افزایش 77درصدی سود خالص پتروشیمی‌ پردیس

 از دیگر موارد قابل توجه در صورت‌های مالی این شرکت می‌توان به افزایش ۴۳۱ درصدی درآمد سرمایه‌گذاری‌های شرکت و درآمد ۵ هزار و ۴۵۴ میلیارد ریالی حاصل از سپرده‌های سرمایه‌گذاری بانکی پتروشیمی ‌پردیس اشاره کرد. در این گزارش با توجه به اطلاعات و صورت‌های مالی منتشرشده در سایت کدال (حسابرسی‌نشده)  به بررسی عملکرد این شرکت در بازه زمانی ۶ ماه منتهی به اسفند ۱۴۰۰  می‌پردازیم.

کاهش تولید پتروشیمی ‌پردیس

پتروشیمی ‌پردیس در بازه ۶ ماه منتهی به اسفند ۱۳۹۹ به میزان یک میلیون و ۱۰ هزار تن آمونیاک تولید کرد و این در حالی است که در دوره مشابه سال ۱۴۰۰، تولید این محصول با کاهش همراه  بوده و به ۹۹۲ هزار و ۹۹۸ تن رسیده است. حجم تولید محصول دیگر این شرکت نیز با کاهش روبه‌رو بوده‌، به گونه‌ای که تولید اوره در بازه زمانی ۶ ماه دوم سال ۱۳۹۹ به میزان یک میلیون  و ۶۱۳ هزار تن بوده که در بازه زمانی مورد گزارش حجم تولید این محصول با کاهشی ۱۳ درصدی همراه  بوده و به یک میلیون و ۳۹۸ هزار تن رسیده است. پتروشیمی ‌پردیس علت کاهش مقدار تولید نسبت به دوره مشابه قبل را  قطع گاز در ماه‌های آذر تا بهمن ۱۴۰۰ اعلام کرده است.

افزایش ۸۲ درصدی درآمد‌ها و ۱۱۷ درصدی هزینه‌های عملیاتی

طبق صورت‌های مالی منتشر شده در سایت کدال، درآمد‌های عملیاتی شرکت پتروشیمی ‌پردیس در بازه زمانی ۶ ماه  منتهی به اسفند  ۱۴۰۰ برابر ۱۶۱ هزار و ۳۷۳ میلیارد ریال بود که نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ ( ۸۸ هزار و ۸۰۶ میلیارد ریال) با افزایشی ۸۲ درصدی همراه بوده است. این افزایش در درآمد‌های عملیاتی در حالی اتفاق افتاده است که حجم فروش شرکت در بازه زمانی مورد گزارش نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ با کاهشی ۱۷ درصدی همراه بوده است و عامل اصلی افزایش در درآمد‌های عملیاتی را می‌توان افزایش نرخ فروش محصولات در سال ۱۴۰۰ عنوان کرد.

در مورد درآمد‌های عملیاتی این شرکت باید اشاره کرد که در نیمسال آغازین ۱۴۰۰ مجموع درآمد‌های این شرکت از فروش داخلی و خارجی خود به میزان ۱۵۳ هزار و ۸۹۱ میلیارد ریال بود. پس از اتمام سال مالی گذشته پتروشیمی ‌پردیس در شهریور ۱۴۰۰، درآمد‌های این شرکت در دوره زمانی سه ماهه پاییز روند صعودی داشته و شرکت توانست با مجموع درآمد‌های حاصل از فروش محصولات خود در ماه‌های مهر ( ۲۳ هزار و ۴۶۹ میلیارد ریال)، آبان (۳۷ هزار و ۲۷۶ میلیارد ریال) و آذر (۴۳ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال) یک روند صعودی فروش را در سه ماه آغازین سال مالی جدید خود ایجاد کند. در نخستین ماه از زمستان سال گذشته، روند درآمدهای حاصل از فروش داخلی و خارجی شرکت با کاهش شدید روبه‌رو شد، به نحوی که مجموع فروش داخلی و خارجی در دی‌ماه سال گذشته درآمدی  ۱۸ هزار و ۲۷۹ میلیارد ریالی برای پتروشیمی ‌پردیس به همراه داشت. پس از دی ماه، فروش شرکت مجددا روندی صعودی داشته و مجموع درآمد‌های حاصل از فروش محصولات این شرکت در بازار‌های داخلی و خارجی در بهمن ( ۲۰ هزار و ۷۱۹ میلیارد ریال) و اسفند (۲۷ هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال) بود.

این شرکت در مورد اهداف و راهبردهای آتی مدیریت در خصوص تولید و فروش محصولات خود در آینده بیان کرده است که با توجه به برنامه افزایش میزان تولید با حداکثر ظرفیت، شرکت درصدد است با تثبیت جایگاه خود در بازارهای قبلی و توسعه بازارهای جدید نظیر آفریقا، آسیای شرقی و چین، برزیل سهم بیشتری از بازارهای جهانی اوره و آمونیاک را نسبت به قبل دریافت کند.

بهای تمام‌شده درآمد‌های عملیاتی پتروشیمی ‌پردیس در بازه زمانی ۶ ماه دوم سال گذشته به میزان ۶۵ هزار و ۴۳۴ میلیارد ریال بود که در مقایسه با دوره مشابه سال ۱۳۹۹ (۳۰ هزار و ۱۲۶ میلیارد ریال) افزایشی ۱۱۷ درصدی را به همراه داشته است. شرکت در مورد برآورد تغییرات عوامل بهای تمام شده بیان کرده است که پیش‌بینی می‌شود با توجه به تغییرات سطح عمومی ‌قیمت‌ها افزایش نسبی در بهای تمام‌شده ایجاد شود. همچنین با توجه به افزایش نسبی قیمت‌های جهانی نفت و گاز، پیش‌بینی می‌شود  در ۶ماه آتی میانگین هزینه خوراک افزایش یابد. انتظار می‌رود  سایر عوامل بهای تمام شده، (مثل هزینه‌های خرید قطعات یدکی، مواد شیمیایی و کاتالیست و...)  در ۹ ماه آتی افزایشی به میزان سطح عمومی ‌قیمت‌ها داشته باشند.

افزایش ۷۱ درصدی سود عملیاتی

در بازه زمانی ۶ماه دوم سال ۱۴۰۰‌، هزینه‌‌هاى فروش، ادارى و عمومى پتروشیمی ‌پردیس ۳ هزار و ۵۷۷ میلیارد ریال بود که نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ به میزان ۵۳ درصد کاهش داشته است.

سایر درآمد‌های عملیاتی این شرکت در بازه زمانی مورد گزارش  با کاهشی ۵۱ درصدی نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ به میزان یک هزار  و ۹۸۲ میلیارد ریال بوده که از محل سود تسعیر ارز حاصل شده است. از سوی دیگر سایر هزینه‌های عملیاتی شرکت با افزایشی ۳۲۷ درصدی نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ به میزان ۵۱۴ میلیارد ریال بوده است.

با توجه به موارد ذکر شده سود عملیاتی پتروشیمی ‌پردیس در بازه زمانی ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۰ و به نوعی ۶ ماه نخست سال مالی جاری این شرکت‌، به میزان ۹۳ هزار و ۸۲۹ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ (۵۴ هزار و ۹۶۱ میلیارد ریال)، افزایشی ۷۱درصدی را نشان می‌دهد.

بیش از ۵ هزار میلیارد ریال درآمد‌های حاصل از سپرده‌های سرمایه‌گذاری بانکی

پیش از پرداختن به درآمد‌های غیرعملیاتی باید اشاره کرد که هزینه‌های مالی پتروشیمی ‌پردیس در بازه زمانی ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۰ به میزان ۴۴۴ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ با افزایشی ۷۸ درصدی همراه بوده است. سایر درآمد‌های غیر‌عملیاتی شرکت (حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها) به میزان ۵ هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال بوده که از محل سود حاصل از سپرده‌های سرمایه‌گذاری بانکی (۸ هزار و ۴۵۴ میلیارد ریال) و سود ناشی از تسعیر وجوه نقد نزد بانک‌ها ( ۱۵ میلیارد ریال) بوده است. باید اشاره کرد که این درآمد‌ها نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ افزایشی ۴۳۱ درصدی داشته است.

سایر درآمدهای غیرعملیاتی (حاصل از اقلام متفرقه)  این شرکت در بازه زمانی مورد گزارش به میزان ۵۹ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته با کاهشی ۴۹ درصدی همراه بوده است.

در نهایت باید اشاره کرد سود خالص پتروشیمی ‌پردیس در ۶ماه دوم سال ۱۴۰۰ به میزان ۹۸ هزار و ۹۱۴ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ (۵۵ هزار و۸۳۳ میلیارد ریال) افزایشی ۷۷درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش نسبت بدهی‌های پتروشیمی ‌پردیس

 در شهریور سال گذشته مجموع بدهی‌های پتروشیمی ‌پردیس به میزان ۳۶ هزار و ۷۰۵  میلیارد ریال بود که شامل ۳۴ هزار و ۶۱ میلیارد ریال بدهی‌های جاری و ۲ هزار و ۶۴۳ میلیارد ریال بدهی‌های غیرجاری بود. جمع دارایی‌های شرکت در این زمان به میزان ۲۰۲ هزار و ۳۱۲ میلیارد ریال بود.

در اسفند سال گذشته مجموع بدهی‌های غیر‌جاری شرکت افزایش اندکی داشته و به ۲ هزار و ۸۳۴ میلیارد ریال رسید، اما جمع بدهی‌های غیرجاری پتروشیمی‌ پارس با افزایش قابل توجه ۲۴۸ درصدی همراه بوده و به ۱۱۸ هزار و ۳۸۲ میلیارد ریال رسید. عامل اصلی این افزایش را می‌توان در پیش‌دریافت‌های این شرکت یافت که از یک هزار و ۳۲۱ میلیارد ریال در شهریور سال ۱۴۰۰ به ۱۰۱ هزار و ۱۰۳ میلیارد ریال در اسفند تغییر  و افزایشی ۶۶۵ درصدی را تجربه کرده بود. در نتیجه مجموع بدهی‌های شرکت در اسفند سال گذشته به میزان ۱۲۱ هزار و ۲۱۶ میلیارد ریال بوده و از سوی دیگر مجموع دارایی‌های شرکت با افزایشی ۵۰ درصدی نسبت به شهریور به ۳۰۳ هزار و ۸۷۴ میلیارد ریال رسید که با توجه به افزایش بیشتر مجموع بدهی‌های جاری و غیر‌جاری شرکت نسبت به رشد دارایی‌های شرکت، نسبت بدهی‌های شرکت از ۱۸/ ۰ در شهریور ۱۴۰۰ به ۳۹/ ۰ در اسفند ۱۴۰۰ افزایش یافت.

تاریخچه شرکت

شرکت پتروشیمی ‌پردیس در ابتدا با نام پتروشیمی ‌اوره و آمونیاک غدیر در مرداد سال ۱۳۸۳ به صورت شرکت سهامی‌خاص تاسیس شد و در مرداد سال ۱۳۸۷ نام این شرکت به پتروشیمی‌ پردیس تغییر یافت و همچنین در اسفند سال ۱۳۸۹ ماهیت این شرکت از سهامی‌خاص به سهامی‌عام تغییر پیدا کرد. در حال حاضر پتروشیمی ‌پردیس جزو واحد‌های فرعی شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان (سهامی‌عام) و واحد تجاری نهایی گروه شرکت سرمایه‌گذاری غدیر است.   موضوع فعالیت این شرکت عبارت است از  احداث، راه‌اندازی و بهره‌برداری کارخانه‌های صنعتی به منظور تولید، بازاریابی، فروش، صادرات محصولات پتروشیمی‌ و تبدیل کلیه مواد پتروشیمی ‌و پتروشیمیایی و فرآورده‌های فرعی و مشتقات ذی‌ربط آنها، انجام کلیه فعالیت‌های تولیدی، صنعتی، بازرگانی، فنی مهندسی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم مربوط به عملیات مذکور است.

این شرکت بزرگ‌ترین تولیدکننده اوره و آمونیاک در سطح کشور است که حجم بالای تولیدات و فناوری برتر، هماهنگی با استاندارد‌های فنی و زیست محیطی روز، سهولت دسترسی به خوراک گاز طبیعی، خطوط حمل و نقل دریایی و برخورداری از تاسیسات ذخیره‌سازی محصولات و اسکله بارگیری اختصاصی برای صادرات محصولات و قرارگرفتن در کنار دریا از جمله مهم‌ترین مزیت‌ها و ویژگی‌های این شرکت است.

خریدار محصولات شرکت در داخل کشور شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی و تعاونی‌های وابسته به آن و مقاصد صادراتی، کشورهای آسیایی، اروپایی، آفریقایی و آمریکایی هستند. با توجه به برنامه افزایش میزان تولید با حداکثر ظرفیت، پتروشیمی ‌پردیس درصدد است با تثبیت جایگاه خود در بازارهای آمریکای لاتین و اروپا و توسعه بازارهای جدید نظیر آفریقا، آسیای شرقی، آمریکای لاتین و ترکیه، سهم بیشتری از بازارهای جهانی اوره و آمونیاک را نسبت به قبل دریافت کند. یکی از مهم‌ترین اهداف این شرکت برای سال‌جاری کسب جایگاه سوم فروش اوره در بازار برزیل و افزایش درآمدهای غیرعملیاتی به میزان ۵ درصد کل درآمد شرکت است.

سرمایه این شرکت پس از ورود به بورس اوراق بهادار مبلغ یک هزار میلیارد ریال بوده که طی چند مرحله از محل سود انباشته و مطالبات حال شده و آورده‌های نقدی در سال ۹۴ به مبلغ ۶ هزار میلیارد ریال رسیده و تا کنون سرمایه اعلام شده از سوی این شرکت به همین میزان است. طبق  اطلاعات منتشر شده در سایت بورس اوراق بهادار تهران، شرکت گروه نفت و گاز پارسیان با ۷/ ۶۸درصد سهامدار عمده این شرکت است و پس از آن بازرگانی پتروشیمی ‌با ۱/ ۱۳درصد دیگر سهامدار این شرکت است.