تسهیل در تامین مواد اولیه  ورق خودرو

15 copy

به گفته مدیر عامل شرکت ورق خودروی چهارمحال و بختیاری  چالش‌های یاد شده موجب شده تا از اهداف و برنامه‌های شرکت عقب بمانیم، از این رو از مسوولان ذی‌ربط به‌ویژه وزارت صمت خواستار اتخاذ تمهیدات  لازم برای برون‌رفت از مشکلات پیش رو هستیم.

حمید شجاعی  گزارشی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» در خصوص عملکرد شرکت در سال جاری  و اهداف و برنامه‌ها ارائه داد که  در ادامه می‌خوانید.

عملکرد شرکت به لحاظ تولید و فروش به چه میزان است‌؟ آیا تا پایان سال به اهداف شرکت می‌رسید؟

در مجموع ظرفیت اسمی‌ شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری۴۰۰هزارتن در نظر گرفته شده است،  اما در سال جاری برنامه تولید شرکت به دلیل محدودیت‌های تامین کلاف خام حدود 260 هزار تن پیش‌بینی شد و همچنین به دلیل محدودیت‌های تامین مواد اولیه تولید تا پایان سال جاری به 245 هزار تن خواهد رسید و

 بر این اساس برنامه تولید حدود 94 درصد محقق خواهد شد. همچنین میزان فروش این شرکت تاپایان سال به حدود ۲۳۵ هزار تن خواهد رسید که 10 هزار تن نسبت به تولید با کاهش مواجه می‌شود و این امر به علت محدودیت‌هایی است که سازمان بورس برای مشتریان گذاشته است.  در مجموع باید اذعان کرد که اختصاص 60درصد از میزان کل تولید در سال ۱۴۰۰ به محصولات کیفی خودرویی و ارسال به صنایع خودروسازی کشور حاکی از  نشانه‌های مثبت در برنامه تولید این شرکت است.

اهداف و برنامه‌های شرکت در زمینه تولید و فروش در سال ۱۴۰۱ چیست؟

بر اساس  اهداف و برنامه‌های تدوین‌شده  در سال 1401 میزان تولید و فروش  شرکت ورق خودرو باید به  ۳۰۰هزارتن برسد که  از این میزان  ۱8۰هزارتن به تولید محصولات کیفی خودرویی اختصاص داده می‌شود و مابقی نیز برای مصرف محصولات صنعتی ازجمله لوازم خانگی و سایر مصرف‌کنندگان  خواهد بود.

در مورد طرح‌های توسعه‌ای شرکت ورق خودروی چهارمحال و بختیاری درسال آینده توضیح دهید.

تولید ورق رویه اتومبیل برای خودروسازان از برنامه‌های آتی شرکت است، به گونه‌ای که تست آن از دو ماه گذشته آغاز شده و امید است تا پایان امسال نهایی شود. در صورت تعامل با خودروسازان تامین حدود 60 هزارتن از ورق رویه از برنامه‌های شرکت  درسال آینده است، زیرا خودروسازان ورق رویه مورد نیاز 6 ماه اول سال را از منابع خارجی تامین می‌کنند و ما  برای نیمه دوم سال می‌توانیم به‌طور رسمی‌ نسبت  به تکمیل نیاز و ظرفیت آنها اقدام کنیم. همچنین توسعه  و افزایش تولید گریدهای جدید برای صنایع و با همکاری خودروسازان و نیز طرح‌های توسعه‌ای زیر‌ساختی از جمله ارتقای سیستم بازچرخانی آب در شرکت و تامین نیتروژن برای ارتقای کیفیت ورق از دیگر برنامه‌های توسعه‌ای ورق خودرو خواهد بود. این شرکت توانست طرح توسعه زیر سقف خود را با صرف هزینه‌های لازم و بررسی‌های دقیق فنی اجرا  و بستر لازم را برای تولید گریدها و کیفیت‌های سطحی مورد نیاز صنعت خودروی کشور فراهم کند، از این رو کشور از واردات محصولات گالوانیزه خاص بی‌نیاز شده و توانستیم ارزش افزوده قابل توجهی ایجاد کنیم. همچنین در زمینه به‌روز‌رسانی تجهیزات، شرکت  استفاده از خدمات مشاوره‌ای، فنی و پشتیبانی و اخذ دانش فنی از شرکت‌های صاحب تکنولوژی را مدنظر قرار داده است. پروژه بهینه‌سازی خط تولید (ریومپ) در ناحیه پوشش‌دهی با هدف ارتقای کیفیت سطح محصولات تولیدی انجام شده است و همچنین این شرکت در سال آینده پروژه‌های مرتبط با افزایش کیفیت و توسعه سبد محصولات خود را در دستور کار قرار داده است.

چالش‌ها و ‌موانع تولید  شرکت در حال حاضر چیست؟ برای برون‌رفت از این موانع چه پیشنهادهایی دارید؟

تامین کلاف خام (‌فول‌هارد) از جمله مشکلات شرکت در زمینه تولید است و چنانچه این مشکل برطرف شود می‌توانیم شاهد افزایش  پاسخ به نیاز خودروسازان باشیم. شرکت ورق خودروی چهارمحال و بختیاری در طول سال‌های گذشته با مشکلات و محدودیت‌های متعددی از جمله موانع موجود ناشی از  تحریم‌های بین‌المللی دست به گریبان بوده، به‌گونه‌ای که ورود تکنولوژی، فناوری و تجهیزات مورد نیاز و نیز صادرات این شرکت با مشکلاتی روبه‌رو شده است. شرایط خاص مربوط به پاندمی ‌ویروس کرونا و همچنین مشکلات موجود در بحث حمل  و نقل نیز از سرعت روند تولید شرکت ورق خودرو چهارمحال کاسته که امید است  این موانع با رفع تحریم و شکسته شدن زنجیره انتقال ویروس کرونا به پایان برسد.

درصورت به نتیجه رسیدن مثبت مذاکرات وین و رفع تحریم‌ها، آیا  ورق خودرو برای توسعه اهداف شرکت برنامه ویژه‌ای در دستور کار دارد؟

از جمله محدودیت‌ها و موانع به‌وجود آمده براثر تحریم‌ها برای واحد‌های صنعتی، ایجاد مشکل بر سر راه انتقال تکنولوژی و فناوری از شرکت‌های معتبر در حوزه‌های فناوری برای واحدهای صنعتی به‌ویژه صنعت فولاد است، بسیاری از پروژه‌های مهم از زمان برقراری تحریم‌ها با مشکلات روبه‌رو شده‌اند یا به ارتباط با شرکت‌های دست دوم یا حتی دست سوم درحوزه فناوری روی آورده و در نتیجه اجرای طرح‌های توسعه‌ای با کندی مواجه شده‌اند.

بنابراین با برداشته شدن تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی این امکان برای صنایع فولادی فراهم خواهد شد که بتوانند طرح‌های توسعه‌ای خود را با تامین منابع مالی خارجی و با ایجاد سهولت در ارتباطات با شرکت‌های دانش‌بنیان و صاحب تکنولوژی به آسانی پیش ببرند. اثر مثبت دیگر برداشته شدن تحریم‌ها در حوزه تامین اقلام و تجهیزات استراتژیک و راهبردی خواهد بود.

به این ترتیب شرایط برای تامین باحداقل هزینه و بدون واسطه از تامین‌کنندگان تراز اول جهانی مهیا خواهد شد. این مورد برای مجموعه ما بسیار مهم و اساسی است.

همچنین ایجاد بستر مناسب برای  صادرات و  ارسال محصولات کیفی شرکت ورق خودروی چهارمحال و بختیاری به بازارهای بین‌المللی را می‌توان از جمله تاثیر رفع تحریم‌ها برشمرد. به‌رغم محدودیت‌های اشاره شده شرکت ورق خودروی چهارمحال و بختیاری برای پشتیبانی از تولید‌، هدف تامین پایدار خط تولید را با رویکرد بومی‌سازی تجهیزات و ماشین‌آلات در دستور کار خود قرار داده و در این راستا توانست  بخش‌های خیلی مهمی ‌از تامین اقلام استراتژیک را بومی‌سازی کند  که می‌توان به  بومی‌سازی غلتک‌های تنشن لولر، رکوپراتورهای برنرهای کوره، رادیانت تیوپ‌ها، چرخ‌های جرثقیل و غلتک‌های قسمت‌های مختلف خط تولید اشاره کرد.

درخواست جنابعالی از مسوولان ذی‌ربط برای برون‌رفت از مشکلات پیش‌روی شرکت در سال آتی چیست؟

وزارت صمت تسهیلاتی موثر ایجاد کند تا تولیدکنندگان و مشتریان بتوانند به‌راحتی در بازار حرکت کنند  زیرا دغدغه اصلی ما سهولت در تامین مواد اولیه است. همچنین وزارت صمت نسبت به پیاده‌سازی  نظام جامع بومی‌سازی تجهیزات  اقدام کند تا از این طریق بتوانیم تامین‌کنندگان را به سهولت شناسایی کنیم. از سوی دیگر  صنایع با چالش تامین انرژی در سال جاری مواجه بودند، از این  رو وزارت صمت باید تمهیداتی اتخاذ کند تا با اختصاص تسهیلات ویژه بتوان با چالش یاد شده مقابله کرد.

27- (5)