12

سایر شرکت‌های تولیدکننده این محصول در داخل کشور که رقیب پتروشیمی شیراز محسوب می‌شوند شامل پتروشیمی پردیس، پتروشیمی کرمانشاه، پتروشیمی خراسان و پتروشیمی لردگان هستند. در میان رقبای پتروشیمی شیراز در بازه زمانی مورد گزارش، تنها حجم تولید اوره پتروشیمی پردیس از میزان تولید این محصول توسط پتروشیمی شیراز بیشتر بوده و سایر شرکت‌های رقیب داخلی نسبت به این شرکت اوره کمتری تولید کرده‌اند. همچنین باید اشاره کرد حجم تولید پتروشیمی پردیس در بازه زمانی مورد گزارش  106 درصد  نسبت به پتروشیمی شیراز  بیشتر و به میزان 2 میلیون و 452 هزار تن بوده است.

پتروشیمی شیراز از مهم‌ترین تامین‌کنندگان اوره کشور

حجم فروش داخلی اوره پتروشیمی شیراز در بازه زمانی مورد گزارش به میزان 419 هزار و 593 تن بوده که درآمدی 24 هزار میلیارد ریالی برای این شرکت داشته است. حجم فروش داخلی اوره این شرکت در بازه زمانی 9 ماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته  حدود 8 درصد کاهش داشته است، اما به لطف افزایش حدود 86 درصدی نرخ فروش‌، درآمد حاصل از فروش داخلی این محصول به میزان 97 درصد افزایش داشته است. بازار‌های داخلی این محصول شرکت شامل بخش کشاورزی (شرکت‌های خدمات حمایتی و شرکت‌های تعاونی وابسته- محصول کود اوره) و بورس کالا است.

در حوزه فروش داخلی اوره، شرکت‌های رقیب پتروشیمی شیراز در داخل کشور شامل پتروشیمی پردیس، پتروشیمی کرمانشاه‌، پتروشیمی خراسان و پتروشیمی لردگان هستند که در میان این شرکت‌ها‌،  تنها حجم فروش داخلی پتروشیمی پردیس از پتروشیمی شیراز بیشتر بوده و به میزان 845 هزار و 968 تن ( حدود دو برابر‌)  بوده است.

سهم قابل توجه پتروشیمی شیراز در صادرات اوره

میزان فروش صادراتی پتروشیمی شیراز در بازه زمانی 9 ماه سال جاری 633 هزار و 187 تن بوده که درآمدی 51 هزار و 898 میلیارد ریالی برای این شرکت به همراه داشته است. حجم فروش صادراتی این محصول در بازه زمانی مورد گزارش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان 5/ 26درصد کاهش داشته اما به لطف افزایش حدود 104درصدی نرخ جهانی این محصول‌، درآمد حاصل از این حجم فروش به میزان 59درصد افزایش یافته است.  در میان شرکت‌های داخلی صادر‌کننده اوره‌، حجم فروش صادراتی اوره پتروشیمی پردیس (166 درصد)  از حجم فروش صادراتی پتروشیمی شیراز بیشتر و به میزان یک میلیون و 686 هزار تن بوده است.  

در نهایت باید بیان کرد پتروشیمی شیراز در دوره 9 ماهه سال جاری توانسته است به میزان یک میلیون و 221 هزار تن از محصولات خود را به فروش برساند که 79 درصد از این حجم فروش (یک میلیون و 52 هزار تن‌) موبوط به فروش اوره بوده و این حجم فروش اوره درآمدی معادل 75 هزار و 927 میلیارد ریال برای این شرکت حاصل کرده است. حجم فروش این محصول در بازه زمانی مورد گزارش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان 20 درصد کاهش داشته اما به دلیل افزایش نرخ داخلی و بین‌المللی این محصول، درآمد حاصله با افزایش حدود 70 درصدی روبه‌رو بوده است. در نتیجه با توجه به مطالب ذکر شده، شرکت پتروشیمی شیراز رتبه دوم را در بین تولیدکنندگان و فروشندگان اوره داخل کشور از منظر مقدار تولید و فروش اوره در اختیار دارد.

در جدول زیر اطلاعات مقایسه‌ای میزان تولید اوره پتروشیمی شیراز و رقبای این شرکت آمده است. همچنین اطلاعات مربوط به  فروش داخلی و  فروش خارجی اوره پتروشیمی شیراز و رقبای این شرکت بر اساس حجم فروش و میزان درآمد‌های حاصله آورده شده است. اطلاعات این جدول بر اساس موارد موجود در گزارش‌های موجود در سایت کدال است.

نقاط قوت و ضعف پتروشیمی شیراز نسبت به شرکت‌های رقیب در صادرات اوره

در مورد مزیت‌های سایر تولیدکنندگان داخلی اوره کشور که صادرات این محصول را انجام می‌دهند باید بیان کرد که قرار گرفتن شرکت پتروشیمی پردیس در محل خطوط حمل و نقل دریایی و عدم نیاز به حمل و نقل زمینی و هزینه‌های به تبع آن و همچنین داشتن اسکله اختصاصی و گالری نقاله متحرک برای انتقال محصول تا اسکله صادراتی، استفاده از ظرفیت کشتی‌های با احجام بالاتر از 50 هزار تن با توجه به ظرفیت‌های اسکله صادراتی شرکت پتروشیمی پردیس، صادرات مستقیم محصول به کشورهایی نظیر برزیل و تهاتر کالا در قبال درآمد ارزی حاصله، جایگاه رقابتی قدرتمندی را به این شرکت اختصاص داده است.

در رابطه با شرکت‌های پتروشیمی خراسان و کرمانشاه، نزدیکی مکانی پتروشیمی‌های مذکور در مجاورت نقاط مرزی کشور‌های مقصد صادرات از قبیل افغانستان، عراق، ترکیه و...، یک مزیت رقابتی به حساب می‌آید. در مقابل موقعیت جغرافیایی پتروشیمی شیراز و دوری از بنادر در مقایسه با برخی رقبا، موجب شده است این شرکت هزینه‌های حمل ونقل و بارگیری بیشتری متحمل شود.

در مقایسه با رقبای خارجی حاشیه خلیج فارس، نقطه ضعف لجستیکی از جهت تحمیل هزینه‌های بازرگانی بیشتر در زمان صادرات مطرح است. البته با توجه به صادرات محصولات پتروشیمی شیراز از مسیرهای زمینی به کشورهای همسایه نظیر افغانستان، شرکت پتروشیمی شیراز موقعیت مطلوبی دارد. همچنین باید بیان کرد پتروشیمی شیراز با ایجاد انبار برای دپوی محصول در بندرعباس، جایگاه شرکت را در امر صادرات ارتقا داده است.