تولید خودروهای ارزان‎قیمت در هاله‎ای از ابهام

 اعضای انجمن «سازندگان قطعات و مجموعه‎های خودروی کشور» را بیشتر قطعه‎سازان بزرگ تشکیل می‎دهند و انجمن تخصصی «صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‎سازان خودروی کشور» شامل قطعه‎سازان متوسط و به نسبت کوچک‎تر می‌شوند؛ البته گفتنی است بزرگ‎ترین قطعه‎ساز کشور در این انجمن عضویت دارد. در کنار این انجمن‎ها، همچنین قطعات مهمی مانند لنت‎ترمز و صفحه کلاچ، تایر و... نیز خود دارای انجمن جداگانه‎ای بوده که به این فهرست باید اتحادیه‎ها را نیز اضافه کرد. به هر روی سال ۱۴۰۰ به پایان رسید و سال جدید با تمام بیم و امیدهایی که می‎تواند برای صنعتگران داشته باشد آغاز شده است. تولیدکنندگان نسبت به عملکرد نهادهای دولتی مرتبط با تولید در راستای رفع موانع تولید و حمایت از صنعت رضایت نداشته و عنوان می‎کنند سال گذشته با وجود اینکه با شعار «تولید؛ پشتیبانی‎ها و مانع‎زدایی» نام‎گذاری شده بود مانعی رفع نشده و فضای کسب‎وکار تسهیل نشد. سال ۱۴۰۰ مشکلات همچون سال‎های گذشته دست‎وپای تولید را بسته بود و صنعتگر نتوانست آن‌گونه که باید فعالیتش را توسعه دهد. در ادامه باید دید انجمن‎های فعال در حوزه قطعه‎سازی امسال چه برنامه‎ای برای حفظ حیات تولید با وجود معضلاتی چون کمبود نقدینگی و تامین قطعات های‎تک خواهند داشت. آیا قطعه‎سازی به سوی ادغام و تشکیل مجموعه‎های بزرگ مانند تییر وان‎ها (Teir ۱) خواهد رفت؟

  ارتقای کیفیت و افزایش تیراژ  دو مولفه توسعه خودرو‌سازی

امیرحسین جلالی، عضو هیات‎مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‎سازان خودروی کشور و مدیرعامل شرکت دانش‎بنیان ایسکرا درباره برنامه این انجمن گفت: امسال انجمن همکاری بیشتری با خودروسازان برای رسیدن به اهداف مشترک خواهد داشت. ارتقای کیفیت و افزایش تیراژ از جمله تاکیداتی بود که رهبر معظم انقلاب و رئیس‎جمهوری در سال قبل داشتند؛ همچنین انجمن در نظر دارد با همکاری نزدیک‎تر با شرکت‌های خودروساز در حوزه حل مشکلات مالی و برون‎رفت از وضعیت فعلی به راه‎حلی منطقی دست پیدا کنند. به هر حال لازمه افزایش تیراژ و ارتقای کیفیت به توانمندی مالی قطعه‎سازی برمی‎گردد تا بتواند  با تامین مواد اولیه و قطعات نیم‎ساخته مورد نیاز، افزایش تولید را عملیاتی کند.

این فعال صنعت قطعه در پاسخ به این پرسش که آیا خودروسازان برنامه خاصی برای تامین مالی قطعات مورد نیاز دارند، عنوان کرد: تصمیماتی گرفته شده تا با خارج کردن پلتفرم‎های قدیمی از چرخه تولید، محصولات جدید به بازار عرضه شود. به این ترتیب تولید خودروهای زیان‎ده متوقف شده و محصولاتی که در حاشیه سود قرار دارند تولید و عرضه خواهند شد. این امر منجر به سلامت مالی خودروسازان شده و امیدواریم این تغییر رویه در پرداخت به‎موقع مطالبات قطعه‎سازان نمود کامل پیدا کند.

جای خالی خودروهای ارزان‎قیمت

به نظر می‎رسد با این شیوه قرار است قیمت‎گذاری خودروها از سوی نهادهای دولتی و غیر‌خودروساز حذف شده و تولید محصولات در کلاس‎های بالاتر در دستور کار قرار گیرد.

ستاد تنظیم بازار و پیش از آن شورای رقابت تنها خودروهایی در رنج قیمتی پایین را مشمول قیمت‎گذاری می‎کرد تا اقشار آسیب‎پذیر توان خرید خودرو داشته باشند. به این ترتیب می‎توان گفت شاید دیگر خبری از خودروهای ارزان‎قیمت نباشد و شرکت‎های خودروساز با حذف پلتفرم‎های قدیمی و تولید محصولاتی جدید، خود را از زیربار قیمت‎گذاری رها کنند. اما این امر امسال یا سال آینده محقق نخواهد شد و زمان نیاز است تا پلتفرم‎های جدید با همکاری شرکت‎های خارجی از جمله چین طراحی شوند. از سوی دیگر تولید خودروهای کلاس بالاتر نیاز به سرمایه‎گذاری جدید دارد. ساخت قالب‎ها هزینه‎بر بوده و در ایران عموما این هزینه برعهده قطعه‎ساز است. در نتیجه برای تغییر سبد کالایی خودروسازان، حداقل در دو سال آینده باید هزینه کرد و قالب‎ها و نمونه‎ها را ساخت. در ادامه هزینه تست آنها نشان از آن دارد که تا افق ۱۴۰۴، در خوش‌بینانه‎ترین حالت همچنان مشکلات مالی پاشنه آشیل قطعه‎سازی و خودروسازی کشور خواهد بود. در این فاصله زمانی چه تعداد از قطعه‎سازان می‌توانند حیات خود را حفظ کنند؟ جلالی در این باره توضیح داد: احتمال اینکه امسال محصولی با پلتفرم جدید داشته باشیم بسیار کم است. در حال حاضر هدف این است که خودروهایی که در سال‎های قبل در دست طراحی و تولید بودند مانند تارا و شاهین انبوه‎سازی شوند. این خودروها محصولات نسبتا گران‎تری بوده که در حاشیه زیان قرار ندارند. به این ترتیب می‎توان امیدوار بود که خودروساز امسال وضعیت مالی به نسبت بهتری از دو تا سه سال قبل داشته باشد.

مدیرعامل شرکت دانش‎بنیان ایسکرا با بیان اینکه بیشتر خودروهای قدیمی زیان‎ده هستند، گفت: امسال هدف، تولید خودروهایی است که سودده بوده یا دست‎کم زیان‎ده نباشند.

ادغام به شرط اعطای مشوق

برخی کارشناسان صنعت خودرو عنوان می‎کنند بر اساس تصمیمات مسوولان دولتی برای کاهش بهای تمام‎شده خودرو قرار است برخی هزینه‎های سربار و لجستیک کاهش پیدا کند تا وعده وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر کاهش ۱۵ درصدی قیمت در سال جاری محقق شود. در این راستا صحبت از ادغام قطعه‎سازان و تبدیل قطعه‎سازان کوچک و متوسط به چند مجموعه‎ساز بزرگ است. در این باره بزرگ‎ترین مانع تحقق این امر تمایل مدیریت‎ها در واحدهای صنعتی خرد و متوسط به حفظ سمت خود است. عضو هیات‎مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‎سازان خودروی کشور درباره چگونگی تحقق این مساله و برنامه‎های انجمن در این باره گفت: بعید است بدون ارائه هیچ مشوقی ادغام انجام شود؛ ‎مگر اینکه قطعه‌سازان بزرگ‎تر شروع به خریدن قطعه‎سازان کوچک‎تر کنند. امروز وضعیت تولید آنقدر سخت است که اگر قطعه‎ساز بزرگ قیمت‎ خوبی پیشنهاد دهد قطعه‎سازان کوچک و متوسط حاضر به فروش واحد صنعتی خود باشند. وی افزود: در این راستا انجمن هم نمی‎تواند دستوری کاری را از پیش ببرد؛ فقط می‎توان موضوع را بررسی و مشخص کرد این عملکرد درست است یا خیر. جلالی اظهار کرد: حوزه مسوولیت انجمن‎ها پیگیری مطالبات و مشکلات اعضا بوده و تغییر در مالکیت واحدهای صنعتی، در حیطه رسالت انجمن‌ها گنجانده نشده است.

اطلاع‎رسانی برای تولید قطعات جدید

در ادامه ابراهیم دوست‎زاده، عضو انجمن قطعه‎سازی استان سمنان و عضو هیات‎مدیره شرکت سامفر (تولید قطعات الکترونیکی) و گیتی تامین صنعت (تولید سنسورهای های‎تک) درباره برنامه این انجمن در سال جدید گفت: انجمن دو هدف را در دستور کار خود قرار داده‎ است؛ نخست افزایش مشارکت همه‎جانبه تمام قطعه‎سازان استان سمنان در این انجمن است. در این راستا اردیبهشت ماه دعوت‌نامه‎هایی به قطعه‎سازانی که عضو انجمن نیستند ارسال خواهد شد تا تعداد اعضای انجمن افزایش یابد. برنامه دیگر ما این است که با توجه به تغییرات نوع خودروها و حذف محصولات قدیمی‎تر، کمک کنیم تا قطعه‎سازان استان به‎موقع خود را به‌روزرسانی کنند و شرایط به گونه‎ای نباشد که بازارشان را از دست بدهند. وی افزود: کمک خواهیم کرد تا اعضا متناسب با برنامه خودروسازان هدف‎گذاری کرده و تغییرات را در واحدهای خود به وجود آورند. دوست‎زاده در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از قطعه‎سازان استان سمنان در زنجیره تامین خودروسازان قرار دارند، عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۱۸ قطعه‌ساز به طور مستقیم با شرکت‎های خودروساز همکاری دارند اما اگر قطعه‎سازانی که با یک واسطه در زنجیره تامین خودروساز قرار دارند به این آمار اضافه شود می‎توان گفت بیش از ۴۰ قطعه‎ساز استان سمنان با خودروسازان بزرگ کشور همکاری دارند. بعضی از قطعه‎سازان کوچک‎تر با مجموعه‎سازان و شرکت‎های بزرگ قطعه‎سازی همکاری دارند و قطعات ریزتر قطعات اصلی را برای آنها تامین می‎کنند.

برنامه داخلی‎سازی خودروساز خصوصی

این فعال صنعت قطعه در ادامه سخنان خود با اشاره به داخلی‎سازی شرکت‎های خصوصی خودروسازی بیان کرد: شرکت خودروسازی فردا در این استان فعالیت دارد و با توجه به مذاکراتی که سال قبل با قطعه‎سازان استان داشت به طور جدی به دنبال همکاری و مشارکت قطعه‌سازان برای داخلی‎سازی بخشی از قطعات مورد نیاز خود است. اگر سورس‎هایی که با این شرکت خودروساز خصوصی فعالیت دارند به تعداد قطعه‎سازان زنجیره تامین اضافه شود آمار قطعه‎سازان استان سمنان که برای خط تولید تامین قطعه می‎کنند بالاتر می‎رود. دوست‎زاده درباره برنامه داخلی‎سازی این خودروساز خصوصی عنوان کرد: شرکت ردا تولید سه خودرو کاملا جدید را در ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۰ آغاز کرد. این خودروساز برنامه دارد داخلی‎سازی را با ۱۰ درصد شروع و به ۶۰ درصد برساند. این قطعه‎ساز ادامه داد: اولویت برای داخلی‎سازی قطعات با تامین‎کنندگان استان سمنان است اما چون تمام قطعات مورد نظر در این استان ساخته نمی‎شوند از قطعه‎سازان سایر استان‎ها مانند تهران نیز استفاده خواهد شد. وی افزود: تولید خودرو در استان سبب شده تا سایر قطعهسازان صنایع دیگر فعالیت خود را در صنعت خودرو آغاز کنند. در واقع این قطعه‎سازان به سبد محصولات خود تنوع بخشیده‎اند و سعی دارند قطعات خودرو را در کنار مثلا قطعات لوازم‎خانگی تولید کنند.