به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از وب‌سایت AG، این در حالی است که ارزش سهام رقیب گلنکور یعنی شرکت ریوتینتو طی سال گذشته، افت ۱۴ درصدی داشته است در حالی که سهام پلی متال نیز ۳۱درصد کاهش یافت. همچنین سهام آنگلو امریکن طی این دوره ۲۰درصد افزایش یافته که ۱۰درصد از بالاترین میزان خود در ماه اوت کمتر است. به طور مشابه، ارزش سهام اوراز، شرکت فولاد و استخراج معادن روسی در سال گذشته ۲۴درصد رشد داشته است، اما از بالاترین سطح خود در ماه می، ۱۲درصد کمتر است و به نقطه۶۱۱p  رسیده است. این چهار معدنکار حاضر در لیست FTSE ۱۰۰ در مقایسه با صعود ثابت ارزش سهام گلنکور در ۱۲ ماه گذشته، روند بی‌ثباتی داشته‌اند. این اتفاق از آن جهت قابل توجه است که این غول معدنکاری همچنین یکی از سهم‌های با حجم بالای لیست FTSE ۱۰۰ در سال گذشته بود.

علاوه بر این، برخلاف رقبای خود، سهام گلنکور در حال حاضر با بالاترین کیفیت خود یعنی ۳۹۰p در سال ۲۰۲۱ مطابقت دارد و به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت توسط ابرشرکت خدمات مالی آمریکایی بلک راک قطر پشتیبانی می‌شود. این شرکت چندملیتی در زمینه سرمایه‌گذاری، مدیریت سرمایه‌گذاری، مدیریت ثروت و مدیریت دارایی فعالیت می‌کند و با دارایی تحت مدیریت حدود ۵/ ۹ تریلیون دلار آمریکا، به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت مدیریت دارایی جهان شناخته می‌شود.

قیمت سهام گلنکور و انقلاب EV

در حقیقت انقلاب وسایل نقلیه الکتریکی (EV) در سال گذشته شتاب قابل توجهی به خود گرفت. تسلا تقریبا یک میلیون خودرو در سال ۲۰۲۱ تحویل داد. شرکت فورد یک خودروی برقی به عنوان رقیب تسلا ارائه داده و بالغ بر ۲۹ میلیارد دلار بودجه برای توسعه بخش خودروهای برقی خود اختصاص داده است. تویوتا با پشت سر گذاشتن جنرال موتورز به پرفروش‌ترین خودروساز در آمریکا تبدیل شد. این شرکت ژاپنی ۶/ ۱۷ میلیارد دلار در فناوری باتری سرمایه‌گذاری خواهد کرد و قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ بالغ بر ۵/ ۳میلیون خودروی برقی بفروشد. شرکت‌های ریویان و لوسد موتورز تازه‌وارد، با ارزش‌گذاری‌های چند میلیارد دلاری وارد بازار شدند و بنک آو امریکا پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۲۳ بالغ بر یکصد میلیارد دلار عرضه اولیه شرکت‌های تولیدکننده خودروهای برقی وجود داشته باشد. کارشناسان معتقدند این فقط می‌تواند یک شروع باشد. آئودی قصد دارد فروش خودروهای موتور احتراق داخلی خود را تا سال ۲۰۳۳ و جنرال موتورز تا سال ۲۰۳۵ متوقف کند. بسیاری از شرکت‌های خودروسازی دیگر نیز تعهدات مشابهی داده‌اند و طبق گزارش BloombergNEF، نیمی‌ از فروش جهانی وسایل نقلیه مسافربری در سال ۲۰۳۵ الکتریکی خواهد بود و خودروهای برقی با فروش نزدیک به ۶۴ میلیون دستگاه وسیله نقلیه مسافربری در سال ۲۰۱۹، همچنان بخشی از بازار را تشکیل می‌دهند. با افزایش سهم بازار آنها، تقاضا برای فلزات مورد استفاده برای ساخت باتری نیز افزایش می‌یابد.

این اتفاق می‌تواند کلید افزایش بیشتر ارزش سهام گلنکور باشد. چهار فلز کلیدی که برای انقلاب خودروهای برقی ضروری هستند شامل لیتیوم، کبالت، نیکل و مس هستند و گلنکور یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های معدنی جهان در تولید سه مورد از آنها، به استثنای لیتیوم است. اما ممکن است روزی لیتیوم جایگزین فلز روی تولیدی گلنکور شود. با پیشرفت فناوری باتری‌ها با سرعت سرسام‌آور، کارشناسان مجله Power معتقدند نیاز به فرآوری لیتیوم در یک محیط بدون آب بسیار کنترل شده، آن را نسبت به استفاده از یون روی که مبتنی بر آب است، پرهزینه‌تر و پیچیده‌تر می‌کند.

نتایج سه ماه سوم ۲۰۲۱

در پیش‌بینی نتایج سه ماه سوم، گری ناگل، مدیر عامل شرکت گلنکور، بسیار خوش‌بین بود و در این خصوص اظهار کرد: اکنون انتظار داریم درآمد تعدیل‌شده قبل از کسر بهره، مالیات و استهلاک ما در سال ۲۰۲۱ از بالاترین محدوده تخمینی بلندمدت ۲/ ۲ تا ۲/ ۳ میلیارد دلاری ما فراتر رود. همچنین به طور دلگرم‌کننده‌ای، دستورالعمل تولید در تمام سال برای هر چهار فلز موردنیاز در صنعت EV بدون تغییر باقی ماند. علاوه بر این، تحت یک کارگروه تغییرات آب و هوایی، این شرکت اکنون متعهد به تخصیص ۷۵درصد از هزینه‌های سرمایه‌ای خود برای فلزات اساسی در انتقال به انرژی‌های سبز است. از طرف دیگر تمرکز گلنکور روی کبالت در سال ۲۰۲۱ بسیار جالب است، امضای قراردادهای طولانی‌مدت تامین کبالت با شرکت‌های باتری FREYR و بریتیش‌ولت از جمله اقدامات این شرکت هستند.  علاوه بر این، گلنکور اعلام کرده کماکان یک پای خود را در تجارت سوخت‌های فسیلی نگه می‌دارد. این شرکت بیش از  ۳/ ۷۶ میلیون تن زغال سنگ استخراج کرده و حدود ۱/ ۴ میلیون بشکه نفت نیز تولید کرد که این میزان ۲۳ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ است. از آنجا که گلنکور از تامین انرژی مورد نیاز وسایل نقلیه از طریق سوخت‌های فسیلی به تامین مواد اولیه موردنیاز باتری برای خودروهای الکتریکی رسیده، قیمت سهام این شرکت می‌تواند به افزایش خود ادامه دهد. اما طبق معمول، یک معادله مهم وجود دارد. بازده سود سهام گلنکور ناچیز و در حد ۲/ ۱درصد است، در حالی که رقبای آن یعنی اوراز و ریوتینتو برخی از سهم‌های پربازده در FTSE ۱۰۰ هستند، اما با حفظ پول بیشتر در تجارت، به نظر می‌رسد آینده بسیار شیرینی در انتظار این غول معدنی جهانی باشد.