مدیر نهادهای مالی فرابورس ایران در بیان آخرین خبرهای مربوط به تامین مالی و جذب سرمایه استارت‌آپ‌ها از بازار سرمایه گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه فرابورسی و سکوهای تامین مالی جمعی در دوره نزدیک به یک ماه گذشته برای ۱۶ شرکت دانش‌بنیان و استارت‌آپی تامین مالی انجام دادند.

 جزئیات تامین مالی ۱۰۰ میلیارد تومانی استارت‌آپ‌ها

عارف علیقلی‌پور با بیان این موضوع که تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی یکی از مهم‌ترین کارکردهای بازار سرمایه در کشور است، افزود: تامین مالی شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان به مراتب از اهمیت بالایی برخوردار است و سیاست‌گذاران حوزه اقتصادی نیز همیشه بر این موضوع تاکید داشتند.

وی با تاکید بر اینکه این روزها شاهد اتفاقات جالبی در حوزه شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان هستیم، گفت: به عنوان مثال، طی یک ماه‌ اخیر، تامین مالی هشت شرکت نوپا توسط صندوق‌های جسورانه اتفاق افتاده که این صندوق‌ها با انعقاد قراردادهای نزدیک به ۸۰ میلیارد تومان برای تزریق منابع مالی برنامه‌ریزی کرده‌اند. وی ادامه داد: همچنین، سرمایه‌‎گذاری(co-investing)  دو صندوق جسورانه در یکی از اپلیکیشن‌های حوزه مشاوره خرید خودرو از ابتکارات و نوآوری صورت گرفته توسط این ابزار بازار سرمایه بوده است.

علیقلی‌پور به نمونه‌های دیگری از تامین مالی شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان با بهره‌گیری از ابزارهای تامین مالی بازار سرمایه که در مدت اخیر مورد استفاده قرار گرفته، اشاره کرد و گفت: با توسعه همزمان صندوق‌های جسورانه و تامین مالی جمعی، شاهد اتفاقات جالبی بوده‌ایم، به عنوان مثال شرکت دانش‌بنیانی که ابتدا توسط صندوق خصوصی جذب سرمایه کرده بود، در مراحل بعدی با هدف تامین مالی طرح‌های خود به سکوهای تامین مالی جمعی رجوع و مبالغ مورد نیاز برای تامین مالی را از مردم جذب سرمایه کرد و در مجموع توانست نزدیک به ۲۴ میلیارد تومان از طریق ابزارهای تامین مالی بازار سرمایه جذب کند.

 موافقت اصولی تاسیس دو صندوق جدید

براساس گزارشی از سنا، دبیر کمیته صندوق‌های جسورانه و خصوصی با بیان این موضوع که در شرایط فعلی ۱۴ صندوق جسورانه و ۴ صندوق خصوصی با مجموع سرمایه ثبتی ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در کشور فعال هستند، گفت افزایش این نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری که در واقع ابزار تامین مالی محسوب می‌شوند، باعث افزایش توان تامین مالی بنگاه‌های خرد و متوسط از بازار سرمایه خواهد شد.