شرکت بورس انرژی ایران

روز گذشته محتوای یک مصوبه رسمی از هیات وزیران درباره مشترکان برق صنعتی را برای سهامداران خود فاش کرد. در این مصوبه مشترکان صنعتی‌ای که مصرف آنها بالای ۵ مگاوات است، مکلف شده‌اند برق خود از طریق بورس انرژی ایران خریداری کنند. برای شرکت بورس انرژی این یک خبر «خوب» محسوب می‌شود، اما با این حال پیوست تفسیری همراه این اطلاعیه با نظر تقریبا خنثایی به استقبال این خبر رفته است. گفته شده با توجه به افشای اطلاعات صورت‌های مالی حسابرسی نشده و گزارش تفسیری مدیریت برای دوره مالی منتهی به پایان شهریور امسال در سامانه کدال و ارائه برآورد درآمدهای عملیاتی سال ۱۳۹۹ این شرکت و همچنین سهم پایین کارمزد معاملات برق در درآمدهای عملیاتی، به نظر می‌رسد مصوبه مذکور منجر به تغییر با اهمیتی در برآورد مجموع درآمدهای عملیاتی سال جاری شرکت بورس انرژی ایران نخواهد شد. به هرروی قرار است ضوابط اجرایی مصوبه یادشده توسط وزارت نیرو و با همکاری شرکت بورس انرژی ایران ظرف ۶ ماه تدوین و ابلاغ شود. بنابراین گفته شده که با توجه به اینکه ضوابط اجرایی مصوبه مذکور تدوین و ابلاغ نشده است، ارائه اطلاعات درخصوص آثار و تبعات آن در حال حاضر امکان‌پذیر نیست.

شرکت سرمایه‌گذاری مسکن الوند

در اطلاعیه‌ای خبر از دریافت پروانه ساختمانی مالکیتی ۲۵۷ واحدی پروژه «سرو» واقع در کوی الهیه اراک که در تاریخ بیستم مهرماه ۱۳۹۹ دریافت شده، داده است. نکته مهم در این اطلاعیه این است که گفته شده آثار و تبعات سود و زیانی این پروژه در سال مالی جاری منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ نخواهد بود و در سنوات آتی به تدریج به وقوع خواهد پیوست. البته این موضوع برای بازار سهام که تعیین قیمتی آن رو به آینده دارد، اهمیت بسیار دارد.

شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران «شیران»

این شرکت « طرح نوسازی و توسعه LAB به روش کاتالیست مایع» آمار داده است. آنطور که در نامه این شرکت به اداره نظارت بر ناشران گروه شیمیایی و غذایی سازمان بورس ذکر شده است، طرح توسعه دوم تولید LAB به روش کاتالیست جامد که در سال‌های گذشته در جریان بوده ماه‌هاست به علت تحریم‌های اقتصادی متوقف شده، اما با این حال شرکت مذکور تصمیم گرفته با استفاده از تکنولوژی و دانش موجود داخلی یک خط تولیدی جدید به روش کاتالیست مایع راه‌اندازی کند. گفته شده که این طرح علاوه بر نوسازی خط فعلی تولید LAB، ظرفیت تولید به میزان یکصد هزار تن در سال را افزایش خواهد داد. مضاف اینکه در این طرح تمهیدات لازم از نظر اختصاص فضای فیزیکی مناسب برای طرح توسعه معطل مانده کاتالیست جامد هم اندیشیده شده تا بعد از رفع تحریم‌ها از آن استفاده شود. موضوع مهم این اطلاعیه برای سهامداران این است که مدت زمان برنامه‌ریزی شده برای اجرای کامل این طرح ۱۸ تا ۲۴ ماه درنظر گرفته شده و قرار است کار اجرایی آن از ابتدای آبان آغاز شود. سرمایه‌گذاری اولیه مورد نیاز این طرح حدود ۲/ ۲ هزار میلیارد تومان برآورد شده که قرار است از محل منابع داخلی شرکت تامین شود.

شرکت آلومتک

این شرکت از قرارداد فروش هادی «مارتین» به ارزش ۲/ ۵ میلیارد تومان خبر داده است. طی این قرارداد شرکت توسعه پست‌های فشار قوی پارسیان جهت پروژه‌ای موسوم به خط شاهماران به میزان ۱۰۹ هزار کیلو هادی مارتین از شرکت آلومتک خریداری می‌کند. مارتین نوعی هادی است که از حدود ۷۳ درصد آلومینیوم و ۲۶ درصد فولاد تشکیل می‌شود، از همین رو مبلغ قرارداد بر اساس قیمت واحد پایه آلومینیوم ۴۵ هزار تومان و مغزی فولادی ۳۰ هزار تومان محاسبه شده است. مقیاس اثرات مالی این رویداد نسبت به کل دارایی‌ها و کل درآمد فروش شرکت یادشده در سال مالی قبل به ترتیب ۷۸/ ۴ و ۴۸/ ۵ درصد محاسبه شده است.

شرکت لیزینگ ایران

این شرکت نیز  از گروه شرکت‌هایی است که روز گذشته افشای اطلاعات داشت. این افشا مربوط به فروش ۹ دستگاه خودروی سواری ولوو در تاریخ۵ مهر و از طریق مزایده بوده است. البته این اطلاعیه قبلا در تاریخ ۶ مهر در کدال منتشر شده بود که مزایده تعداد یک دستگاه خودروی سواری مدل C۷۰ برای سال ۲۰۱۳ و تعداد ۴ دستگاه خودروی سواری مدل XC۶۰ برای سال ۲۰۱۳ و تعداد ۲ دستگاه خودروی سواری مدل V۴۰ برای سال ۲۰۱۳ و تعداد ۲ دستگاه خودروی سواری مدل V۴۰ برای سال ۲۰۱۴ در دستور کار قرار گرفته بود. تاریخ برآوردی برای مشخص شدن نتایج این مزایده ۱۲ مهر عنوان شده بود، با این حال هنوز اطلاعیه‌ای در این زمینه منتشر نشده است.

شرکت صنایع غذایی مینو شرق

این شرکت از تغییر بیش از ۱۰ درصد در نرخ خرید مواد اولیه و خدمات خود خبر داده است. این اقلام مصرفی ۵۸ درصد از کل هزینه‌های مربوط به خریداری مواد اولیه و خدمات شرکت که سال گذشته به میزان ۳/ ۵۶ میلیارد بوده را دربرمی‌گیرد. از همین رو می‌توان گفت این تغییر قیمتی اثر بسیار زیادی بر هزینه تولید شرکت «غمینو» خواهد گذاشت. طبق محاسبات رقم افزایش قیمت این مواد به میزان ۸/ ۵۶ درصد خواهد بود. بنابراین نیمی از هزینه مواد اولیه شرکت به میزان ۵۶ درصد رشد قیمتی داشته است.

شرکت لیزینگ خودرو غدیر

این شرکت هم  شرکتی است که روز گذشته اطلاعات با اهمیت در گروه ب داشت. این اطلاعیه مربوط به برگزاری مزایده عمومی سه باب از املاک مازاد شرکت بود. این مزایده عمومی یکبار در تاریخ ۱۸ تا ۲۱ خرداد برگزار شد که در نهایت به نتیجه نرسید. دلیل این اتفاق متراژ یکی از املاک مورد مزایده بوده که اشتباها بیش از متراژ واقعی درج شده، بنابراین به دلیل رفع هر گونه شک و شبهه در فرآیند برگزاری مزایده نهایتا منتج به تجدید مزایده شد.