روشی آسان برای خانه‌دار شدن مردم

مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن با بیان مطلب فوق افزود:  اکنون امیدنامه لازم برای استفاده از این ابزار تهیه و اساسنامه مرتبط نیز تنظیم شده و منتظر تاییدیه نهایی سازمان بورس و اوراق بهادار برای انتشار این اوراق هستیم؛ این در حالی است که در شرایط اقتصادی و وضعیت کنونی درآمدهای مردم، این اوراق می‌تواند باعث خانه‌دار شدن بسیاری از خانوارهای ایرانی شود. این گروه  توانسته از ابزاری که برای یکی از پروژه‌های در دست اجرای خود در بازار سرمایه مناسب‌سازی شده، استفاده کند.

یاسر امامی  در توضیح این مطلب اظهار کرد: در واقع با توجه به اینکه بسیاری از مردم توانایی خرید مسکن را در شرایط کنونی به دلیل بالارفتن قیمت‌ها و تورم این بخش ندارند، این اوراق می‌تواند یاری‌رسان متقاضیان مسکن در بازار شود. به خصوص اینکه پیش‌خرید مسکن نیز در شرایط کنونی قابل اتکا نیست؛ زیرا قرارداد پیش‌فروش مسکن، نوعی از قرارداد که مورد تایید قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد رسمی قرار گیرد، تلقی نمی‌شود؛ بنابراین ریسک بالایی دارد.

مدیرعامل  شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن خاطرنشان کرد: اوراق سلف موازی برای یک پروژه، از سوی ناشر که در حال حاضر شرکت سرمایه‌گذاری مسکن پردیس است، منتشر شده و فرد می‌تواند متناسب با میزان موجودی و دارایی خود، چند متر از یک ساختمان و آپارتمان را خریداری کند؛ البته در زمان خرید، موقعیت آپارتمان مشخص نیست و فرد می‌تواند طی سنوات متوالی، نسبت به خرید متراژهای مختلف اقدام کند تا به سقف ۸۰ متر طی سه سال برسد. امامی اضافه کرد: پس از اعلام سازنده، آپارتمان آماده تحویل به متقاضیان خواهد بود و فرد متقاضی براساس اوراقی که در اختیار دارد، می‌تواند از واحدهای مسکونی این پروژه تحویل بگیرد؛ به این معنا که فرد دارنده اوراق، متناسب با میزان دارایی خود می‌تواند واحد را انتخاب کند، اما اگر دارایی او کمتر بود، می‌تواند مابه‌التفاوت را به سازنده پرداخت کرده و صاحب واحد شود؛ اما اگر هیچ  یک از این شرایط را مناسب ندانست، می‌تواند اوراق را به کسانی که متقاضی هستند واگذار کند.

وی افزود: این اوراق، سرمایه‌های خرد در بازار سرمایه را جمع خواهد کرد و با توجه به اینکه برخی از خریداران به دلیل درآمدهای خود قادر به حضور در بازار مسکن نیستند، این ابزار می‌تواند به آنها کمک‌کند تا از منافع و رشدهایی که در بازار مسکن رخ می‌دهد، حتی با درآمدهای محدود و متراژ کم هم بهره‌مند شوند. مدیرعامل  شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن گفت: خرید متری مسکن، آرزوی بسیاری از فعالان صنعت ساختمان است. زیرا این ابزار در بستر بازار سرمایه، این شرایط را فراهم خواهد کرد تا در یک بازار کاملا شفاف و با پشتوانه قابل قبول، خرید متری مسکن رواج داده شود؛ ضمن اینکه شرکت سرمایه‌گذاری مسکن متعهد این اوراق در بازار سرمایه بوده و به همین دلیل، این اوراق کاملا شفاف است.

امامی در بخش دیگری  از سخنانش اظهار کرد: این برداشت اشتباه پیش آمده است که دولت می‌خواهد متولی ساخت یک میلیون مسکن در سال شود؛ در حالی که هدف دولت، تسهیل‌گری است نه تصدی‌گری. اما به طور کلی، ظرفیت ساخت یک میلیون مسکن در سال وجود دارد. مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن گفت: بزرگ‌ترین پروژه اقدام ملی را در دست ساخت داریم که این پروژه یک‌هزار و ۲۰۰ واحدی بوده و همچنین هم‌اکنون ۸۰ پروژه فعال در ۳۲ شهر کشور با زیربنای بیش از یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار مترمربع سبد پروژه در حال حاضر فعال داریم و ۶۰۰ هزار متر مربع هم پروژه تعریف کرده‌ایم. وی تاکید کرد: در پروژه‌های خود از تکنولوژی به‌روز تولید مسکن که باعث کاهش هزینه تمام‌شده و کاهش زمان ساخت می‌شود استفاده می‌کنیم که می‌تواند تا ۳۰درصد از هزینه‌ها را کاهش دهد. وی ادامه داد: ما با پرتفوی ۲ میلیون مترمربعی در سطح کشور، در اقصی نقاط ایران امکان فروش آپارتمان را داریم؛ ضمن اینکه بسته‌های سرمایه‌گذاری را به عنوان یک اقدام جدید معرفی خواهیم کرد تا برای مجموعه‌هایی که متقاضی سرمایه‌گذاری در بازار مسکن هستند، شرایطی فراهم شود که با توجه به برند شرکت سرمایه‌گذاری مسکن با پیشینه خوشنامی در سه دهه قبل، بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری در حوزه ساختمان شکل گیرد.

امامی گفت: ما ۱۲ یونیت ۵درصدی را در پروژه‌های مسکونی و تجاری متنوع آماده‌سازی کرده‌ایم و هر مجموعه می‌تواند به تناسب شرایط خود، چند یونیت را تهیه کند.

وی افزود: همچنین جلسات رو‌در‌رو با مجموعه‌های سرمایه‌گذاری، پتروشیمی‌ها و بانک‌ها که دارای زمین‌های متعددی بوده و به دنبال سازنده متعهد هستند در دستور کار قرار دارد، به نحوی که این سرمایه‌گذاری می‌تواند در قالب مشارکت با شرکت سرمایه‌گذاری مسکن اجرایی شود.