پس از استیو

استیو جابز، جانی آیو را «شریک معنوی خود در اپل» می‌‌خواند. این نابغه متولد لندن، دومین فرد قدرتمند در شرکت اپل و نیروی خلاقی بود که روح جابز را تجسم می‌‌بخشید. آیو کسی بود که محصولات مورد استفاده توسط صدها میلیون نفر در جهان را طراحی کرد: آی‌پد، آی‌پاد، مک‌‌بوک ایر، آی‌‌مک جی۳ و آی‌فون. اما مدیرکل طراحی اپل، در غم فقدان یاور نزدیک خود نشست و شاید ابتدا در فرار از این واقعیت بود که خود را غرق در کار طراحی ساختمان‌های جدید اپل و ساعت هوشمند آن کرد. هرچند در ادامه، انگیزه خود را در شرکتی از دست داد که به جای الهام‌‌بخشی و معرفی محصولات منحصربه‌فرد روی حاشیه سود متمرکز شده بود.

از جهات مختلف، کوک نقطه مقابل آیو بود. او که از شهر کوچکی در ایالت آلاباما برخاسته بود، راهش به سمت سطوح بالای شرکت اپل را از سمت عرضه طی کرد. موهبت او، ساختن هیچ محصول جدیدی نبود. در عوض، راه‌های بی‌شماری برای حداکثرسازی حاشیه سود، چلاندن برخی از تامین‌‌کنندگان و متقاعد کردن دیگران به ساخت کارخانه‌هایی به بزرگی یک شهر بود تا به این صورت بتوان افراد بیشتری را به کار گرفت. او انبارداری را زیان‌‌بار دانست. همچنین خوب بلد بود که زیردستانش را با سوالات مخرب، به تقلا بیندازد. مدیرعامل فقید اپل، کوک را به عنوان جانشین خود معرفی کرده بود؛ جانشینی که در دوران رشد درآمدی هنگفت اپل بر آن نظارت می‌کرد و باعث رسیدن ارزش شرکت به ۲ تریلیون دلار شد. کسب‌‌وکاری قدرتمند در چین بنا کرد و به سرعت خود را به عنوان سیاستمداری خبره شناساند که می‌تواند ائتلاف‌‌های جهانی ایجاد کرده و بازارهای سهام جهان را با یک جمله به سمت سقوط آزاد ببرد.

تریپ میکل، نویسنده کتاب پس از استیو به گفت‌وگو با بیش از ۲۰۰ مدیر کنونی و پیشین اپل پرداخته است. او همچنین برای نوشتن کتابی جامع با شخصیت‌های اثرگذار بر این دوره از تاریخ اپل مانند مسوولان دولت ترامپ و فعالان صنعت مد و تجملات مانند آنا وینتور دیدار و مصاحبه کرده است. تحقیقات او نشان می‌دهد که موفقیت شرکت اپل، بهایی سنگین داشته است. اپل روح خلاقیت خود را از دست داد و سال‌ها است که دسته جدیدی از دستگاه‌ها طراحی نکرده است. جدا شدن آیو از اپل در سال ۲۰۱۹، اوج تبدیل اپل از یک شرکت نوآور به شرکتی با تعالی عملیاتی بوده است. البته که بهای آن تبدیل شدن شرکتی است که روح خود را از دست داده است.