افزایش 28درصدی سود خالص «ثپردیس»

 کاهش ساخت و‌ساز در سایه افزایش قیمت‌ها

شرکت سرمایه‌گذاری پردیس از شرکت‌های تابعه گروه سرمایه‌گذاری مسکن است که در سال ۸۵ به صورت سهامی خاص تاسیس شد. پس از تبدیل شخصیت حقیقی شرکت به سهامی عام، سهام شرکت تحت نماد «ثپردیس»  در فرابورس ایران معامله می‌شود. این شرکت در سالی که گذشت حدود ۱۶هزارمتر مربع تولید ساختمانی داشته و توانسته است بیش از یک هزارمیلیاردریال از پروژه‌های خود را به فروش برساند. سرمایه شرکت در بدو تاسیس ۱۰میلیون ریال بود که با احتساب افزایش سرمایه ۳۵۰میلیارد ریالی از طریق سود انباشته در شهریور ماه سال ۱۴۰۰، هم‌اکنون مجموع سرمایه شرکت به ۲هزارمیلیارد ریال رسیده است.

در نیمه دوم سال ۹۸ روند افزایشی قیمت‌ها از جمله قیمت مصالح ساختمانی، با شدت بیشتری افزایش یافت و این موضوع میزان ساخت و‌ساز در کشور را تحت تاثیر قرار داد. با وجود اینکه در یک سال گذشته رشد قیمت‌ها در مقایسه با سال قبل از آن کمتر بوده است اما با کاهش قدرت خرید جامعه و متعاقبا کاهش معاملات مسکن، جذابیت ساخت و‌ساز برای سازندگان کاهش یافته و همین کاهش عرضه، به افزایش قیمت‌ها در بخش مسکن دامن زده است. در سال‌های گذشته گردش نقدینگی به جای اینکه به سمت تجارت برود به سمت بخش‌های داخلی به‌ویژه بخش مسکن گسیل شد و  با افزایش معاملات سفته‌بازانه در این بازار، افزایش قیمت‌ها تشدید شد و با توجه به رکود تورمی شکل گرفته در بازار پیش‌بینی می‌شود کاهش تقاضای واقعی برای مسکن همچنان ادامه یابد. در این مدت شرکت سرمایه‌گذاری مسکن پردیس با تغییر استراتژی‌های طراحی و ساخت و شیوه‌های جدید فروش مترصد افزایش کیفیت و رشد کمیت پروژه‌ها و به تبع آن افزایش تقاضای مسکن است.

در این راستا شرکت برنامه‌هایی همچون مطالعه مستمر بازار و ارزیابی نیاز مشتریان برای تعریف پروژه‌های جدید، اصلاح ساختار قراردادهای پیش‌فروش، فروش محصول، جایگزینی مدل‌های جدید فروش و خدمات پس از فروش، ایجاد تنوع لازم در تولیدات و مشارکت در تولیدات دارای ارزش افزوده بالا در کنار اجرای طرح‌های توسعه‌ای به واسطه بهره‌مندی از منابع مالی ارزان‌تر و بودجه‌بندی سرمایه‌ای انعطاف‌پذیر را در دستورکار خود قرار داده است.

 افزایش ۲۸درصدی سود خالص شرکت

طبق صورت‌های مالی منتشر شده برای سال مالی منتهی به شهریورماه ۱۴۰۰، این شرکت حدود یک هزارمیلیارد ریال درآمد عملیاتی شناسایی کرده است که در مقایسه با سال گذشته ۴۲درصد افزایش نشان می‌دهد. درآمد‌های عملیاتی این شرکت از پیشرفت و تکمیل پروژه‌هایی همچون پروژه المپیک (مسکونی و تجاری)، پروژه عتیق، تهران پارس، کلارآباد (مازندران)، نیلوفر۱، آفتاب رویان، ترنج شاهین شمالی، مروارید، ۳۴۷۴واحدی مهر، گلبرگ ۱و۲، ارکید۲، لاله سمنان، سروستان ۲-فاز۱، باران ۱، متروی تهران و پروژه‌های ۹گانه واقع در پردیس، حاصل شده است که در این بین درآمد شناسایی شده حاصل از پیشرفت پروژه عتیق بیشترین سهم را در درآمدهای عملیاتی سال ۱۴۰۰داشته است. پیش‌بینی می‌شود با تکمیل ۱۱پروژه در دست اقدام، شرکت در سال ۱۴۰۱ حدود یک هزار و ۵۲۸میلیارد ریال درآمد عملیاتی به دست آورد.

درباره وضعیت هزینه‌های عملیاتی و غیر عملیاتی شرکت، باید توجه داشت بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی با ۵۷درصد افزایش، هزینه‌های فروش عمومی و اداری با ۳۹درصد افزایش، سایر هزینه‌های عملیاتی با ۳۰۰درصد افزایش و هزینه‌های مالی با ۷درصد افزایش مهم‌ترین عناوین هزینه‌ای را برای شرکت تشکیل می‌دهند که عمده دلیل افزایش هزینه‌ها، مربوط به افزایش در قیمت نهاده‌های تولید مانند مصالح، هزینه خدمات و نرخ دستمزد و استهلاک بوده است. همچنین افزایش هزینه‌های مالی مربوط به افزایش در هزینه‌های تامین مالی از بانک‌ها بوده است.

بر این اساس مجموع سود خالص شرکت در سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۴۴۳میلیارد ریال می‌رسد که درمقایسه با عملکرد سال مالی قبل از آن حدود ۲۸درصد افزایش نشان می‌دهد. با احتساب سود خالص سال مالی ۱۴۰۰، مجموع سود انباشت شده شرکت به ۵۴۱میلیارد ریال رسیده است که درمقایسه با سال مالی ۹۹، به مقدار ۷درصد افزایش نشان می‌دهد. با جمع سود انباشته، اندوخته قانونی، سرمایه و سهام خزانه، حقوق مالکانه شرکت به دست می‌آید که این عنوان در پایان سال مالی ۱۴۰۰ با ۲۰درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲هزار و ۶۰۵میلیارد ریال رسیده است.

 کاهش ۸۶درصدی درآمد سرمایه‌گذاری‌ها

شرکت سرمایه‌گذاری پردیس در سال مالی ۹۹، حدود ۴۳میلیاردریال درآمد حاصل از سود سهام و واگذاری سرمایه‌گذاری‌ها شناسایی کرده بود که این رقم در سال مالی ۱۴۰۰ با ۸۶درصد کاهش به ۶میلیارد ریال رسید. طبق صورت‌های مالی منتشر شده درسایت کدال این شرکت از محل سود واگذاری سرمایه‌گذاری‌ها هیچ درآمدی شناسایی نکرده است و درآمد حاصل از سود سهام نیز با کاهش حدود ۶۰درصدی روبه‌رو شده است. این موضوع از شرایط موجود در بازار سهام ناشی شده است و بسیاری از شرکت‌های بزرگ که در سال ۹۹ از محل سرمایه‌گذاری در سهام، درآمدهای بالایی را شناسایی کرده بودند در سال ۱۴۰۰ یا از این محل درآمدی شناسایی نکردند یا درآمدهای شناسایی شده بسیار کاهش یافته است.

پردیس المپیک