخش، عرضه کالا به فروشگاه‌های زنجیره‌ای است. در این میان شرکت‌های پخشی که انبار بیشتر و لجستیک قوی‌تری داشته باشند، تامین‌کننده مطمئن‌تری برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای خواهند بود.

جایگاه فروش آنلاین در حوزه پخش و توزیع

وی درباره تاثیر فروش آنلاین بر عملکرد شرکت‌های پخش و توزیع گفت: پس از شیوع بیماری کووید-19 همگام با تمام دنیا شرکت‌های پخش داخلی نیز نسبت به توسعه فروش آنلاین اقدام کردند.   به گفته این فعال بخش خصوصی، شرکت قاسم ایران با راه‌اندازی اپلیکیشن فروش آنلاین روی سایت و گوشی‌های تلفن همراه، نسبت به عرضه کالا به سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها اقدام کرده که خود باعث افزایش سرعت و دقت سفارش‌گذاری و توزیع سریع و به موقع کالا در سراسر کشور شده است. به طوری که در سال 1400 حدود 5‌درصد از فروش شرکت از این طریق صورت پذیرفته و برای امسال هدف‌گذاری 15‌درصدی در نظر گرفته شده است.

میزان نفوذ دیجیتال مارکتینگ

خزرایی همچنین با اشاره به نفوذ دیجیتال مارکتینگ در حوزه پخش و فروش گفت: اکثر شرکت‌های پخش بزرگ نسبت به استفاده از دیجیتال مارکتینگ به عنوان مجموعه فعالیت‌هایی جهت تبلیغ محصولات و خدمات خود از طریق ابزار دیجیتالی اقدام می‌کنند. شرکت قاسم ایران نیز از طریق تبلیغات اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی و اقداماتی از این قبیل نسبت به معرفی خدمات خود به تامین‌کنندگان کالا، مغازه‌داران و سوپر مارکت‌ها اقدام می‌کند.

برنامه‌های توسعه‌ای

مدیرعامل شرکت قاسم ایران درباره برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت در آینده نزدیک اعلام کرد: توسعه بیشتر فروش دیجیتال و افزایش لاین‌های تخصصی فروش کالا، در فهرست برنامه‌های کوتاه‌مدت شرکت قاسم ایران قرار دارد که امیدواریم طی سال‌جاری به بهره‌برداری برسد.

قاسم ایران؛ بزرگ‌ترین شرکت پخش مویرگی

شرکت قاسم ایران در دهه 30 تحت عنوان شرکت خوراک (سهامی خاص) توسط خسروشاهی‌ها جهت امور بازرگانی و واردات و توزیع شیرکودک، شکلات، دارو و... تاسیس شد. در سال‌های بعد با تاسیس شرکت صنعتی پارس مینو و خرمدره توسط صاحبان شرکت خوراک، این شرکت به توزیع محصولات مینو نیز پرداخت.  در سال 1362 شرکت قاسم ایران متعلق به سازمان صنایع ملی به ثبت رسید و در سال 1363 فعالیت و پرسنل شرکت خوراک به شرکت قاسم ایران انتقال یافت.

در سال 1373 مجموعه مینو توسط شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان خریداری شد.  در حال حاضر شرکت قاسم ایران به عنوان بزرگ‌ترین شرکت پخش مویرگی، علاوه بر فروش و توزیع انحصاری محصولات گروه مینو، محصولات تولیدی بسیاری از شرکت‌های معتبر و خوشنام در حوزه کالاهای غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی را در بیش 120‌هزار فروشگاه در سراسر کشور توزیع می‌کند. این شرکت با بیش از 65 سال فعالیت مستمر در صنعت پخش کشور در اعتبار بخشیدن و شکل‌گیری بسیاری از برندهای مطرح صنایع غذایی ایران نقش انکارناپذیری دارد.

پخش کالا تا روستاها و نقاط دورافتاده

شرکت قاسم ایران با داشتن نزدیک به 2‌هزار نفر پرسنل متخصص، بیش از340‌هزار مترمربع انبار در سراسر کشور و در اختیار داشتن حدود 2‌هزار دستگاه خودروی سبک، نیمه سبک و سنگین به توزیع کالا در حوزه‌های غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی در سراسر کشور و حتی نقاط دورافتاده می‌پردازد. شاید رمز این موفقیت بزرگ که حتی در روستاها ساقه طلایی، پفک نمکی و دیگر محصولات به بقالی‌ها عرضه می‌شود، به برکت شبکه گسترده پخش قاسم ایران است.

150‌هزار مشتری فعال

در حال حاضر حدود 150‌هزار مشتری فعال در سراسر کشور از خدمات شرکت قاسم ایران بهره‌مند هستند. بیش از 4‌هزار قلم کالا در زمینه‌های غذایی، دارویی، بهداشتی و لوازم پزشکی توسط این شرکت در سراسر کشور و با یک قیمت واحد  توزیع می‌شود.

26 (2) copy